Ga naar inhoud


Calibreren LCD T.V.?


Aanbevolen berichten

Hi Guys,

 

Na veel leeswerk ben ik voornemens om een Samsung LCD T.V. LE37A552 aan te schaffen. Mijn vraag is, moet een LCD T.V. nog gecalibreerd worden voor een beter beeld. Ik meen mij ter herinneren dat dit bij de `oude` tv´s werd gedaan om de kwaliteit te verbeteren.

 

Groet, Nokiabeginner.

2x Nokia 9304s Sattracker 4.0 Merlin by Interpol + Multytenne

Golden Media 990 CR HD PVR Spark LX (SPARK & ENIGMA2)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

het is zeker aan te raden je beeld wordt stukken mooier, laat het echter wel doen door een gecertificeerd iemand, daar zijn er niet veel van maar mijn tv is wel door een gecertificeerd bedrijf gecalibreerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast mouse1277

daar zijn ze wel even mee bezig (ik geloof bij mij een uurtje of 1,5 of zo) en volgens mij heb ik er 150 euro of zo voor betaald.

voor meer info anders maar eens even op het htforum kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eigenaar van dat forum doet aan beeldcalibratie etc. kan ik mij herinneren? Niet doen hoor. Voor CRT is dat wel een oplossing. Ik doe dat eenmaal per maand op een 22" scherm. Standaard. Maar om een vers LCD scherm te kalibreren gaat wel ver hoor.. Maar misschien leveren de merken wel schermen af met foute instellingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de door MP4 gedane laatste opmerking sluit ik mij volledig bij aan.

Ik heb mijn 40" Sony Full HD Bravia LCD TV zo uit de doos neergezet, aangesloten en een prachtig beeld, ook bij nagenoeg geen omgevingslicht. Althans ik vind dat dan zwart ook zwart is maar dat is mijn persoonlijke mening.

Mijn buurman heeft eveneens dezelfde ervaring opgedaan.

Dus calibreren lijkt mij een zinloze, kostbare en niets toevoegende activiteit.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Als de zwart/wit weergave goed is ..

2. Als de gezichtstinten natuurlijk zijn

3. Als het gras groen is

4. Als de lucht mooi blauw is

 

dan zal een calibratie bij een LCD nauwelijks een mooier of liever scherper beeld geven, omdat een HD/Ready- en HD/Full- TeeVee eigenlijk niet gefabriceerd zijn voor een SD uitzending.

Voor een stukje beter SD-beeld kun je eigenlijk beter alleen de overbodige beeldverbeteraars uit schakelen

Okay calibratie bij een Plasma kan nog wel eens verbetering geven

 

Maarrrrrrrrrrrrr .....

1. Sluit je de LCD via HDMI op een HD bron aan (blue ray / PC / HD decoder), dan gaat de wereld pas voor je open en zul je zelfs geen calibratie wens meer hebben.

 

Snurker

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast mouse1277
Origineel bericht van: MP4
De eigenaar van dat forum doet aan beeldcalibratie etc. kan ik mij herinneren? Niet doen hoor. Voor CRT is dat wel een oplossing. Ik doe dat eenmaal per maand op een 22" scherm. Standaard. Maar om een vers LCD scherm te kalibreren gaat wel ver hoor.. Maar misschien leveren de merken wel schermen af met foute instellingen?


sorry, maar dit is echt kort door de bocht.
lees even de uitgebreide postings daar en bepaal dan pas je mening.

Voor lcd en plasma is het (in bijna alle gevallen) zeker een goede optie.
ik heb een Pioneer Plasma en het beeld was uit de doos (na uiteraard het instellen van de nodige zaken) absoluut top, maar na calibratie ging er nog een andere dimensie voor me open!!
absoluut geweldig.

het klopt wel dat je het niet op een nieuw scherm moet doen. eerst even goed inspelen (minimaal 200 uur) en dan eventueel een calibratie laten doen.

mijn mening: lees gewoon alle posting op dat avforum is rustig door en besluit dan zelf of je het wilt laten doen!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mouse1277

mijn mening: lees gewoon alle posting op dat avforum is rustig door en besluit dan zelf of je het wilt laten doen!


Ben ik echt niet van plan. Ik wil me heel graag inlezen, maar op dat forum drukt een bijzonder stempel naar mijn mening.
Ik sta bijzonder open voor meningen van anderen. Hier zitten kenners genoeg las ik al. CRT ckalibreer ik maandelijks voor mijn werk, maar zou een verse LCD niet beroeren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast mouse1277
Origineel bericht van: MP4
Ben ik echt niet van plan.


is ook een advies aan de TS en niet aan jou.

om vervolgens nogmaals je eigen mening te vermelden is dubbelop!
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik sluit me volledig aan bij mouse1277. De opmerking van MP4 is echt te kort door de bocht. Ik heb mijn tv laten calibreren en ik bevestig inderdaad dat het duidelijk verschil maakt. Ga je met je tv naar #%$#%$@#^@#$@$ waar dat bedrijf zit kost het 80 euro geloof ik. Ik heb het aan huis laten doen en dan is het duurder, maar het geld wel waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké,

@ allen, hartelijk dank voor de postings. Ik zal nog verder lezen en dan een besluit nemen. Zoals eerder gezegd, ik moet eerst nog de LCD aanschaffen (en daarna een HTPC systeem maar daar zal ik een ander topic voor starten)

 

Grtz, Nokiabeginner

2x Nokia 9304s Sattracker 4.0 Merlin by Interpol + Multytenne

Golden Media 990 CR HD PVR Spark LX (SPARK & ENIGMA2)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ooit laten doen door een professioneel

bedrijf. Bij mijn laatste TV (zie onder) heb ik het

niet meer laten doen maar zelf gedaan a.d.h.v.

de test CD van Peter Finzel en o.a. de HD test van

Premiere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb pas een pioneer pdp lx 5090 full hd kuro plasma tv gekocht,en deze geeft al een superieur beeld.

 

zeker na 200 uur inspelen ga ik zeer zeker een calibratie laten uitvoeren.

 

calibratie van je plasma,lcd is altijd aan te raden (als ik me goed heb laten informeren bevordert het ook je levens duur van je beeld buis,en is dan stukken zuiniger met energie)

"We ride together, we die together. Bad boys for life."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...