Ga naar inhoud


30 Graden West,niet te bereiken.


D.Nijs

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: D.Nijs
Als een mens blij is
dat iets gelukt is,kan er bij mij wel een grapje erbij.
Kijk even naar,,Lambik61''.


Jouw uitdrukking "gesnopen, goed zo" heeft niets weg van een grapje! Je valt hier binnen met hulpgeroep, verschillende users zijn behulpzaam en ineens heb je de oplossing en doe je je voor alsof je het warm water uitgevonden hebt en anderen beschouw je als dommerikken omdat ze het niet "snappen".
Wees eerder dankbaar dat jouw probleem, mede door suggesties en tips van anderen, hier opgelost werd.

En waarom de verwijzing naar de zinvolle posting van Lambik61? Of beschouw je dit eveneens als een grap?

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Big fellow
Een kleine opmerking over het uitrichten...
Ik zie hetvolgende nooit in een beschrijving staan:

Voordat je de schotel uitricht op de sat., zorg ervoor dat je de juiste positie hebt ingevoert in de ontvanger, en sluit de motor aan. Geef dan de motor opdracht om te gaan draaien naar de positie van de sat die je wilt gaan gebruiken om je motor af te stellen. Indien de paal 100% loodrecht staat (alle richtingen op) dan kan je op elke willekeurige satelliet uitrichten.
Ook bij het gebruik van de satelliet die (bijna) pal zuid staat zal je zien dat de motor een heel klein stukje draait. Dat is precies de fout die anders wordt geintroduceert in de afstelling.

Dus de verkorte afstel procedure:
- Zorg ervoor dat de paal 100% waterpas staat in alle richtingen.
- Stel volgens de handleiding van de motor de schotel en motor in
- Zet de juiste coordinaten in de ontvanger om de USALS te kunnen gebruiken. Controleer of de ontvanger de positie wilt hebben in decimalen of in min & sec!
- Geef de motor opdracht om te draaien naar de satelliet die je wilt gebruiken om de motor af te stellen
- Draai de gehele constructie van motor en schotel op de paal totdat je signaal heb.
- Finetune de afstelling doormiddel van de aanpassing van de elevatie van de schotel op de motor.
- Zet het geheel vast, en controleer tijdens het vastzetten of het signaal niet verslechterd
- Geef de motor opdracht om naar een andere satelliet te gaan.
- Draai terug naar de satelliet die je hebt gebruikt om af te stellen
- Controleer ontvangst. Indien alles correct, controleer de ontvangst op een satelliet die niet te ver af staat van je referentie satelliet
- Indien de satellieten die dichtbij je referentie satelliet goed ontvangen worden, probeer dan te draaien naar een satelliet die zo ver mogelijk oost of west staat. Controleer de ontvangst.
- Indien de ontvangst niet optimaal is, of helemaal niet aanwezig is, gebruik het bovenstaande plaatje om te bepalen wat er fout gaat en hoe het op te lossen.

Het klinkt allemaal heel lastig dat afstellen, maar als je eenmaal doorhebt wat je aan het doen bent, dan is het heel eenvoudig.
Ik heb een motor op 4.9E afgesteld op 19.2E. (Meer dan eens trouwens). De afstelling had maar een beetje fine tuning om de gehele Clark belt te kunnen ontvangen.. Waarom ik Astra1 gebruik? Simpel, de meeste ontvangers staan al volledig geprogrameert voor Astra1 in NL. Scheelt weer even werk ;-) .

Big fellow

---------------------------------------------------------
Hoi big fello, aangenomen je richt uit op Sirius,( het hoogste punt, dus het nulpunt) je laat de motor daar naar toe draaien, hij draaid dan o.g.v. vijf graden naar het oosten, en je richt daarna de motor met schotel handmatig weer uit op de Sirius. Ook
als je daarna de voor jou juiste afstellingen van de motor en schotel, en ook mast waterpas hebt staan, zal hij de juiste
baan niet meer volgen omdat,( n.l. de Sirius zit niet meer op het hoogste en dus nulpunt) .

hobby groeten Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Wielleke
Origineel bericht van: Big fellow
.... Lang verhaal ....

---------------------------------------------------------
Hoi big fello, aangenomen je richt uit op Sirius,( het hoogste punt, dus het nulpunt) je laat de motor daar naar toe draaien, hij draaid dan o.g.v. vijf graden naar het oosten, en je richt daarna de motor met schotel handmatig weer uit op de Sirius. Ook
als je daarna de voor jou juiste afstellingen van de motor en schotel, en ook mast waterpas hebt staan, zal hij de juiste
baan niet meer volgen omdat,( n.l. de Sirius zit niet meer op het hoogste en dus nulpunt) .

hobby groeten Wiel.

