Ga naar inhoud


Triax Unique 100cm?


matthijs12

Aanbevolen berichten

Ik heb nu ruim genoeg info om aan de gang te gaan en zal spoedig het resultaat hier melden.

 

Toch blijf ik nieuwschierig, de focus die een schotel creeerd naar de LNB...

De feedhorn van de LNB en het punt waar daadwerkelijk het signaal opgenomen wordt....

Jouw opmerking over ontwerpfout van de schotel.

Deze is ovaal.... de 40% waar ik moest meten en de 50% van de hoogte waar ik dat gedaan had...

Wordt dit verschil niet opgevangen in het feit dat de schotel ovaal is en in de hoogte die 10% al meer is dan in de breedte ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het eerste wat je moet doen is de schuinte van de rail instellen. Dat is in deze situatie dus op maximaal. Vervolgens stel je de afstanden van de lnb’s in aan de voorzijde van de lnb’s gemeten. Dan stel je de skew van de lnb’s in t.o.v. verticaal waterpas. Dit is de theoretische schuinstand die klopt als de lnb helemaal in orde is. Het komt echter ook voor dat de stand van de antenne in de lnb niet juist gemonteerd is.
Daarom schreef ik ook: controleer de skew op maximale signaalkwaliteit.


De hoek van de schuinstand van de rail moet 10,88 graden zijn. Dat blijft staan. Over de volle lengte van de rail zou dat 88mm moeten zijn. Het kan slechts 45mm zijn. Dit is een afwijking van 43mm maar omdat je maar de helft van de rail gebruikt is dat  21,5mm. De meest rechtse- en meest linkse lnb staan dus 10,75mm verkeerd op hoogte.

Tja, het is niet ideaal maar wat moet je er anders aan doen? Je kan hooguit proberen je mast richting oosten te laten hellen.
Je kunt de Triax Unique niet in zijn geheel schuin zetten (de zogenaamde schotel skew of Tilt)) zoals dat wel kan bij de WaveFrontier T55, T90, Visiosat Big Bisat en de Maximum E85.
Zo uniek is die schotel nu ook weer niet. Niet voor niets dat Triax die schotel niet meer in zijn programma heeft zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste remi-666


De rechtse lnb op de rail (de Hotbird) moet 45mm lager staan dan de linkse lnb op de rail (de Astra 28,2).

Dit is te meten met een waterpas. Als jij op een of andere manier kans ziet dit bij de Triax Unique voor elkaar te krijgen, al is het maar door de mast schuin te zetten, dan is dat mooi meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste remi-666

 

Er is nog wel een andere oplossing om de juiste schuinte te krijgen.

In bijlage 1 zie je dat iemand anders ook al problemen had om dat de rail niet schuin genoeg ingesteld
kon worden.

Door nu de lnb van de Astra 28,2 zo ver mogelijk aan de zijkant te plaatsen, kun je het waarschijnlijk wel voor elkaar krijgen, dat de Hotbird-lnb 45mm lager komt te staan dan de Astra 28,2-lnb.


Het is natuurlijk de wereld op zijn kop om bewust de lnb’s zoveel mogelijk aan de zijkant van de rail te
zetten want om een maximaal signaal te krijgen, probeer je de lnb’s juist zoveel mogelijk in het midden te zetten. Maar het is in ieder geval een manier om het juiste hoogteverschil tussen de lnb’s te verkrijgen.

Misschien is het hoogteverschil dan zelfs wel iets te veel en kun je de lnb van de 28,2 zelfs iets van de uiterste stand vandaan schuiven.

De lnb van de Hotbird 13 komt dan ongeveer in het midden te staan en je zult de schotel daar in eerste
instantie dan ook op uit moeten richten.


De onderlinge afstanden van de lnb’s die ik je opgegeven heb, moeten gewoon gehandhaafd blijven.

Gelukkig heeft de Triax Unique een behoorlijk vlak middengebied in de versterking en valt het nog mee
wat je helemaal aan de zijkant verliest, zie afbelding 2.


Als je alle vier de satellieten eenmaal hebt, dan is het wel verstandig om de schotel zodanig na te
stellen dat je maximale signaalkwaliteit hebt op de Astra 19,2 of 23,5.

post-60869-0-78033100-1367486054_thumb.png

post-60869-0-90237100-1367486080_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste remi-666


Hierbij een antwoord op je vraag van bericht 16.

Ik heb een tekening gemaakt hoe de signalen op een 26 graden offset-schotel vallen die een f/D-verhouding heeft van 0,6 zoals dat ook bij de Triax Unique het geval is.
Je ziet dat het middelpunt van de signalenbundel al onder het midden van de schotel ligt.
 

Als een lnb die precies in het brandpunt staat en naar de schotel kijk waarbij hij van de onderrand tot de bovenrand van de schotel moet kijken, het middelpunt van de kijkrichting op 40% van de hoogte van de schotel ligt.

Als de lnb’shouders zodanig gemaakt zijn dat de lnb precies naar het midden van de schotel kijkt, dan kijkt de lnb aan de bovenzijde een stuk over de schotel heen terwijl een gedeelte van de onderzijde van de schotel dan niet wordt gebruikt.


