Ga naar inhoud


routers op elkaar storen ??


NL1PDV

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

kan het zijn dat routers op elkaar storen ..

 

Mijn buurman heft een router en ik ook alle twee draadloos..

 

kan het zijn dat deze twee elkaar storen ????

 

Bedoel signalen op elkaar inslaan ??

M.vr.gr Peter - de NL1PDV
VU+ Solo 2 - PLI 4.0 - Oscam
uit de Friesche Havenstad Harns
Triax 80 cm 19.2 - 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites


zeker weten dat ze elkaar kunnen storen!

 

Pas bij een kennis hele rare storingen meegemaakt, met netstumbler de boel bekeken (ander kanaal gekozen) en gelijk maar een beveiliging erbij opgezet.

 

Dat hadden die fijne installatie jonges vergeten...

 

problemen zijn opgelost.

Todays dummy is tomorrows expert!
Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat was daar dan zo raar aan? Of lees ik er nou overheen?

Ze zouden eigenlijk alle routers zo moeten maken dat ze standaard naar vrije kanalen zoeken. Die zijn er wel maar volgens mij niet veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn Netopia 3347W kan het dus wel. Ik heb hem alleen op Default nr 7 staan. Dit is juist daarom gedaan dat je een vrij (lees: stoorvrij) kanaal kan zoeken. Je router kan niet weten of het gekozen kanaal stoort of niet. Je router is een zender van informatie en geen ontvanger (Draadloos). Tenminste, zo begreep ik het altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Je router is een zender van informatie en geen ontvanger (Draadloos). Tenminste, zo begreep ik het altijd.

 

Zowel je PC als je router zijn zender/ontvangers. Als jij een berichtje wilt sturen naar dit forum, dan moet dat toch van de PC naar de router verzonden worden, en vandaar via het Internet naar het forum?

 

Het is m.a.w. heel goed voorstelbaar dat een router bij de opstart eerst gaat zoeken naar een leeg kanaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat misschien wel, maar er zijn ook andere apparaten die kunnen storen op een kanaal van de router en de router zal dat niet zien,. Misschien had ik me anders moeten uitdrukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Dat doet de router niet zelf. Tenminste de mijne niet. Als je in het menu gaat van de router zit er wel ergens een wifi menu waarin je het kanaal/channel kan instellen.

Ja dat weet ik ook wel.. Die van mij doet dat ook niet.
Het is technisch alleen niet echt moeilijk om te maken, dus ik snap niet waarom alle routers het niet vanzelf doen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Dat misschien wel, maar er zijn ook andere apparaten die kunnen storen op een kanaal van de router en de router zal dat niet zien,. Misschien had ik me anders moeten uitdrukken.


Nee, maar je router ziet wel storing op 'zijn' kanaal.

Sowieso, als je buurman kanaal 1 gebruikt kun jij ook kanaal 2 wel vergeten. Met hogere wattages/versterking in de antennes wordt dat probleem alleen maar groter. Zo hebben we bij ons op t werk voor enkele buitengebieden en bedrijventrerreinen die te ver van de telefooncentrale afzitten voor ADSL en geen kabel hebben een draadloos netwerk 'aangelegd', die kan alleen storingsvrij uitzenden op kanaal 1, 6 en 11. De rest zou teveel gestoord worden omdat de tussenliggende kanalen dan wat overspill krijgen (sowieso overlappen de kanalen elkaar een beetje). Natuurlijk kan je in dat gebied wel een thuisroutertje gebruiken, vanwege de grote afstanden (grootste zo'n 25 kilometer van AP naar AP, van AP naar enduser is dat ongeveer een kilometer altijd) zijn er ook behoorlijke antenne's nodig (die bovendien gericht moeten worden) om er chocola van te maken.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:
Dat doet de router niet zelf. Tenminste de mijne niet. Als je in het menu gaat van de router zit er wel ergens een wifi menu waarin je het kanaal/channel kan instellen.

Ja dat weet ik ook wel.. Die van mij doet dat ook niet.
Het is technisch alleen niet echt moeilijk om te maken, dus ik snap niet waarom alle routers het niet vanzelf doen.


Hoe kan een router "zien" dat het signaal op het kanaal waar hij op staat te luisteren/zenden misschien niet voor hem bedoelt is? Dat is namelijk het probleem. Een signaal op een kanaal betekent niet dat het kanaal al bezet is, het kan zo wezen dat het zijn eigen (toekomstige) clients zijn die aan het zenden zijn....

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het accesspoint moet bij het scannen uiteraard geen aangemelde clients hebben.

Clients weten pas op welk kanaal ze moeten zenden nadat ze een verbinding hebben opgezet met het accesspoint, dus eerder zullen ze niets verzenden over een bepaald kanaal.(maar ik kan mij vergissen)

Eenvoudiger voor een accesspoint is echter om ssid broadcasts af te vangen, maar dan loop die het risico verborgen netwerken te missen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het zo dat een client regelmatig een probe doet naar AP's. Als het AP dit opvangt tijdens het scannen naar "bezette" kanalen, dan zal dit als een indicatie worden gezien van "bezet".

Als je op zoek wilt gaan naar een niet bezet kanaal, dan moet je eigenlijk beginnen met te luisteren naar de verschillende frames die voorbij komen zetten, en de sterkte van de frames die van een AP afkomen gaan bekijken. Dan bepalen welk kanaal de AP's heeft met de laagste sterkte en daar dan op gaan uitzenden.

Dus echt "eenvoudig" is het niet naar mijn mening....

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...