Wiel,

Nee, dit ben ik dus niet met je eens. Bij het gebruik van USALS is de situatie een stuk eenvoudiger. De motor zal geen 5 graden draaien, aangezien de ontvanger "weet" waar je bent. Als je een lokatie ingeeft en dan de motor laat draaien naar de positie van de satelliet, dan zal de ontvanger berekenen hoe ver hij moet draaien. In geval van een lokatie op bijvoorbeeld 6.0E/51.5N zal de motor een stukje (veel minder dan 19 graden!) draaien om de sat op 19.2E te ontvangen. Als je dan op een paal die waterpas staat de motor/schotel combinatie uitricht totdat je goed signaal hebt, dan zal je zien dat de motor/schotel combinatie prima de Clark belt volgt.
Ik zou zeggen probeer het eens als je een nieuwe motor ergens installeert.
Je hebt trouwens wel gelijk bij het uitrichten van een motor die niet met USALS werkt....

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Origineel bericht van: Wielleke
Origineel bericht van: Big fellow
.... Lang verhaal ....

---------------------------------------------------------
Hoi big fello, aangenomen je richt uit op Sirius,( het hoogste punt, dus het nulpunt) je laat de motor daar naar toe draaien, hij draaid dan o.g.v. vijf graden naar het oosten, en je richt daarna de motor met schotel handmatig weer uit op de Sirius. Ook
als je daarna de voor jou juiste afstellingen van de motor en schotel, en ook mast waterpas hebt staan, zal hij de juiste
baan niet meer volgen omdat,( n.l. de Sirius zit niet meer op het hoogste en dus nulpunt) .

hobby groeten Wiel.

Wiel,

Nee, dit ben ik dus niet met je eens. Bij het gebruik van USALS is de situatie een stuk eenvoudiger. De motor zal geen 5 graden draaien, aangezien de ontvanger "weet" waar je bent. Als je een lokatie ingeeft en dan de motor laat draaien naar de positie van de satelliet, dan zal de ontvanger berekenen hoe ver hij moet draaien. In geval van een lokatie op bijvoorbeeld 6.0E/51.5N zal de motor een stukje (veel minder dan 19 graden!) draaien om de sat op 19.2E te ontvangen. Als je dan op een paal die waterpas staat de motor/schotel combinatie uitricht totdat je goed signaal hebt, dan zal je zien dat de motor/schotel combinatie prima de Clark belt volgt.
Ik zou zeggen probeer het eens als je een nieuwe motor ergens installeert.
Je hebt trouwens wel gelijk bij het uitrichten van een motor die niet met USALS werkt....

Big fellow

-----------------------------------------
Big fello, 'heb i.d. in mijn antwoord geen rekening gehouden met usals.

gr. Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

De manier die jij beschrijft Big Fellow daar maak ik ook al een tijdje gebruik van. Heel handig als er bijvoorbeeld een obstakel staat tussen de schotel en Sirius en dan zal er toch op een andere sat moeten worden uitgericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerdy
Origineel bericht van: D.Nijs
Als een mens blij is
dat iets gelukt is,kan er bij mij wel een grapje erbij.
Kijk even naar,,Lambik61''.

i
Jouw uitdrukking "gesnopen, goed zo" heeft niets weg van een grapje! Je valt hier binnen met hulpgeroep, verschillende users zijn behulpzaam en ineens heb je de oplossing en doe je je voor alsof je het warm water uitgevonden hebt en anderen beschouw je als dommerikken omdat ze het niet "snappen".
Wees eerder dankbaar dat jouw probleem, mede door suggesties en tips van anderen, hier opgelost werd.

En waarom de verwijzing naar de zinvolle posting van Lambik61? Of b
eschouw je dit eveneens als een grap?




Ik bezie dat wel als een grapje.
Remember:VTM,Familie:snapjehetplaatje!!!
Link naar reactie
Delen op andere sites

we draaien hier nu tijdelijk met een rotortje welke op een steiger zit, op de boeren manier uitgericht ( waterpas op de rotor arm zodat die op zn 0 Punt exact waterpas staat ( zover mogelijk :+ ) en t werkt gewoon goei laugh

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...