Ga naar inhoud


DOS kenners gevraagd.


caveman

Aanbevolen berichten

Bij gebrek aan beter post ik mijn vraag maar in het windows forum;

 

Ik heb een DOS programmaatje uit 1993, jaja antiek, het is op zich geen ingewikkeld programma en ik zou dit graag in Exel willen hebben. Is er een mogelijkheid om een DOS programma te ontleden, of stel ik nu een domme vraag? Ik ken zo goed als nix van DOS.

 

Alvast bedankt!

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik weet niet wat voor DOS programma je bedoelt maar als lotus ofzo bedoelt, gewoon gaan opslaan en openen in een iets oudere Excel om te converteren en dan dat nog een keer doen in de nieuwste excel.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het is veel simpeler, het is een programmaatje wat aan de hand van enkele temperaturen en drukken een te verwachten performance van een gasturbine uitrekent. Het zijn waarschijnlijk maar een stuk of 6 formules, de formules zijn niet moeilijk maar er staan een aantal constantes in die ik niet ken. Als ik het programma op de 1 of andere manier kan visualiseren ben ik al geholpen.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zou ONS wel helpen als we wisten welk programma je bedoeld,

om beter te kunnen helpen

 

maar principieel is DOS een operating system dat executables (>programma's<) kan uitvoeren die in de een of andere programmeertaal zijn geschreven.

 

het kan dus van alles zijn qua programmeertaal:

Ada, Cobol, C, CC+, Forth, Pascal, Haskell, Java, Python, Ruby

 

dergelijke programmeertalen worden voor DOS gecompileerd met een speciale compiler die het uitvoerbaar (executable) maakt voor het opareting system

 

er zijn er velen > dus die porteren, van een operating system naar een ander (nieuwer) zou principieel moeten kunnen

 

maar dat is bij een beetje programma een heidens karwei, en zal meestal enkel perfect kunnen als alle bronbestanden en bibliotheken beschikbaar zijn.

 

dus >>

Net wat moimoi schrijft liever kijken of in ieder geval de databestanden te converteren / importeren zijn.

 

cheers

I Wanna Rock You, Marat Taturas Feat. Levitny Mix

Giorgo Moroder, Marat Taturas, Levitany

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Nee het is veel simpeler, het is een programmaatje wat aan de hand van enkele temperaturen en drukken een te verwachten performance van een gasturbine uitrekent. Het zijn waarschijnlijk maar een stuk of 6 formules, de formules zijn niet moeilijk maar er staan een aantal constantes in die ik niet ken. Als ik het programma op de 1 of andere manier kan visualiseren ben ik al geholpen.


ah kijk ik was net aan het schrijven toen je al meer info gegeven hebt...

formules kunnen in excel opgenomen worden
dus invoerwaarden
dus formules
dus bekenden
dus variabelen vastleggen in een mooie sheet
dan kun je vaak ook nog dit laten weergeven in een grafiek

cheers

I Wanna Rock You, Marat Taturas Feat. Levitny Mix

Giorgo Moroder, Marat Taturas, Levitany

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, het zal dus weer niet simpel zijn, het is geen commercieel beschikbaar programma of zo. Zal morgen eens kijken of er nog wat details of extensies of zo te achterhalen zijn. Maar zonder bijbehorende software kan ik nix als ik het goed begrijp?

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

yep kun je niks,

 

ook nog niet omdat, als je het wel vindt die aanvullende software en of bronbestanden, je altijd nog te maken hebt met WIE zo'n vertaalslag gaat doen voor je en of de schrijver van dat origineel programma dergelijke dingen toestaat per auteursrecht.

 

cheers

I Wanna Rock You, Marat Taturas Feat. Levitny Mix

Giorgo Moroder, Marat Taturas, Levitany

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook iemand vragen die een beetje thuis is in assembler taal.

Dit is computertaal op het laagste niveau. Zo zou je achter de onbekende constanten kunnen komen.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou zelf zeggen ga eens op zoek naar het programma 'sourcer'. Dat maakt van een ( dos ) exe of com bestand een assembler tekst bestand. Redelijk leesbaar maar formules en dat soort dingen wordt het toch een stuk lastiger.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een disassembler werkt nooit goed.

Als je een machinetaal-programma wil ontleden kun je eigenlijk

alleen een debugger gebruiken.

Dan moet je wel op de hoogte zijn van de instructies van een

processor en de architectuur van de computer.

Kortom: onmogelijk.

Mvg, wammes.

Ik lees veel dus ik hoef niet veel te posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks is onmogelijk alleen het zal wel erg veel tijd kosten, om alle instructies te begrijpen maar iemand die hier een beetje ervaring in heeft zou dit voor zo iemand niet onmogelijk moeten zijn. Crackers duiken immers ook in de assembler code om beveiligingen te omzeilen!

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zoeken op internet naar de benodigde formules gaat sneller dan het doorgronden van een gecompileerd programma.

 

vooral rekenkundige bewerkingen zijn niet makkelijk te reverse engineren. Het wordt nog lastiger als de orginele broncode in 1 of andere basic variant gecoded is. Enorm veel zinloos gejump en gecall en maar heel weinig doeltreffende code.

Wat in basic simpele code is als x^2*sin(2y)/2c

zul je in een disassembler niet eens als zodaning herkennen.

 

het ging je vooral om de constantes toch? Kun je deze niet achterhalen door triviale waardes te gebruiken zoals 1 of 0, oneindig groot etc etc.

Als je er maar genoeg instopt krijg je alle mogelijk uitkomsten. Hoeveel variabelen is dat programmaatje nodig om een antwoord te genereren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

He, grappig! een programmaatje over de Solar Centaur; die is mij wel bekend uit mijn actieve werkverleden, ben regelmatig in San Diego geweest om seminars bij te wonen en zal vast wel eens gewerkt hebben met het programma.

Ik zal ook eens kijken of ik het kan ontrafelen.

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...