Ga naar inhoud


Ontvangst buitenlandse DVB-t


Maarten_J

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Zijn er ervaringen met de ontvangst van buitenlandse DVB-T stations in NL en wat de mogelijkheden zijn en welke antenne er gebruikt moet/kan worden? Ik woon zelf in de buurt van Den haag en ik vraag me af of het bijvoorbeeld mogelijk is met een richtantenne de Belgische of misschien zelfs de Engelse DVB-T te ontvangen. Ik heb vrij zicht op het dak en heb bij de ***geen-reclame*** al een aardige richtantenne gezien maar voor ik tot aanschaf over ga of dit uberhaupt wel mogelijk is met betrekking tot vermogen van de DVB-t zenders, frequenties en het feit dat we het natuurlijk over een digitaal signaal hebben ipv analoog UHV. Gaarne hoor ik jullie ervaringen.

 

Groet

 

Maarten

Link naar reactie
Delen op andere sites


Duitsers kan je vergeten. Vlamingen betwijfel ik, misschien lukt het net. Je kan het proberen, maar je moet er rekening mee houden dat het waarschijnlijk niet (goed) lukt. Engeland zal ook niet gaan. Je zit gewoon te ver van de landsgrenzen in Den Haag. Je zal wel diverse regionale zenders op kunnen pikken zoals Omroep Brabant en Regio TV Utrecht.

 

Met condities kan er wel vanalles binnenkomen uit het buitenland. Maar zonder condities zal het weinig worden.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen,

 

Bedankt voor jullie reactie. Ik waardeer het zeer.

 

Wat ervaringen van mijzelf. Ik heb de actieve buitenantenne van KPN op dak staan en daarmee lukt het zonder problemen om TV-noordholland en Rijnmond als extra mee te pakken. Utrecht komt ook binnen maar die valt wel vaak terug in signaal sterkte en krijg dan stilstaand beeld of storing. Ik weet niet goed van welke paal ik die trouwens ontvang, ik vermoed Lopik want dat is de enige kanshebber met 10Kw. De rest is 3 tot 5 kw dus dat lijkt te weinig. Den Haag-Lopik is 45km. Brabant ontvang ik niet maar dat heeft vast met de richting van de antenne te maken.

 

Nu bedacht ik me dat Schoten Belgie is een krappe 88 Km. Schoten zendt uit met 20K. Dat zou toch mogelijk moeten zijn tenzij het signaal erg land inwaarts wordt gestraald. Weet iemand dat?

 

Ook las ik ergens anders dat er in Londen binnenkort een nieuwe steunzender wordt geplaatst met 200Kw aan zend vermogen. Is dat nog een optie of is de afstand nog steeds te groot? Een krappe 188km hemels breed.

 

Hebben jullie uberhaupt ervaring met richtantennes? Hoe zinvol is het een oude UHV richt antenne uit de motteballen te halen of zijn die toch niet echt geschikt voor DVB-T ontvangst vanwege het digitale karakter?

 

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties/overdenkingen.

 

Groet

 

Maarten

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schoten kanaal 59 is wel rondstralend. De afstand is iets te groot voor ontvangst vanaf woonhuishoogte. Zal wel regelmatig lukken met een beetje condities. Een richtantenne heeft zeker nut voor zenders die net niet gaan met een kleine antenne. Bij condities heeft een richtantenne nog meer effect, zowel de richtwerking als ook de versterking. Londen gaat over een paar jaar (na analoge afschakeling) naar 200 KW. Is zeer gunstig met condities, maar 188 Km is te ver bij normaal weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schoten is "maar" 165 meter hoog, toch wat anders dan de 367 meter van de Gerbrandytoren. Ze stralen wel rondom, dus ja, wie weet. Je kan het proberen, maar het is altijd kiele kiele bij zulke afstanden.

 

En Londen 200kW for real? Is wel veel!

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ligt er aan waar je woont. Bij ons in de achterhoek gaat het prima.

 

Bij mij gaat het anders ook prima..loeihard..Würzberg en de Rhein-Main zenders. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Signalen worden sterk verzwakt door gebouwen en zelfs de aarde.

Men spreek dan over zichtverbinding omdat de aarde rond is,

is deze afhankelijk van de hoogte van beide antenne's.

Je hebt wel een afbuig efect maar hoe hoger de frequentie hoe kleiner dit efect.

kijk maar eens op de site van pe1mul page dxinfo.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...