Ga naar inhoud


HD kwaliteit Tour de France


Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Alfons Verbiest
Ik kan niet vergelijken omdat ik ORF HD niet kan zien. Maar ik zelf ben niet ontevreden over de kwaliteit. Het kan natuurlijk altijd mooier, maar daarvoor zullen we moeten wachten tot ze overgaan op 1080i.



jammer dat je Orf-HD niet open hebt. Ik vond die ook tijdens het EK duidelijk het beste beeld hebben en die zendt uit in 720p, dus van de overschakeling van 720p naar 1080i door cd/tvv verwacht ik niet veel.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maar de 1080i stream zal wel eens stap minder tellen in de verwerking. Het wordt in 1080 lijnen opgenomen, het wordt in 1080i aangeboden, dan wordt het omgezet naar 720p en dan wordt het in de tv nogmaals naar een ander formaat omgezet, hetzij 768 of 1080 of nog iets anders. Hoe minder stappen, hoe minder foutjes er in kunnen slopen, zou ik zo zeggen.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en haar facilitaire partner Technicolor besloten een 1080i teststream aan de HD distributeurs beschikbaar te stellen na vele klachten over de beeldkwaliteit van Nederland1 HD


Kan me hier de levendige discussie nog herinneren en
de personen die NL1 HD een beter cijfer gaven als BBC HD ....

Citaat:
Bij deze omzetting naar 720p gaat er veel kwaliteit verloren waardoor vele HD kijkers klagen over de beeldkwaliteit van de zender


Dit lijkt me onzin aangezien ORF HD ook in 720p uitzond
en een zeer gestoken plaatje had. Mischien heeft het
gelegen aan de knijp-bitrate ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt aangetoond dat een 1080i>720p conversie

verlies aan detail oplevert;

 

http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=24779.0

 

 

Het is ook theoretisch verklaarbaar:

 

In het geval van een 1080i bronsignaal/opname krijg je bij een 1080i zender het volgende:

 

bron 1080i >>>> uitzending 1080i >>>> tv thuis = 768p (hd-ready) of 1080p (full-hd)

 

In het geval van een 720p zender;

 

bron 1080i >>>> uitzending 720p (1280x720) >>> tv thuis = 768p of 1080p

 

In het eerste geval hoeft er slechts één maal gescaled te worden. In het 2e geval twee maal, inclusief een upscaling. Geen enkele tv is namelijk 720p (1280x720) maar meestal 1366x768 of 1920x1080.

 

Voor full-hd tv's is het natuurlijk helemaal de idioterie ten top dat je een 1080i bronsignaal gaat downscalen naar 720p, en de tv moet het weer terug scalen naar 1080.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: youriy
De beeldkwaliteit van de uitzendingen van de Tour op Nl1-HD en een-HD vallen duidelijk tegen. Momenteel wordt ook de Ronde van Oostenrijk gereden. Op Orf-HD dagelijks om 19.10 samenvatting en as zondagmiddag live. Vergelijk dat beeld maar eens met dat van de Tour. Dan zie je hoe het er eigenlijk uit moet zien.


Ik zit nu de Ronde van Oostenrijk te kijken op Orf-HD maar het is niet eens echt HD wat ze uitzenden.
Meer dan upscaled SD kan ik er momenteel niet van maken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Apple740
Hier wordt aangetoond dat een 1080i>720p conversie
verlies aan detail oplevert;

http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=24779.0


Het is ook theoretisch verklaarbaar:

In het geval van een 1080i bronsignaal/opname krijg je bij een 1080i zender het volgende:

bron 1080i >>>> uitzending 1080i >>>> tv thuis = 768p (hd-ready) of 1080p (full-hd)

In het geval van een 720p zender;

bron 1080i >>>> uitzending 720p (1280x720) >>> tv thuis = 768p of 1080p

In het eerste geval hoeft er slechts één maal gescaled te worden. In het 2e geval twee maal, inclusief een upscaling. Geen enkele tv is namelijk 720p (1280x720) maar meestal 1366x768 of 1920x1080.

