Ga naar inhoud


kosten verzakte tuin


Gast gladys

Aanbevolen berichten

De tuin van mijn huurappartement (Amstelveen)is verzakt. De verhuurder wil dat ik op eigen kosten de tuin ophoog. Naar mijn mening hoort dit soort groot onderhoud door de verhuurder gedaan te worden dan wel door de de eigenaar van het gebouw en de tuinen zijnde de vereniging van eigenaren. Wie weet hierop het antwoord. We hebben het over een achtertuin van 8 x 12 meter met ongeveer 40cm verzakking. Dus 40 kuub met de kruiwagen, trillen, bestraten etc. dus een paar duizend euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het lijkt mij dat dit soort groot onderhoud voor rekening is van de verhuurder. Ik neem aan dat je een huurovereenkomst hebt en dat je het daar wel in terug kan vinden.

VU+ DUO (VTi 5.1.0)
DM500HD (Openpli)
Maximum E85 met | 28,2E | 23,5E | 19,2E | 13,0E |

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verhuurder is Daelmans Vastgoed. Die heeft een brochure voor de huurder op zijn site. Daarin wordt het onderhoud van tuinen aan de huurder toegewezen. Letterlijk citaat: Egaliseren/ophogen, opbrengen van teelaarde, regelmatig maaien van het gras, regelmatig snoeien van heggen, hagen en opschietende bomen, regelmatig verwijderen van onkruid, vervanging van beplanting die is doodgegaan. Kortom een normaal onderhouden van de tuin. De verhuurder beroept zich op het woord "ophogen". De teneur van alle items uit het citaat is echter dat de huurder als een goed huisvader zijn tuin onderhoud. Een verzakking die door de veengrond in Amstelveen veroorzaakt wordt en waar inmiddels drie vrachtauto's aarde voor nodig zijn is niet als normaal onderhoud en daarmee als verplichting van de huurder te zien. Wie kan hier iets juridisch over zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een verzakking die door de veengrond in Amstelveen veroorzaakt wordt en waar inmiddels drie vrachtauto's aarde voor nodig zijn is niet als normaal onderhoud en daarmee als verplichting van de huurder te zien. Wie kan hier iets juridisch over zeggen.

 

klop met dit argument eens aan bij de rechtswinkel.

heb je een rechtsbijstandsverzekering ?

 

 

 

merDe

deze ruimte is te huur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, wat kan gladys er nou aan doen dat die zooi verzakt is.

Als het hele huis scheef zou zijn verzakt, moet je het probleempje dan ook even op eigen kosten verhelpen..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip van rechtshulp. Ga ik naar bellen. Een rechtsbijstandsverzekering heb ik niet. Wel inmiddels iemand gesproken die vertelde dat ophogen van de tuin voor rekening van de huurder is. Maar dat bij een normaal inklinken van de grond. In dit geval is de onderlaag van veen en dat zou een structurele verzakking zijn en dus kosten verhuurder. Deze heeft ervoor gekozen zijn woningen op veengrond te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gladys,

 

Inklinken van grond;

doordat het geroerde grond was (opvulling bouwput)

doordat de grondwaterstand afneemt

 

kan nooit onderhoud voor een huurder betekenen.

 

De verhuurder mag dergelijke zaken nooit op de verhuurder verhalen daar het niets met het gebruik en leefbaar houden van het gehuurde object te maken heeft en bovendien niet door dat gebruik wordt beinvloed.

 

Al staat zoiets in een broshure van een verhuurder, het mag gewoon niet in een huurcontract staan.

Daar alle oneigenlijke eisen en voorwaarden het normale transport (huur van een woning) te boven steigen kun je het eventueel aanvechten.

 

je kunt ook de huurcommissie benaderen en een inspecteur van hun laten komen, met hen kun je een adequaat protest opstellen.

meestal heb je gelijk bij dergelijke oneigenlijke punten.

 

echter als je verwacht dat de verhuurder snel actie zal ondernemen omdat jij gelijk hebt kan dat nog wel eens ontluisterend zijn. Immers de verhuurder kan besluiten dat aanvullen in een "veel"jaren plan op te nemen voor groot onderhoud (mogelijk zelfs 10 jaar vertragen)

 

cheers

Hello

Adele

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gladys

 

Waar jij het over hebt is achterstallig onderhoud door de verhuurder, je zou zelfs nog huur kunnen terug eisen i.v.m. verminderd huurgenot.

 

Je kan ze dus in gebreke stellen, ik denk ze daar snel van zullen terug komen.

