Ga naar inhoud


Welke doorstroomverwarmer (op gas) plaatsen?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Mijn schoonbroer vraagt me om in zijn chalet een douche te installeren... maar daar moet een waterverwarmer bij...

Ik dacht aan een doorstroomverwarmer op propaangas, zonder waakvlam.

Er is maar 16A als vermogen beschikbaar en er wordt al op gas gekookt, dan ligt de keuze voor de hand.....

Aangezien tuinhuisje maar op 2m van de badkamer staat, en voor de veiligheid denk ik eraan, om die doorstroomverwarmer in het tuinhuisje te plaatsen...

 

De leverancier zegt dat met een schouw van 1 of 2m dit goedkoopste schouwtype doorstroomverwarmer niet gaat werken????

Iemand ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Jan Ambers,

indien je echt met gas wilt blijven werken is een geiser de meest goedkope oplossing.

 

voorwaarde is wel dat de geiser niet te ver van het tappunt gemonteerd wordt wegens de mogelijke verliezen

 

en als aan die voorwaarde voldaan wordt is het meestal zo dat aanvoer van verse lucht en afvoer van verbrandingsgassen goed geregeld moet zijn

 

want er is niks gevaarlijker dan een te hoog co2 en dientengevolge in tweede instantie een eventueel te hoog co gehalte in een besloten ruimte.

 

ik ben overigens in Ierland electrische doorstroom verwarmers voor de douche tegengekomen die net genoeg warmte leveren voor comfortabel douchen op 12 Amp

 

cheers

Walking On The Moon

The Police

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voornaamste met zo'n open toestel is dat je schouwpijp geisoleerd is, en toch wel liefst 2m recht naar omhoog (binnen telt ook mee).

De moderne HR (hoog rendement) toestellen hebben namelijk niet meer zo'n hete rookgassen als vroeger, waardoor het stijgend vermogen flink daalt.

Met een ongeisoleerde alu of metalen buis krijg je gerarandeert terugslag in de winter.

VU+ Duo - Triax 88 - Smart TMT43 LNB - Dune Smart D1 mediaplayer

Op een Hitachi 42PD8600 Plasma TV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
waardoor het stijgend vermogen flink daalt.

die zinsnede is mij niet duidelijk.

 

met betrekking tot hoog rendement ketels is er een invalshoek die de rekensom investering:verbruik, optimaal doet uitvallen

namelijk enkel beoordeeld op het geinstalleerde ter plaatse

 

echter een ruimere kijk op zo'n rekensom, dus ook productiekosten en de uren dat zo'n ketel gebruikt wordt (milieukosten en co2 balans) kan in bepaalde gevallen (zoals in echte lifecycle analyse berekend) doen besluiten iets minder rendement te installeren maar daarmee kan het geinstalleerde systeem in een betere co2 balans resulteren.

 

is er in een chalet gedurende de levenstijd van zo'n installatie sprake van een groot verbruik (m3) van de energiedrager gas ten opzichte van de aanschafkosten + productiekosten?

 

je kent de regeling xxx gram co2 compenseren door afkoop

 

geld (dus het te investeren bedrag voor zo'n installatie) is evenzeer een factor in de lifecycle analyse.

een dure hoog rendementketel is daarmee initieel niet milieuvriendelijk betreffende de co2 balans.

 

cheers

Walking On The Moon

The Police

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...