Ga naar inhoud


Acculampje gaat pas uit bij veel toeren


Thomas2000

Aanbevolen berichten

Ik heb een landbouwtrekker waarbij het acculampje na het starten pas uit gaat na even gas geven (naar ong 2000 toeren, wat voor een landbouwtrekker bijna volgas is). Het moet toch want anders word er niet bijgeladen (kun je aan de verlichting zien). Dat doe ik liever niet gezien het een diesel is, maar toch moet bijladen omdat in deze dagen hij maar 5 minuten draait en in die 5 minuten 2 keer gestart word. Dat de dynamo af raakt lijkt me stug omdat in die 5 minuten weer voldoende stroom word geladen om weer 2 keer te kunnen starten.

 

Ik denk zelf aan een relais ofzo wat niet goed schakeld. Weet iemand raad?

 

Het gaat wel om een machine van zon 15 jaar oud en geen vernuftigde dingetjes heeft zoals boardcomputer.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Effe gezocht op "Alternator light".

 

En dat geeft deze link

Klik

 

Samenvatting van het verhaal.

Het lampje geeft aan dat er een behoorlijk verschil is tussen de spanning op de accu en de spanning uit het laad systeem.

 

Meest voorkomende problemen:

1. Te weinig elektrolyt in de accu (bijvullen)

2. Slippende of gebroken aandrijfriem (spannen of vervangen);

3. Corrosie op de accu polen en aansluitpunten (schoonmaken);

4. Defect in het laad systeem;

5. Rotte accu

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

 

Suc6

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Effe gezocht op "Alternator light".

En dat geeft deze link
Klik

Samenvatting van het verhaal.
Het lampje geeft aan dat er een behoorlijk verschil is tussen de spanning op de accu en de spanning uit het laad systeem.

Meest voorkomende problemen:
1. Te weinig elektrolyt in de accu (bijvullen)
2. Slippende of gebroken aandrijfriem (spannen of vervangen);
3. Corrosie op de accu polen en aansluitpunten (schoonmaken);
4. Defect in het laad systeem;
5. Rotte accu

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Suc6


Dank voor je antwoord. Ik zal het eea checken. Een rotte accu lijkt me niet want als het erg koud is moet ik weleens 15 of 20 seconden starten dus dan moet ie er al mee uitscheiden. Aandrijfriem is ook goed.

Te weinig elektrolyt is toch gewoon bij te vullen met gedemineraliseerd water?

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te weinig elektrolyt is toch gewoon bij te vullen met gedemineraliseerd water?

 

Ja gedestilleerd water, het zelfde water gaat in een stroomstrijkijzer. Bijvullen 1 cm boven de platen.

 

gr.D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je een zuurtegraadmeter hebt, kan je per element zien hoeveel "lading" het heeft! Die mogen maar weinig van elkaar afwijken, of je "kweekt" een slechte cel(sulfatering)

Met een voltmeter even checken 2.22V/element dat goed geladen is, met draaiende alternator moet je ca 14.5V meten

Het laadlampje is meestal een tegen emk lampje, dat bij op toeren komen v.h. laadaggregaat (dus als er tegenspanning komt) uit gaat=> check dynamo of alternator!

Onthoudt het voordeel van een alternator, naast onderhoudsvrij, levert ie rapper zijn vermogen bij lager toerental dan een dynamo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wisselstroom dynamo van tegenwoordig heeft geen koolborstels meer.

Maar ja 15 jaar oud en een tractor........, best mogelijk dat daar nog een

ouderwetse gelijkstroom dynamo op zit met koolborstels. Dus dat kan het zijn.

 

Kijk even als het lampje nog niet brand met een voltmeter naar de spanning.

De spanning van de dynamo moet altijd hoger zijn dan 12 volt en meestal

regeld de spanningsregelaar de spanning af op +/- 13,7 volt.

 

Is de spanning goed wordt de accu (bij)geladen en kan je met een amphere meter nog controleren

of het laden inderdaad goed gaat.

Vooral direkt na het starten zal er een korte tijd stroom geleverd worden naar de accu.

