Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast philisatter

PVC dakbedekking met polyester

Aanbevolen berichten

Gast

Op onze overkapping willen we een PVC dakbedekking met polyester van 1,5 mm dikte aanbrengen. Niks mis mee.

Als ondergrond hebben we 18mm kraaldelen op liggers.

Kunnen we de PVC direct op de kraaldelen aanbrengen of is het beter een tussenlaag van watervast triplex of een ander materiaal te gebruiken? Kan het zijn dat door het schroeven de kraaldelen gaan barsten?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Altijd platen hout onder de dakbedekking gebruiken. Planken krimpen in de

zomer en zetten uit in de winter (en héél véél) Houten platen (underlayment)

werkt nauwelijks. Denk wel aan de dampremmende lagen!!.

 

HG CC

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

en waarom dan wel? die dampremmende folie

 

er is geen damptransport van `buiten onder dak` naar `buiten boven dak`

en bovendien alsof pvc niet dampdicht/remmend is!

 

neen veel belangrijker is bij een uitkraging overstek of pergola achtig dak dat je isoleert

en DAN inderdaad een dampremmende folie als onderste laag onder de isolatie aanbrengt.

 

de opbouw is dus van beneden naar boven

kraallatten

12mm of 16mm underlayment of OSB 4 platen

dampremmende folie 0,5mm

50mm isolatie (harde persing of harde schuimplaat)

pvc folie (sarnafil bijvoorbeeld)

50mm grind als ballastlaag of tegels

 

(en dat zonder naar de draagkracht van de balkjes te kijken daar die met al dat extra gewicht/m2 wel moeten voldoen)

 

 

waarom ? omdat bij bepaalde weersomstandigheden de bovenkant kouder wordt dan de onderzijde wegens uitstraling naar de nachtelijke sterrenhemel en dan heb je condens aan de onderzijde van de kraallatten (in dit geval)

 

door een laag isolatie toe te passen van liefst 50 mm voorkom je dat je dakbeschot en kraallatten zo koud worden door uitstraling dat je regendruppels op je hoofd krijgt bij het ochtendlijke ontbijt.

 

maar als je dat geen ruk scheelt hoef je ook geen dampremmende folie toe te passen direkt onder de pvc

 

een ander thema is de ballastlaag

die is zwaar (tegen opwaaien bij zuigende windstoten)

maar die is ook minder goed voor het driejaarlijkse dakonderhoud of allerminst inspectie

 

als je niet wilt ballasten wegens het te hoge gewicht aan rustende belasting op de dakkonstruktie dan moet je de waterkerende folie mechanisch bevestigen met daarvoor merkgebonden beppers die je vastparkert.

 

en als je het niet geloofd vraag je garantie volgens KOMO en de certifikaten (die onder andere door bureau dakadvies mede worden beoordeeld)

 

cheers

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb je al ééns aan vrachtwagen zeil gedacht dit wordt ook gebruikt als beschermdak voor caravans is erg sterk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast

@Tonskidutch:

 

Het gaat om een verandadak van 54m2 met 2 daklichten van ieder 8m2.

Lijkt me nogal heavy jouw construcie voor mijn toepassing....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

net wat ik zeg (schrijf)

 

de ballast is een onding, dus laat je dakdekker een voorstel leveren voor de mechanische bevestiging, overigens met enkele folies kun je ook puntsgewijs kleven (merk afhankelijk) als je een bijbehorende harde schuimplaat neemt

 

maar die isolatie is op je veranda dak geen overbodige luxe zeker nu met deze hitte is er ook weer een buffer als je eronder zit in de schaduw.

 

en zoals ik al schreef in de vroege herfst is die condens weldegelijk mogelijk

 

die 50mm weegt een drolletje..

 

maar als je onder een hele dikke randstad smog woont is de nachtelijke uitstraling een stuk minder

een huisje in oude pekela of wageningen zal er weldegelijk last van krijgen.

doe je voordeel met de info

 

cheers

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Even wat theoretisch.

 

Een dampremmer is nodig wanneer het dauwpunt in de houten

constructie verwacht wordt.

Het duwpunt is het punt wanneer de damp in de lucht in de

constructie overgaat naar condens (water dus). Dan krijg je houtrot.

Je kunt een dauwpuntsdberekening maken maar is een vervelende

en alstige berekening. Daarom kun je beter de raad opvolgen van

Tonskidutch, die berust op ervaring en die laat je meestal

niet in de steek.

 

HG CC

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Citaat:

Daarom kun je beter de raad opvolgen van
Tonskidutch, die berust op ervaring en die laat je meestal
niet in de steek.

HG CC

uh sorry Con,
maar ervaring is één
en
bouwfysische principes weten en kunnen uitrekenen is twéé

de berekening is heel simpel voor elke ingenieur en/of architect(maar daar laat ik het bij op een satellietforum)

cheers

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

  • Wie is er online   0 leden

    Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Lees alvorens je verder gaat onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.