Ga naar inhoud


HD kwaliteit Tour de France


Aanbevolen berichten

  • Moderator

De eerste beelden in hd worden op dit moment uitgezonden.

De kamera regie heeft op dit moment duidelijk problemen met de hoge contrast waarden.

Er wordt nogal duidelijk in het wit geclipped.

Hoe komt de uitzending in HD bij jullie over?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het beeld is nog niet optimaal bij het overschakelen van camers steeds half wegvallend beeld met blokjes.

Kleuren zijn inderdaad niet sprankelend en een beetje dof.

Beeld uit de helicopter is goed het lijkt dat beelden die ze op de motor maken iets minder zijn.

Beeld is toch wel mooier als SD op NL1. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast tzrider

Bij mij viel het contrast tegen (witwaas), kleuren

waren flets en niet geheel correct. Scherpte ging

maar hield niet over en in een van de beginscenes

(voor men ging fietsen) waren duidelijk chromatische

abberaties te zien (blauwe randen om haren e.d.).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beeld was wel iets scherper dan SD, maar niet schokkend.

 

Om een vergelijking te maken: het verschil tussen BBC en BBC HD was

veel groter(tennisfinale Wimbleton).

Op BBC HD kon je bv de mazen van het net zien(bij een bepaald camerastandpunt),

op SD kon je dat niet zien.

Ik heb ook nog even gekeken naar diezelfde match op NET5: helemaal bagger.

 

Kleuren waren idd niet om over naar huis te schrijven: bv groene wolken.

 

Mijn mening: HDTV en ook SDTV gaat over zoveel schijven

en is zo afhankelijk van allerlei factoren,

dat ik als kijker er niet vrolijker van word.

Mvg, wammes.

Ik lees veel dus ik hoef niet veel te posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast tzrider

Ter vergelijking: ik zat gisterenavond naar Doctor Who

Confidential (BBC) te kijken en daar zaten op een gegeven

moment zulke strakke plaatjes in dat ik de afstandbediening

pakte om via de info knop me te verzekeren dat ik echt naar

een SD uitzending zat te kijken en niet naar HD.

 

Ik heb de NL publieken nog nooit kunnen betrappen op een of

andere kwaliteitsdrang (naar breedbeeld moesten ze er ook

al aan de haren gesleept worden) dus daar zal ook qua

kennis (en vooral mentaliteit) een behoorlijke inhaalslag

gemaakt moeten worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast satfreak07

Ik heb het begin van de tour niet gezien maar om half 4 was het beeld toch mooi te noemen ,een groot verschil met SD .

Ik ervaar de HD beelden toch als positief .

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Tour de France wordt in 1080i geproduceerd en aangeleverd. Technicolor Nederland maakt van 1080i normaliter (zoals bij het EK voetbal) 720p en levert dit zo aan bij de diverse providers (CDS, UPC, etc.).

 

Technicolor stelt momenteel als test nu echter 2 streams aan de providers beschikbaar, 720p én het originele 1080i bronsignaal. CDS gebruikt 720p terwijl UPC en Ziggo 1080i hebben gekozen (Ziggo heeft 720p én 1080i voor haar klanten beschikbaar als test).

 

Vrijwel iedereen op het ziggo forum heeft ondertussen de mening dat de 1080i stream scherper is.

 

Zelf kan ik die Ziggo vergelijking niet maken want ik heb UPC. Ik kan wél UPC (1080i) vergelijken met CDS (720p).

Doe mij dus maar de 1080i stream, met name veraf shots zijn significant scherper in 1080i.

 

In de 1080i streams zijn wel hick-ups zichtbaar. Technicolor is

bezig om dit probleem te verhelpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Apple740
De Tour de France wordt in 1080i geproduceerd en aangeleverd. Technicolor Nederland maakt van 1080i normaliter (zoals bij het EK voetbal) 720p en levert dit zo aan bij de diverse providers (CDS, UPC, etc.).