Maar of de lnb nu juist of niet juist naar de schotel kijkt, om de afstand van de lnb’s uit te kunnen
rekenen, moet wel de afstand op 40% van de hoogte van de schotel gemeten worden.


Sprietje, schoteltechnicus

post-60869-0-19156200-1367488382_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Betreft instellen met digitaal waterpas, deze is in te stellen op graden, % en mm per meter .....

Bij horizontaal of verticaal gebruik slaat bij 90 graden draaing automatisch het nulpunt om.

 

Verder, als je goed zou kijken naar de foto van mijn zelfgemaakte muurbeugel zou je moeten zien dat ik die zo ontworpen heb dat deze zowel horizontaal als verticaal, alswel om zijn eigen as gedraaid kan worden, m.a.w. geen enkele moeite de mast te kantelen

 

Het instellen tussen het hoogte verschil van de LNB's, de buitenste... is dat gebaseerd op de uiteinden t.o.v. van de uiteinden of heeft e.e.a. nog te maken t.o.v. het hart van de schotel ?

N.b. , de rail waarop de LNB's gemonteerd worden is gebogen, vanuit het hart (als 0 punt,dus bij 23 cm) tot aan de buitenkant (230mm uit het 0 punt ) van de rail bedraagt dit verschil al 35 mm.

 

Indien het echt om de uiteinden gaat zijn er wat mij betreft 3 eenvoudige oplossingen om het probleem van de 88mm op te lossen, kun jij mij vertellen wat de beste is ?

 

1) de rail doormidden zagen en hem daarna 180 graden gedraaid weer aan elkaar maken.

    op deze manier creeer je een " S " die dus in nulstand al een verschil heeft van 70mm (op de uiteinden) dus minimaal uitgesteld hoeft te  worden. (9mm t.o.v. het 0 punt en tegengesteld aan elkaar)

 

2) de draaimechanisme aan de zijkanten vervangen door (langere) draadeinden en de rail tussen stelmoeren op sluiten.

 

3) zoals hierboven aangegeven eenvoudig te doen door het ontwerp van de muurbeugel, de schotel in zijn totaal kantelen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste remi-666


Ik zag wel op de foto dat het geen standaard muurbeugel was echter de foto is te klein en te onduidelijk dat ik kan zien dat de mast ook gekanteld kan worden.
 

Het hoogteverschil tussen de twee buitenste lnb’s is gewoon t.o.v. waterpas, maar als jij zo’n mooie electronische waterpas hebt, dan kun je het ook gewoon met de hoek opmeten, 10,88 graden zoals ik al eerder schreef.


Het hoogteverschil van de gehele rail had ik weer uitgerekend aan de hand van de gradenscheefstand.
Als jij de mast traploos kan kantelen, dan kun je als je wilt de rail gewoon horizontaal afstellen en dan de schotel laten kantelen totdat de rail 11,88 graden scheef staat. Je moet dan de lnb’s wel afstellen zoals ik in bericht 13 heb aangegeven. De 4 lnb’s staan dan zoveel mogelijk op het midden van de rail.

Je kunt ook de rail op maximale schuinte instellen en dan de mast ook nog wat kantelen als de rail over de gehele lengte gemeten of alleen over de lnb’s gemeten ze maar 10,88 graden schuin staan.


Overigens heb ik zelf ook een electronische waterpas maar voor de meeste schotelaars is dat een te grote investering.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus hoe je het doet maakt niet uit, als de lnb van de Hotbird maar lager staat dan de lnb van de Astra
28,2. Voor jou situatie mag je dat meten met 10,88 graden schuin of de Hotbird-lnb 45mm lager dan de Astra 28,2 lnb, zie afbeelding.

Met zo’n mooie digitale waterpas is de hoek meten het makkelijkste.

post-60869-0-89725000-1367570630_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohla,

 

Je zou denken, eenvoudig, al het bovenstaande toepassen en klaar....

Eerst de positie/schuinstand/onderlinge afstand etc ingesteld.

Dat gaf alleen signaal op 23.2,

Vanuit hier ben ik met de SAT Finder verder gaan werken per LNB.

Nadat alle LNB's voldoende signaal gaven het verder met een APPje op de mobiele telefoon ge-finetuned.

Uiteindelijk tot een resultaat gekomen van >90% signaal voor alle LNB's.

Opstelling werkt dus goed, afstanden tussen de LNB's zal ik nameten en weer een keer doorgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste remi-666


Op alle lnb’s meer dan 90% signaal zegt weinig. Het gaat om de signaalkwaliteit.
Dat jij in eerste instantie alleen signaal op de Astra 23,5 had, is een kwestie van hoe je de schotel hebt afgesteld in elevatie en richting. Het had ook de Astra 19,2 kunnen zijn.
 

Ja, ik wil graag de afstanden van de lnb’s nog eens van je weten en het hoogteverschil tussen de twee  buitenste lnb’s. Nog liever zou ik een foto zien hoe je de schotel nu hebt staan en hoe je aan de juiste schuinte-instelling bent gekomen.

Heb je de speciale muurbeugel nog gebruikt om de schotel schuin in te kunnen stellen. Heb je alles met die muurbeugel op de juiste schuinte ingesteld of is het een combinatie van rail en muurbeugel geworden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...