Ga naar inhoud


Triax Unique 100cm?


matthijs12

Aanbevolen berichten


evaluatie is altijd verschillend ligt eraan wil je de triax gebruiken met een motor of gewoon vaste opstelling Op zich kun je het zo ook wel zien misschien in de buurt kijken of daar schotels hangen De schotel moet niet helemaal rechtop staan iets achterover Proberen beeld te krijgen en dan misschien nog een tikkie omhoog of beneden en links en rechts om te kijken of signaal nog beter word

 

vaste opstelling is volgens mij in de buurt van de 30 graden motor weet ik zo niet heb gekeken hoe de schotel stond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze schotel leent zich niet voor een rotor, het is een Multibeam schotel.

De elevatie stel je af net zoals een gewone schotel, maar de truc van deze wok zit hem in de rail.

Door middel van de stelschroeven waar de rail in zit kun je de rail link/rechts verhogen en/of verlagen.

 

Om hier te weten wat je doen moet is belangrijk om te weten welke sats je wilt hebben. De LNB van de meest Oostelijke satelliet zal hoger moeten zitten dan de LNB van de meest Westelijke satelliet. Net zoals een gewone wok dus.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Olah, ook ik heb zo'n schotel, echter ligt al weer een tijdje, gebruik nu een SAB, die is alleen wat gammel dus wil de triax weer gaan gebruiken,......

Maar.....ook ik heb geen handleiding, ben jij er nog verder mee gekomen ?????

Anders misschien de zweedse handleiding, OCR (vertaalprogramma's) kan een hoop tegenwoordig.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste remi-666


Welkom op dit forum.
Ik ken de Triax Unique goed maar heb hem nog nooit zelf gebruikt.
Ik denk echter wel dat ik je verder kan helpen. Daarom heb ik een aantal vragen.
1- Welke satellieten wil je gaan ontvangen?
2- In welke regio woon je ongeveer?
3- Staat er ook een schaalverdeling op de balk waar de lnb’s op gemonteerd worden en staat daar iets bij?
4- Zou je aan kunnen geven of er iets en zo ja wat er bij de streepjes staat die links en rechts bij de hoogte instelling staat?
5- Zou je de afstand op willen meten van de voorzijde van de lnb die ongeveer in het midden van de schotel staat tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten vanaf de onderzijde?

post-60869-0-14240900-1366117549_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste remi-666


Om de schotel af te kunnen stellen, moet je weten welke satellieten je wilt gaan ontvangen. Hierbij spelen twee zaken, de elevatie van de schotel en de schuinstand van de rail. Als dit is uitgerekend en afgesteld voor bijv. de Hotbird, Astra 1, 2 en 3, dan kun je

niet zomaar er nog maar een paar lnb’s bijplaatsen om een optimale afstelling te krijgen. Vaak zullen de lnb’s verplaatst moeten worden, de schuinte van de rail aangepast moeten worden en de elevatie van de schotel iets anders ingesteld moeten worden.

 

Als je dus in eerste instantie eerder genoemde 4 satellieten wilt ontvangen en een paar maanden later er al lnb’s bij wilt plaatsen, dan kun je beter de zaak meteen al uitrekenen en afstellen voor meer satellieten. Zorg ook dat je voldoende lnb-klemmen op de rail hebt zitten want die kun je er later niet zomaar meer bijplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

post-67187-0-82020700-1367412724_thumb.jpgpost-67187-0-73299300-1367412726_thumb.jpgpost-67187-0-74416300-1367412728_thumb.jpgpost-67187-0-07175400-1367412731_thumb.jpgpost-67187-0-73332300-1367412732_thumb.jpgSprietje,

 

1) Ik ga dan maar uit van de Hotbird, Astra 1,2,3,..... 13,19,23,28 oost.

2) Regio Rotterdam, Rockanje Long,Lat = 51.888004,4.115578

3) De rail waarop de LNB's gemonteerd moeten worden loopt van 0 tot 46.

    Dit zijn cm. en bij 23, het midden staat nog een extra streepje.

