Ga naar inhoud


XSAT410 spontaan reset


LastWokker1

Aanbevolen berichten

Heb al 3 jaar een XSAT410 zonder verdere problemen. Software versie is zover ik weet ook de laatste (in ieder geval een van de versies die op dit forum altijd als goed is omschreven), 1.8.103. De laatste weken reset hij echter zichzelf spontaan elke paar minuten. Ik kan het alleen omschrijven als een echt hardware matig uit/aan schakelen waarbij je ook het geluid hoort wat klinkt als het inschakelen van een relais. Iemand dit ook ooit gehad aan waar lag het aan cq wat is er aan te doen?

PS: het antwoord op geloof ik 90% van alle vragen die ik zie over deze settop box is "het ligt aan (een van de) condensator(en)". Mocht je dit dus antwoorden schrijf er svp dan meteen bij waarom dat is en welke dat zou moeten zijn. Een condensator vervangen op een SMD bestückte printplaat levert meestal alleen maar meer ellende op.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit verschijnsel heb ik 2 keer gehad (met 2 verschillende Xsat 410's) en het is inderdaad een condensator (elco) probleem.

Zie deze linken:

 

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/ubb/showflat/Main/185251/Number/1100133#Post1100133

 

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/ubb/showflat/Main/213699/Number/1302263#Post1302263.

 

Ik raad je aan zo snel mogelijk deze elco te vervangen omdat als deze defect (lek) is uiteindelijk je hele voeding om zeep kan gaan. Vooral de regulator (onderdeel met koellichaam) wordt dan zeer heet en kan sneuvelen (is bij mij in een van de gevallen gebeurd).

 

Het zijn geen SMD componenten dus het solderen gaat relatief makkelijk. Denk wel bij het plaatsen van de nieuwe elco om de polariteit, en neem er een met een hogere werkspanning (minimaal 450V).

 

 

Dreambox 800HD PVR, 2 x SAB Sky 4800 Mini, Philips Pace DSR 7141 (voor noodgevallen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@LastWokker1

Ik had het zelfde, klik maar op de eerste link, ik heb er toen ook een paar foto's bij geplaatst.

Daarna nooit meer problemen gehad.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

@iemand, D.Quijote en Seca3.

Bedankt voor jullie reacties. Dan gaan we daar helaas maar van uit, had nog gehoopt op een software probleem. Maar uit jullie berichten begrijp ik dat het altijd de grote 47uF/400V elco is, nooit een van de kleinere? Het lijkt me een gewone lineaire voeding met een diode gelijkrichting (i.t.t. een geschakelde voeding), maar heeft een van jullie voldoende verstand van electronica (sorry dat ik het zo maar even vraag) of alleen de waarde en spanning van die elco van belang zijn? Normaal gesproken is de ESR waarde erg belangrijk vanwege de stroom die geleverd moet worden. Als jullie er gewoon een gekocht hebben zonder op de ESR te letten dan zal ik me er ook niet druk over hoeven maken.

Wat betreft die oplossing van verder weg plaatsen lijkt me geen verkeerd idee omdat hij minder last heeft van de warmte van de FET, maar zie ik het goed dat hij gewoon een gaatje door de print heeft geboord, of staat de elco nu aan een kant los van de printplaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@LastWokker1: het is wel een schakelende voeding, kijk maar naar de afmetingen van bv. het trafootje op de voedingsprint.

Ik heb nooit een schema van de voeding kunnen bemachtigen, maar mijn veronderstelling is dat de 220V netspanning PRIMAIR wordt gelijkgericht (4 diodes in brugschakeling en de bewuste elco voor de afvlakking) waarbij deze (hoge) gelijkspanning dmv. het IC met het koelblokje en bijbehorende onderdelen naar beneden wordt getransformeerd (kleine trafo) maar dan wel op een hogere frequentie (meestal enige tientallen kHz). Voor 50 Hz (lineaire voeding) heb je een veel grotere transformator nodig. Overigens is het dus wel oppassen geblazen als de ontvanger openligt en aangesloten is op de netspanning, want er staan dus op somminge onderdelen hoge spanningen.

 

Dreambox 800HD PVR, 2 x SAB Sky 4800 Mini, Philips Pace DSR 7141 (voor noodgevallen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter info: vandaag voor de eenvoudige en iets duurdere weg gekozen. De satellietboer had nog een defecte XSAT410 liggen waarvan de voeding nog wel goed was (hij wilde er wel EUR 10 voor hebben, gratis service op een product van een paar jaar oud kan natuurlijk niet meer in deze tijd). Ter plaatse zelf de voeding eruit gehaald en daarna thuis bij mij ingebouwd, werkt weer perfect. Benieuwd hoe lang deze het uithoudt.

 

Hoort trouwens waarschijnlijk niet in dit forum, maar wel grappig om te zien dat de beste man nog XSAT verkocht (al jaren op de fles) en ook nog diverse Eycos modellen waarvan ik gisteren in het nieuwsforum las dat ze ook net failliet zijn. Als je als argeloze beginner aan settopboxen begint (net als ik destijds) dan heb je toch redelijk grote kans dat je maar wat wordt aangesmeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou valt wel mee hoor, ik heb al jaren 2 xsats en nooit spijt van gehad, dus als je nu nog een nieuw koopt kun je daar toch ook nog jaren mee kijken......

ET10000 4x DVB-S2, ET4000 client, OSCAM, CanaalDigitaal, TNTSat.

Reelbox AVG 3x DVB-S2, 1x DVB-T (staat nauwelijks aan)
Visiosat G3+ (28.2E-23.5E-19.2E-13E) 4x ALPS quad 0,2db, PHILIPS 55PUS9109 TV
(2x Xsat CDTV410 & Cherokee 9000 NG4 in de kast)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...