 

 

Een rechtswinkel is ook een goede optie, die weten daar wel raad mee.

 

Ook eens aan de Woonbond gedacht, die is er juist voor de huurders. (helaas niet gratis, maar via lidmaatschap)

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een klacht bij de afdeling Bouw & Woningtoezicht van je gemeente wil ook wel helpen.

Deze zal de verhuurder op zijn tekortkomingen aanspreken en kan indien nodig ook bestuurlijke dwang toepassen.

 

 

Leo

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wel een vrachtwagen of drie zand (wit, geel en zwart) in mijn tuin liggen. Gratis af te halen.

Ook nog gratis te bekomen een vrachtwagen of drie steen puin.

 

Kan je als tip aan je verhuurder geven.

Want dit is in mijn ogen wel voor zijn rekening.

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt vor de response. Door het woord huurcommissie ben ik een eind verder gekomen. Op die site is het handboek voor leden van een huurcommissie te vinden. Daarin wordt verwezen naar artikel 7:217 BW. Dit stelt dat kleine herstellingen in beginsel ten koste van de huurder zijn. Artikel 7:248 verwijst voor de omschrijving van wat kleine herstellingen zijn naar een Algemene Maatregel van Bestuur.

Dat staat in hetzelfde handboek: Staatsblad van het Koninkrijk der nederlanden. Besluit van 8 april 2003 houdende aanwijzing van herstellingen die moeten worden aangemerkt als kleine herstellingen.

Onder punt L. het onderhoud aan tuinen, erven, opritten en erfafscheidingen, zodanig dat deze onroerende aanhorigheden een verzorgde indruk maken waaronder in elk geval

- bij eerste bewoning van een woonruimte de tot het woonruimtegedeelte van het gehuurde behorende tuin of erf: de aanleg van de tuin of erf met uitzondering van de aanleg van opritten en toegangspaden en het aanbrengen van een eenvoudige erfafscheiding;

-het egaliseren van de tuin en het opbrengen van teelaarde;

-het regelmatig maaien van het gras

-het regelmatig verwijderen van van onkruid in de tuin en tussen de tegels

etc.

 

Kortom precies wat mijn stelling was n.l. dat het ophogen een gevolg is van een structurele verzakking en niets met normaal onderhoud te maken heeft om de tuin een verzorgde indruk te geven. Vanuit mijn verzakte achtertuin kan ik onder het huis kijken en zie de betonopzetters van de houtenheipalen en de betonnen bak van de waterdichte kruipruimte aan het raamwerk hangen. Ook heb ik inmiddels begrepen dat een normale vrachtwagen 5 tot 8 kuub kan vervoeren. De door mij genoemde 3 vrachtwagens was wat krap voor 60 kuub. Iedereen bedankt en ter lering van de huurders onder ons: kleine herstellingen zijn voor de huurder maar daarvan is dus een lijst bij AMvB en daarvan mag niet ten nadele van de huurder worden afgeweken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanner je toch overgaat om zelf op te hogen.

neem een bobcat,graaf je tuin nog een halvemeter, of meer, af en plaats piepschuim blokken.van een m3 per stuk

Daarna je bestaande aarde er weer overheen.Ligt hij net zo hoog als jij wilt

Piepschuim,er is ook nog een tech. woord voor,heeft geen gewicht

je tuin zal minder zakken en dat spul sjouwen is kinderwerk.

op en afritten worden door rijkswaterstaat ook zo aangelegt.

Doe je best. Geth

Alles van waarde is weerloos

 

Topfield 5000ci, Visiosat G4,3x smart,1x alps lnb,Matrix Reborn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zie je de huurcommissie is vaak het sleutelwoord

ook om er mee te dreigen indien de verhuurder niet thuis is bij hoognodige aanpassingen en onderhoud.

 

vooral dat je zelf nog even de artikelen hebt opgezocht (ofschoon we het burgelijk wetboek eigenlijk dienen te kennen als nederlandse staatsburger - tja wie kent het) eert je.

 

ik zou er gewoon lekker starrig in zijn en blijven en desnoods met de huurcommissie samen

 

maar ik zal je wel vertellen 60m3 grond door je huis naar de achtertuin is geen pretje... (al eens aan gedacht?)

 

cheers

Hello

Adele

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Elke nederlander wordt geacht de wet te kennen!"

Ik vraag me allang af waar dat staat (welk wetboek)?

Waarom lopen er duizenden juristen rond, die overbetaalt zijn? Als we toch de wet al kennen.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...