Als dit alles goed is gaat het lampje waarschijnlijk branden doordat er ergens

een los contact of overgangs weerstand zit door roest/oxidatie meestal.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de cellen bekeken en van de 6 cellen heb ik er 3 bij gevuld. Het toerental is nu 1500 toeren (maar ik heb em toen wel 10 keer gestart) als het lampie uit gaat. Ik heb geen zuurtegraad meter. Op het dynamo zit een klein kastje die open kan, echter moet de dynamo dan eerst verwijdert worden. Ik denk dat daar een relais of iets kan zitten die weerstand geeft.

 

Ik denk dat de accu verder goed is omdat starten, ook met koud weer, goed verloopt. Of heeft dat niets te maken met bijladen?

 

Volgens de 5 punten van Psychosammie kan het alleen nog punt 4. Defect in het laad systeem zijn volgens mij.

De spanning is vlak na het starten (met lampje nog aan) gelijk aan voor het starten. Als je lampje uit gaat word er tussen de 13 en 14 volt gemeten.

 

Op de dynamo staat trouwens 14 volt 55 Ampere.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet je de trekker uit doormiddel van een brandstofstop? Zoja,

laat de trekker lopen met verlichting aan, trek de plus-pool van de accu. Als de lichten blijven branden (hetzij iets zwakker) laadt de accu bij. Anders id dynamo controleren.

 

Zo controleer ik de systemen hier thuis, maarja die 3 beestjes zijn al ruim 50 jaar oud.

Praatjes vullen geen gaatjes, maar PUR wel !!!!!

 

Dream 800HD 13/19.2/23.5/28.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er bijgeladen word als het lampie uit is is duidelijk en volgens mij word er helemaal niet bijgeladen als het lampie aan blijft omdat de voltages bij een niet draaiende motor en lampie aan bij draaiende motor hetzelfde is.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een wisselstroom dynamo van tegenwoordig heeft geen koolborstels meer.

Sorry foutje. Een wisselstroom dynamo (alternator) heeft een magnetisch veld nodig. Dit wordt in het anker gemaakt mbv een gestuurde gelijkstroom (door de ingebouwde spanningsregelaar). Die gelijkstroom wordt via koolborstels op het anker overgebracht.

Versleten koolborstels kunnen op het laatste moment wel degelijk de genoemde problemen veroorzaken. De koolborstels maken wel contact, maar door de te lage borsteldruk is de weerstand te hoog om het anker van genoeg vermogen te voorzien.
De dynamo werkt dan wel, maar kan niet zijn volle spanning/stroom leveren.
Dit duurt maar kort (paar dagen) en dan is het echt afgelopen, waarbij vaak ook de spanningsregelaar de geest geeft.

Citaat:
Zet je de trekker uit doormiddel van een brandstofstop? Zoja,
laat de trekker lopen met verlichting aan, trek de plus-pool van de accu. Als de lichten blijven branden (hetzij iets zwakker) laadt de accu bij. Anders id dynamo controleren.

Dit zou ik bij een wisselstroom dynamo (alternator) maar niet doen. Je hebt veel kans dat je een of meerdere diodes in de diodebrug van de dynamo opblaast.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als in die 15 jaar de accu nog nooit is vervangen, dan zou ik dat ding in twijfel trekken.

15 jaar levensduur is wel erg lang voor een accu.

Kun je om dat te proberen miet gewoon even de accu uit een auto "lenen"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Versleten koolborstels kunnen op het laatste moment wel degelijk de genoemde problemen veroorzaken. De koolborstels maken wel contact, maar door de te lage borsteldruk is de weerstand te hoog om het anker van genoeg vermogen te voorzien.
De dynamo werkt dan wel, maar kan niet zijn volle spanning/stroom leveren.
Dit duurt maar kort (paar dagen) en dan is het echt afgelopen, waarbij vaak ook de spanningsregelaar de geest geeft.


Ik heb het probleem al een tijdje maar geen tijd gehad om het te verhelpen, dus die koolborstels lijken me ok.

Citaat:

Als in die 15 jaar de accu nog nooit is vervangen, dan zou ik dat ding in twijfel trekken.
15 jaar levensduur is wel erg lang voor een accu.


Sorry, vergeten te vermelden, die accu is ong. 3 jaar oud. Lijkt me niet te oud.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...