    Dus 46 cm. waarbinnen de LNB's geplaatst kunnen worden.

4) Op de beugels met de schroeven om de hoogte in te stellen staan alleen streepjes.

    (om de 0,5 cm.) totaal 5 cm tussen hoogste en laagste.

5) Zoals je ziet heb ik een buis geplaatst, aan 2 zijden van de LNB houder even lang om doorhangen te voorkomen en daar de afstand van genomen, neem aan dat je dit wilt weten, is dan geen 40% van de hoogte maar netjes het midden.

 

Nog een vraagje van mijn kant, zoals je ziet is mijn huidige schotel gekanteld.

Ik begrijp dat deze schotel loodrecht geplaatst moet worden en de stelschroeven zijn bedoeld voor de kanteling ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste remi-666

 

Het is inderdaad niet de bedoeling dat je heel de schotel gaat kantelen. De schuinstand stel je met de rail in.


Dat de pijp precies naar het midden van de schotel gericht is, is een fout in het ontwerp van de schotel. Nu komt die fout bij zeker 75% van de schotels voor maar het klopt niet. Omdat de lnb schuin omhoog kijkt naar de schotel , moet het middelpunt van de kijkrichting op 40% van de hoogte van de schotel gericht zijn. Maar goed, dit even ter zijde.


Het is de eerste keer dat ik de berekening voor de Triax Unique maak maar ik ben er 100% zeker van dat de gegevens die ik opgeef kloppen en dat je daarmee een prima ontvangst zult hebben.

In de bijgevoegde foto zie ik dat de afstand van de schotel tot midden lnb-klem 830mm is. Dat wil zeggen, als je daar een lnb in zet, staat de voorzijde van de lnb op 780mm van de schotel.

Ik hoop wel dat je de maat genomen hebt van 40% van de schotelhoogte en dus niet van het midden.


Je moet eerste de rail op de juiste schuinte instellen. Rechts moet de rail 88mm lager staan dan links als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt. Vanuit de middenstand moet hij links dus 44mm omhoog gedraaid worden en rechts 44mm omlaag gedraaid worden. Ik hoop dat dat kan, anders de maximale schuinte instellen.
 

De Astra 19,2-lnb zet je 23mm rechts van het midden.

De andere afstanden zijn:

Tussen de Hotbird en de Astra 19,2 = 104mm

Tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 = 70mm

Tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 = 75mm

Dit allemaal gemeten aan de voorzijde van de lnb van pukkeltje tot pukkeltje.

 

De skew van de lnb’s zijn als volgt:

Hotbird 13 = 7 graden

Astra 19,2 = 5 graden

Astra 23,5 = 8 graden

Astra 28,3 = 11 graden

d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal waterpas. Kijk ook even naar de maximale signaalkwaliteit.


Stel de elevatie van de schotel af op 28,7 graden en zoek de Astra 19,2.
Voor de fijnafstelling gebruik je de zender History HD op de Astra 23,5.

Graag hoor ik hoe het afstellen verlopen is.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, ik ben benieuwd....

 

Toch even dit, als ik een LNB plaats zal die naar hetzelfde punt kijken als waar de buis uitkwam, daar heb ik gemeten.

Maar dat is dus op 55 cm (50% x 111)

Ik heb nu ook nog een keer op 44 cm (40% x 111) gemeten.

Daar is de afstand 77,5 cm tot hart/hart van de klem, of 76,5 voorkant van de klem aan de zijde van de schotel.

 

Zoals je verder op de foto's kunt zien, het maximale hoogte verschil in het stelpunt links/rechts bedraagt 2,5>7,0 dus 4,5 cm.

Dus vanuit midden 2,25 omhoog ene zijde en ook 2,25 omlaag andere zijde...

 

De skew zoals jij die aangeeft, is dat achterop de LNB, richting de schotel kijkend ?

 

Dit zijn denk ik de laatste puntjes....

