Ga naar inhoud


Spectrum analyzer, hoe kom je daaraan?


W3ird_N3rd

Aanbevolen berichten

[geschiedenis, mag je overslaan]

Eind februari/begin maart ging de voeding van mijn PC stuk. Shit happens, maar nadat hij was vervangen deed mijn common interface het niet meer. Dit is een dochterbordje dat met een flatcable (50 pins SCSI) aan een Technotrend kaart hangt. Ik heb van Technotrend zowel een S-1500, T-1500 als S2-3200.

 

In eerste instantie dacht ik: kabeltje brak. Nieuwe kabel, geen oplossing. Toen dacht ik: DVB-kaart brak, shit. Maar alle kaarten, zowel de S-1500, T-1500 als S2-3200 hebben hetzelfde probleem. En de S2-3200 haalde ik hiervoor speciaal uit het plastic, dus die zat niet in de PC toen de voeding stukging.

 

Toen dacht ik: moederbord brak, shit. Kaart met CI in een adere PC maar geen oplossing.

 

Toen dacht ik: beide CI-dochterbordjes (ik heb er 2) brak. Dus nieuwe gekocht maar dat hielp ook niet! CAM brak? Niet 4 stuks tegelijk die het wel in de standalone doen hoor..

[/geschiedenis]

 

Toen kwam ik erachter dat het CI dochterbord wel werkte als ik de kabel van 40 centimeter verving door een kabel van 4 centimeter. En ook het verpakken van de 40cm kabel in aluminiumfolie bleek te helpen.

 

Nu denk ik dus dat er een storing in de ether zit die de flatcable (50 pins SCSI kabel dus) oppikt. Ik heb al in de meterkast even de elektriciteit van het hele huis eruit getrokken, maar dat hielp niet. Dat heb ik getest met de PC op UPS. De UPS, monitor en PC zelf zijn ook niet de oorzaak van de storing. Alles wat op batterijen loopt kan denk ik nooit zo langdurig iets storen.

 

Dus blijft over: een oorzaak van buitenaf. Vermoedelijk op een relatief lage frequentie, want op een hoge frequentie door de muren beuken om vervolgens een flatcable die nooit als antenne is ontworpen te storen lijkt me lastig.

 

Maar dan: hoe kom je erachter wat het is. Ik denk met een spectrum analyzer, tenzij iemand een andere methode weet. Maar hoe kom ik daaraan? Kan je die dingen ergens huren ofzo?

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk niet dat je het in storing door HF signalen moet gaan zoeken, maar eerder in het verlies welke er in de flatcable optreed. Wat je eens zou moeten doen is kijken of je met een scoop data zichtbaar kan maken in een werkende situatie, en hierna kijken hoe het er uit ziet in een niet werkende situatie.

 

Ik denk dat met de lange flatcable de flanken van de data veel minder steil zullen zijn dan bij de korte flatcable. Waarschijnlijk zijn de flanken zo slecht dat de CI module of de DVB decoder er geen ham of kaas meer van kan maken.

 

HF storing kan je trouwens redelijk simpel afschermen. Kast dicht en goed aarden.

 

Als je in de polder zit, in de buurt van het antennepark van de wereldomroep dan zou je inderdaad wel eens gelijk kunnen hebben. Maar dan valt er niets af te schermen.

 

Huren van een spectrum analyser kan, maar reken op een dusdanig hoog bedrag dat het totaal niet interessant meer is.

Er zullen hier trouwens wel leden zijn die een goede spectrum analyzer hebben. Alleen of je die een dagje vast mag houden. Ze kosten nogal een beetje.

 

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het een optie de kast van het geheel aan aarde te gooien. Scheelt ook een boel. Verder kan het misschien ook via het lichtnet binnenkomen, dan is een netfilter een oplossing. Mocht je een ferriet staafje hebben, draai daar je voedingsdraden er een paar keer omheen. Kun je trouwens ook doen met je flatcable, dit alles vastzetten met een bundelbandje.

 

view

Link naar reactie
Delen op andere sites

je blijft wel bezig he Wi3rd_n3rd wink

 

ik had gewoon een afgescherme flatcable gekocht en daar de kaus mee afgedaan...

 

en anders maar een kooi van faraday maken van je huis? laugh

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Wi3rd_n3rd,

Kan er iets misgegaan zijn met de afsluiting van die SCSI kabel?

Volgens mij wordt SCSI heel laag-ohmig afgesloten. Wanneer die afsluiter er niet meer is en de ingang blijkt hoog-ohmig, kun je last van overspraak krijgen.

Groeten,

René.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: prutsie
Ik denk niet dat je het in storing door HF signalen moet gaan zoeken, maar eerder in het verlies welke er in de flatcable optreed. Wat je eens zou moeten doen is kijken of je met een scoop data zichtbaar kan maken in een werkende situatie, en hierna kijken hoe het er uit ziet in een niet werkende situatie.