Voor full-hd tv's is het natuurlijk helemaal de idioterie ten top dat je een 1080i bronsignaal gaat downscalen naar 720p, en de tv moet het weer terug scalen naar 1080.



Het lijkt me nogal wiedes dat 720p minder details laat zien dan 1080i. Het zijn immers ook veel minder beeldpunten. Om het "theoretisch te verklaren" heb je helemaal geen verhaal nodig waarin je allerlei conversies naast elkaar zet. Het is zo simpel als dit: 1280x720= 921 600 en 1920x1080= 2 073 600 en 921 600 is minder dan 2 073 600. Daar is alles mee gezegd wat detail betreft. De kracht ligt van 720p tov van 1080i zit hem in de p. Het progressive signaal geeft een stuk mooier beeld bij snelle bewegingen. De enige eerlijke manier om 1080i en 720p te vergelijken is dan ook bij bewegende beelden.

Verder vind ik het natuurlijk ook niet wenselijk dat er zoveel gescaled moet worden. Wat mij betreft wordt er gewoon in 1080i uitgezonden.

Ik kijk trouwens wel op een TV met een LCD-chip van precies 1280x720 pixels. Het is de Hitachi PJ-TX200.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ezra
Het lijkt me nogal wiedes dat 720p minder details laat zien dan 1080i. Het zijn immers ook veel minder beeldpunten. Om het "theoretisch te verklaren" heb je helemaal geen verhaal nodig waarin je allerlei conversies naast elkaar zet. Het is zo simpel als dit: 1280x720= 921 600 en 1920x1080= 2 073 600 en 921 600 is minder dan 2 073 600. Daar is alles mee gezegd wat detail betreft.


De screenshots zijn afkomstig van een HD-ready plasma, die helemaal geen 1920x1080 beeldpunten heeft. wink
Het naast elkaar zetten van conversie's is dus wel zinvol, om aan te tonen dat het verlies aan detail veroorzaakt wordt door
de noodzakelijke upscaling - ook op hd-ready tv's - die moet gebeuren ná de 1080i>720p downscaling.

Ik wil hier mee aantonen dat het veelgehoorde argument van de voorstanders van 1080i>720p conversie, dat het zinvol zou zijn voor HD-ready tv's, wat mij betreft van tafel geveegd kan worden.
Ik wil dat verlies aan detail niet, dus handjes af van een 1080i source. wink

Citaat:

De kracht ligt van 720p tov van 1080i zit hem in de p. Het progressive signaal geeft een stuk mooier beeld bij snelle bewegingen.


Yep, maar dat is dus alleen als de camera's progressive draaien.
Alleen dan heb je 50 volledige beeldjes per seconde op de tape staan.
Als je in 1080i opneemt, zoals meestal gebeurd, zijn het 50 halve beeldjes van 1920x540, om en om één beeldlijn verschoven ten opzichte van elkaar.
Dit naderhand naar 720p/50 converteren levert natuurlijk geen echt volwaardig 720p/50 op. wink

720p promotie praatjes moeten dus tegen de camera-mensen/opname technici verteld worden, en niet tegen de consument. Anders krijg je alleen maar verwarring over dit onderwerp, strooi je mensen zand in de ogen. Mensen kunnen zelfs gaan denken dat als ze de mediabox op 720p instellen dat ze dan beter beeld krijgen op BBC-HD wat in 1080i uitzendt. "omdat ik gelezen heb dat 720p beter is". En dat is in dit geval natuurlijk kolder.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Apple740

De screenshots zijn afkomstig van een HD-ready plasma, die helemaal geen 1920x1080 beeldpunten heeft. wink
Het naast elkaar zetten van conversie's is dus wel zinvol, om aan te tonen dat het verlies aan detail veroorzaakt wordt door
de noodzakelijke upscaling - ook op hd-ready tv's - die moet gebeuren ná de 1080i>720p downscaling.