Natuurlijk laat ik je weten hoe straks alles verlopen is en of/hoe goed het werkt.post-67187-0-95946500-1367429262_thumb.jpgpost-67187-0-50305800-1367429264_thumb.jpgpost-67187-0-00594700-1367429266_thumb.jpgpost-67187-0-35659300-1367429267_thumb.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als laatste, hart klem en voorkant kop LNB geef jij 50 mm voor....

 

Voor de SAB , (maar die afstand kan ik instellen) is dit 40 mm 

Voor de Samsung is dit 45 mm

Voor de ALP is dit 55 mm

 

 

Ik weet niet of dit nog een groot verschil maakt.

 

post-67187-0-98059200-1367431256_thumb.jpgpost-67187-0-85031000-1367431258_thumb.jpgpost-67187-0-77515200-1367431259_thumb.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lnb’s kijken te hoog op de schotel. Ze kijken van boven over de schotel heen. Helaas een ontwerpfout. Ik ga daar nu niet verder op in want dan kan ik nog wel 2 bladzijden vol schrijven.

De afstanden worden wel anders met deze nieuwe gegevens.

De Astra 19,2-lnb zet je 21mm rechts van het midden.


De andere afstanden zijn:

Tussen de Hotbird en de Astra 19,2 = 97mm

Tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 = 65mm

Tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 = 70mm

De rest blijft hetzelfde.


Dat de rail maar maximaal 4,5cm schuin gezet kan worden geeft duidelijk aan dat deze Triax-schotel uit de Deense Triax-fabriek komt. In Denemarken en Duitsland hoeft de rail veel minder schuin ingesteld te worden. Daar is het wél voldoende om hem 4,5cm scheef te zetten voor deze vier satellieten. Maar dit is niet zo erg want de buitenste lnb’s komen toch niet helemaal aan het einde van de rail te staan want je gebruikt maar 232mm van de totale lengte van 460mm dat de rail lang is, de helft dus ongeveer.

Die 50mm is een gemiddelde maat van alle gangbare lnb’s. Als dit 5-10mm afwijkt, scheelt dat hooguit 1mm in de afstand tussen de lnb’s, dus te verwaarlozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Mijn allerlaatste hersenspinsel, ook minder van belang daar dit via dreamdroid direct op de app, dus naast de schotel te zien (signaal sterkte etc) en af te stellen is,

 

Skew.......

Zoals je op de foto's kunt zien is de rail waarop de LNB's gemonteerd worden gebogen.....

M.a.w. als je een LNB vanuit het midden weg zou schuiven gaat hij automatisch al pos. of neg. skew geven afhankelijk van links of rechts natuurlijk.

Issue is dus eerst de rail schuin te stellen, dan de LNB's weer verticaal te stellen en daarna pas de skew in te stellen.

n.b. ik stel met een sola digitaal waterpas dus ik hoef hier zelf geen rekening mee te houden.

 

Wat ik niet snap is jou stelling dat het niet uitmaakt dat er maar 45 mm gesteld kan worden op 460 mm omdat voor het plaatsen van de LNBs maar 232 mm nodig is.

Hoe lang of hoe kort die rail ook zou zijn, de hoek die je op deze manier instelt blijft dan toch in alle gevallen gelijk.

Ik kan wel begrijpen dat het effect linear vanuit het midden oploopt dus het grootste effect hiervan aan de buitenkant plaats vind.

 

Pff, komt een hoop bij kijken, fijn dat er mensen zijn met kennis en ervaring die dit willen delen.

Ik hoop dan ook dat dit bericht voor anderen weer kan bijdragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Ondanks dat ik het niet begrijp, en de materie van dien aard dat jij aangeeft hier nog wel 2 bladzijden aan te kunnen wijden....

Sommige dingen hoef en wil ik niet begrijpen.

Oplossings gericht denken dan maar....

 

Heeft het zin de beugels van achter de schotel tot voor de rail voor de LNB's in de hoeken wat strakker in te zetten ?

Eigenlijk dus de hoek scherper maken waardoor de LNB's daadwerkelijk op een hoogte van 40% tegen de schotel aan gaan kijken ?

 

 

Triax TD Unique.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...