Technicolor stelt momenteel als test nu echter 2 streams aan de providers beschikbaar, 720p én het originele 1080i bronsignaal. CDS gebruikt 720p terwijl UPC en Ziggo 1080i hebben gekozen (Ziggo heeft 720p én 1080i voor haar klanten beschikbaar als test).

Vrijwel iedereen op het ziggo forum heeft ondertussen de mening dat de 1080i stream scherper is.

Zelf kan ik die Ziggo vergelijking niet maken want ik heb UPC. Ik kan wél UPC (1080i) vergelijken met CDS (720p).
Doe mij dus maar de 1080i stream, met name veraf shots zijn significant scherper in 1080i.

In de 1080i streams zijn wel hick-ups zichtbaar. Technicolor is
bezig om dit probleem te verhelpen.


CDS gaat ook over op 1080i.

Bron: Satellite Magazine
Datum: 9 juli 2008

Na HD kabelaanbieders Ziggo en UPC zal ook binnenkort CanalDigitaal starten met de doorgifte van de tijdelijke HD zender van de publieke omroep, Nederland1 HD, in het beeldformaat 1080i. Op dit moment wordt Nederland1 HD bij CanalDigitaal aangeboden in het beeldformaat 720p. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en haar facilitaire partner Technicolor besloten een 1080i teststream aan de HD distributeurs beschikbaar te stellen na vele klachten over de beeldkwaliteit van Nederland1 HD.

Naar verwachting zal CanalDigitaal voor de huidige doorgifte van Nederland1 HD veranderen van 720p naar 1080i. Er zal dus niet, net als bij Ziggo, twee aparte kanalen te zien zijn waarop de abonnee zelf een vergelijk kan maken tussen beide beeldformaten. Wanneer dat CanalDigitaal zal starten met de doorgifte van Nederland1 HD in 1080i is nog niet bekend. “Ik kan bevestigen dat wij inderdaad binnenkort met 1080i doorgifte gaan testen op Nederland1 HD” laat CanalDigitaal woordvoerder Martijn van Hout aan Satellite Magazine weten.

NPO en Technicolor staan door de keuze van 720p voor Nederland1 HD onder spreekwoordelijk vuur. Inderdaad is voor snelle beeldbewegingen de progressive beeldtechniek beter dan de interlace beeldtechniek. Echter het bronmateriaal van de sportevenementen die Nederland1 HD de komende zomer in HD zal uitzenden is van het beeldformaat 1080i. Hiervan maakt Technicolor in Hilversum weer het 720p beeldformaat. Bij deze omzetting gaat er veel kwaliteit verloren waardoor vele HD kijkers klagen over de beeldkwaliteit van de zender. Met het voeren van het 720p beeldformaat wordt overigens wel conform de aanbevelingen van de European Broadcast Union (EBU) uit 2006 uitgezonden. Echter deze aanbeveling lijkt inmiddels verouderd en ingehaald door de hedendaagse technologie. Met de huidige test met het 1080i beeldformaat hopen de NPO en Technicolor nu inzicht te krijgen wat de HD kijker in Nederland het beste beeldformaat van HD uitzendingen vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beeldkwaliteit van de uitzendingen van de Tour op Nl1-HD en een-HD vallen duidelijk tegen. Momenteel wordt ook de Ronde van Oostenrijk gereden. Op Orf-HD dagelijks om 19.10 samenvatting en as zondagmiddag live. Vergelijk dat beeld maar eens met dat van de Tour. Dan zie je hoe het er eigenlijk uit moet zien. Jammer dat ik het niet kan vergelijken met France2-HD.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet vergelijken omdat ik ORF HD niet kan zien. Maar ik zelf ben niet ontevreden over de kwaliteit. Het kan natuurlijk altijd mooier, maar daarvoor zullen we moeten wachten tot ze overgaan op 1080i.

 

France 2 HD heb ik de eerste dag of 4 ontvangen voordat ze gingen coderen. Dat hield niet over, maar er waren toen ook nog geen HD uitzendingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...