OK, dat had ik niet gezien. Dan heb ik niets gezegd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Soundwork

Ik moet zeggen dat ik de kwaliteit van de Tour de France, zowel op Nederland 1 HD als Eén HD zwaar tegen vind vallen. Of dit nu door die 720p doorgifte komt, kan ik zo niet zeggen. Maar ik heb meer het idee dat ik naar een upscaled SD beeld zit te kijken. Het detail zoals ik zag bij het EK voetbal zie ik nu niet. Vooral de fietsers die gefilmd worden vanuit de helikopter zie ik gewoon te wazig om van een HD uitzending te spreken. Ik vraag me dan ook af hoe het beeld eruit gaat zien als CDS Nederland 1 HD in 1080i gaat uitzenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Soundwork
Ik moet zeggen dat ik de kwaliteit van de Tour de France, zowel op Nederland 1 HD als Eén HD zwaar tegen vind vallen. Of dit nu door die 720p doorgifte komt, kan ik zo niet zeggen. Maar ik heb meer het idee dat ik naar een upscaled SD beeld zit te kijken.


Nou, op dit moment is het ook SD zo te zien. frown

Gisteren was het eerste half uurtje SD wegens een probleem aan de HD uplink maar vandaag zijn ze weer aan het prutsen, maar nu is het probleem langdurig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Soundwork
Origineel bericht van: Apple740
Origineel bericht van: Soundwork
Ik moet zeggen dat ik de kwaliteit van de Tour de France, zowel op Nederland 1 HD als Eén HD zwaar tegen vind vallen. Of dit nu door die 720p doorgifte komt, kan ik zo niet zeggen. Maar ik heb meer het idee dat ik naar een upscaled SD beeld zit te kijken.


Nou, op dit moment is het ook SD zo te zien. frown

Gisteren was het eerste half uurtje SD wegens een probleem aan de HD uplink maar vandaag zijn ze weer aan het prutsen, maar nu is het probleem langdurig.


Inderdaad, vernam het al elders op dit board. Er zijn een aantal keren (vooral bij aanvang) problemen geweest met de HD feed vanuit de bergen. Dat was dus ook de reden waarom Eén HD de uitzending pas veel later startte dan stond aangegeven.

Ik vraag me trouwens af wanneer CDS Nederland 1 HD in 1080i gaat uitzenden: nog tijdens de Tour, of pas erna en bij aanvang van de Olympische Spelen in Peking?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik veronderstel dat voetbal en tennis betere HD-bronnen zijn dan een HD-opname vanop een rijdende motor. Hoe kleiner het verschil tussen elk beeldframe hoe beter het HD-effect, bewegen alle beeldpunten aan een rotvaart (zoals de Tour) dan maakt de mpeg-compressie er een 'smear' van om binnen de grenzen van de maximale bitrate te blijven. Schakelen ze dan echter over naar een uitgezoomd beeld vanuit de helicopter dan krijg je weer een strak plaatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alleyoop
Ik veronderstel dat voetbal en tennis betere HD-bronnen zijn dan een HD-opname vanop een rijdende motor. Hoe kleiner het verschil tussen elk beeldframe hoe beter het HD-effect, bewegen alle beeldpunten aan een rotvaart (zoals de Tour) dan maakt de mpeg-compressie er een 'smear' van om binnen de grenzen van de maximale bitrate te blijven. Schakelen ze dan echter over naar een uitgezoomd beeld vanuit de helicopter dan krijg je weer een strak plaatje.


Daarbij scheelt het ook nogal of je een plasma-tv hebt, of een LCD.
De motion resolutie (het oplossend vermogen bij sterk bewegende beelden) is bij plasma veel beter.



Zie voor een populaire plasma; http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PZ85B/Calibration/

(onder benchmark test results, halverwege de pagina)

populaire LCD; http://www.hdtvtest.co.uk/Sony-KDL40W4000/Calibration/

als je bij de andere tv's kijkt zie je ook keer op keer dat de "motion resolutie" veel beter is bij plasma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...