Ik denk dat met de lange flatcable de flanken van de data veel minder steil zullen zijn dan bij de korte flatcable. Waarschijnlijk zijn de flanken zo slecht dat de CI module of de DVB decoder er geen ham of kaas meer van kan maken.

Weet niet precies wat dit betekend, maar met de lange flatcable is het signaal gewoon minder goed. Zo krijg ik bij de Xcam dan de melding dat deze "invalid" is, en de Matrix Reborn doet het vaak wel maar is soms ook "invalid".

Ik zoek het toch daar, want de DVB-kaart is goed en het CI dochterbord ook. En de computer ook. (allemaal al vervangen)
Citaat:
HF storing kan je trouwens redelijk simpel afschermen. Kast dicht en goed aarden.

Helpt niet genoeg. Alleen de kabel in aluminiumfolie verpakken helpt genoeg.
Citaat:
Huren van een spectrum analyser kan, maar reken op een dusdanig hoog bedrag dat het totaal niet interessant meer is.
Er zullen hier trouwens wel leden zijn die een goede spectrum analyzer hebben. Alleen of je die een dagje vast mag houden. Ze kosten nogal een beetje.

Jammer.
Origineel bericht van: view
Misschien is het een optie de kast van het geheel aan aarde te gooien. Scheelt ook een boel. Verder kan het misschien ook via het lichtnet binnenkomen, dan is een netfilter een oplossing. Mocht je een ferriet staafje hebben, draai daar je voedingsdraden er een paar keer omheen. Kun je trouwens ook doen met je flatcable, dit alles vastzetten met een bundelbandje.

view

Mijn kast is al geaard. Maar zelfs met de kast dicht ging het nog niet echt goed. Ik moet echt de kabel zelf in aluminiumfolie verpakken.

Ik heb ook al getest terwijl de PC op de UPS liep en de stroom uit in huis.

En vroeger heeft dit dus maanden achtereen probleemloos gewerkt.
Origineel bericht van: Ou-Tannu
je blijft wel bezig he Wi3rd_n3rd wink

ik had gewoon een afgescherme flatcable gekocht en daar de kaus mee afgedaan...

en anders maar een kooi van faraday maken van je huis? laugh

Je kan helemaal geen afgeschermde flatcable kopen. Die zijn er simpelweg niet omdat je ze normaal ook niet nodig hebt. Ik heb dus een gewone kabel improvisorisch afgeschermd. Op zich werkt het maar er is dus wèl iets mis, en ik pak liever de bron dan alleen de symptomen aan wanneer dat mogelijk is.

ReneBee: het is alleen een SCSI kabel. Wat voor protocol er precies over gaat weet ik niet, maar dat lijkt me zeker geen SCSI. Het is puur fysiek een 50 pins SCSI kabeltje, handig voor het geval je kabel stuk is. Ik heb dan ook al 3 of 4 verschillende kabels geprobeerd, maar ze doen allemaal hetzelfde.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik moet echt de kabel zelf in aluminiumfolie verpakken.

Prima, gewoon doen, is ook afscherming dus wat let je. Maar toch moet je de netspanning ook niet vergeten, daar komt ook veel rommel door binnen. Probeer maar eens zoals ik het hierboven beschreven heb. Niet geschoten is altijd mis.

view
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: view
Citaat:
Ik moet echt de kabel zelf in aluminiumfolie verpakken.

Prima, gewoon doen, is ook afscherming dus wat let je. Maar toch moet je de netspanning ook niet vergeten, daar komt ook veel rommel door binnen. Probeer maar eens zoals ik het hierboven beschreven heb. Niet geschoten is altijd mis.

view

Ik heb het dus al geprobeerd zonder lichtnet. wink

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Staat er niet iets te stralen of te oscilleren in je computer zelf?

Je vertelde dat de voeding defect was, is er misschien en probleem met je vervangende voeding?

 

Anders zoals al eerder is aangegeven eens even een paar ferriet kralen/ringen om verschillende kabels proberen.

 

Heb je de oscilloscoop al in je computer gehad, desnoods met een kort stukje onafgeschermd kabel eraan gaan "snuffelen"

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Staat er niet iets te stralen of te oscilleren in je computer zelf?
Je vertelde dat de voeding defect was, is er misschien en probleem met je vervangende voeding?

Anders zoals al eerder is aangegeven eens even een paar ferriet kralen/ringen om verschillende kabels proberen.

Heb je de oscilloscoop al in je computer gehad, desnoods met een kort stukje onafgeschermd kabel eraan gaan "snuffelen"

Ik heb het in 2 compleet verschillende computers getest, en de computer die ik niet voor de test gebruikte stond dan tijdens de test uit met de knop achterop de voeding. smile

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...