Ga naar inhoud


welke zonnepanelenhebben de meeste opbrengst


wimke

Aanbevolen berichten


Teruglevering kan zowiezo smile

 

je opgewekte vermogen moet dan alleen hoger zijn dan je verbruik.

 

als je bv 3 weken op vakantie gaat en je hebt alles in huis uit dan lever je leuk wat terug..

 

Wel opletten als je een apart telwerk heb voor teruglevering.. dan wordt je behoorlijk genaait door je energie leverancier smirk omdat je de netto KWH prijs terug krijgt.. exc transport kosten en al die ongein smirk

 

heb je nog een ouderwets analoog telwerk dan zal je meter gewoon achteruit draaien .. en dan wordt je nota gewoon lager smile

 

 

en volgens mijn bronnen zou je Mono paneeltjes moeten hebben.. alleen daar ben ik niet helemaal zeker van wink

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai die Wimke,

 

mono panelen leveren het hoogste rendament,

BP panelen zijn erg goed en hebben een rendament van 18%

de SunPower SRP-90(ASP-90) heeft zelfs een rendament van 21%

 

 

groet cobes

if freedom is outlawed, only outlaws will have freedom.

.

Gigabluequadplus, AzBoxPremiumHD+, 2x DM600 en een Denson DS1010Road

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, inderdaad ik woon in Belgie en hier is er al een mooie subsidie regeling.De opbrengst van dit veld zou moeten 3,7 KWp moeten zijn.

In Belgie kan je de geleverde stroom terugwinnen dmv groene stroomceriticaten. Per 1000 kw wordt een certificaat ten bedrage van 450 euro uitbetaald. Zoals u ziet zit er ook een volledige installatie voor een zonneboiler bij

Ook ben ik van een oude mazoutinstallatie naar een gloednieuwe aardgasinstallatie overgestapt waar ook een subsidie kan genoten worden. Ook kwamen er kleine verbouwingswerken aan te pas om het geheel op de zolder te krijgen. De totale kostprijs bedraagt 32.000 euro. Er werd hiervoor een lening afgesloten op 15 jaar. Volgens de berekeningen zou de kosten moeten teruggewonnen zijn op een 9,5 jaar.

Marc

DM800PVR - met OpenPLI.

Vu+Duo2 - met OpenPLI

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij heb je 4x5x(0,8x1,0) meter = 20 m2 aan pv's (photovoltaische collectoren)

dus zou je bij nieuwbouw het equivalent aan dakpannen kunnen besparen = 1600 euro

 

want ook je pv's kunnen als vervanging dienen in het dakvlak, net zo als die zonnecollectors die (gezien je afbeeldingen) in het dakvlak zijn opgenomen tbv van de zonneboiler.

 

wij doen het net andersom

 

hebben 20m2 vacuum tube collectors tbv ruimteverwarming+warmtapwater en 2,5 m2 aan photovoltaische voor pompen etc.

 

waarbij de terugwintijd / amortisssiisssaatie 5 jaar wordt

 

die foto's komen dan nog eens een keer ter lering ende vermaak.

 

cheers

 

ps maar je hebt een mooi dakvlak en bent een pionier.

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind 3 zaken zeer boeiend:

 

1. het onderwerp

2. de foto's

3. en dit woord "amortisssiisssaatie"

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...