Ga naar inhoud


30 Graden West,niet te bereiken.


D.Nijs

Aanbevolen berichten

Ik heb een gibertini schotel met Strong motor,deze heb ik uit gericht vanuit 1 west(l:94%,Q:26%),prima beeld op mijn Max 220.

Maar ik heb maar een bereikbaarheid van 1° West tot 33° Oost.

Het is mij dan onmogelijk om op 30°West iets te zien.Terwijl ik toch

zowel oost als west een maximaal bereik heb.

Wat kan er fout zijn ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet waar je woont, maar voor nederland is voor ons de hoogste satelliet, de sirius 5 oost of de eutelsat 7 oost.

 

Dus in nederland moet je de rotor uitrichten op sirius 5 oost( westen van het land ) of op de eutelsat 7 oost ( oosten van het land ) uitrichten.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien staan er limieten ingevoerd in je ontvanger? Of de betreffende sats staan niet in je ontvanger?

Xsarius Galaxy 4K, Dreambox 7020 (die staat te verstoffen)

Big Bisat 28E/23E/19E/13E/ 9E/ 7E/1W

Canal Digitaal | TV Vlaanderen | HD+ | Joyne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat paardengek zegt je moet uitrichten op 5 graden oost. Je kunt dit makkelijk zien bij http://www.dishpointer.com Daar geef je je woonplaats eventueel met adres in en sirius 5 graden oost, dan zul je zien dat deze satelliet voor ons nagenoeg in het zuiden hangt. Je kunt met behulp van de huizen in de buurt uitrichten. Zorg dat de paal zuiver verticaal staat. Dan is het volgens mij een fluitje van een cent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine opmerking over het uitrichten...

Ik zie hetvolgende nooit in een beschrijving staan:

 

Voordat je de schotel uitricht op de sat., zorg ervoor dat je de juiste positie hebt ingevoert in de ontvanger, en sluit de motor aan. Geef dan de motor opdracht om te gaan draaien naar de positie van de sat die je wilt gaan gebruiken om je motor af te stellen. Indien de paal 100% loodrecht staat (alle richtingen op) dan kan je op elke willekeurige satelliet uitrichten.

Ook bij het gebruik van de satelliet die (bijna) pal zuid staat zal je zien dat de motor een heel klein stukje draait. Dat is precies de fout die anders wordt geintroduceert in de afstelling.

 

Dus de verkorte afstel procedure:

- Zorg ervoor dat de paal 100% waterpas staat in alle richtingen.

- Stel volgens de handleiding van de motor de schotel en motor in

- Zet de juiste coordinaten in de ontvanger om de USALS te kunnen gebruiken. Controleer of de ontvanger de positie wilt hebben in decimalen of in min & sec!

- Geef de motor opdracht om te draaien naar de satelliet die je wilt gebruiken om de motor af te stellen

- Draai de gehele constructie van motor en schotel op de paal totdat je signaal heb.

- Finetune de afstelling doormiddel van de aanpassing van de elevatie van de schotel op de motor.

- Zet het geheel vast, en controleer tijdens het vastzetten of het signaal niet verslechterd

- Geef de motor opdracht om naar een andere satelliet te gaan.

- Draai terug naar de satelliet die je hebt gebruikt om af te stellen

- Controleer ontvangst. Indien alles correct, controleer de ontvangst op een satelliet die niet te ver af staat van je referentie satelliet

- Indien de satellieten die dichtbij je referentie satelliet goed ontvangen worden, probeer dan te draaien naar een satelliet die zo ver mogelijk oost of west staat. Controleer de ontvangst.

- Indien de ontvangst niet optimaal is, of helemaal niet aanwezig is, gebruik het bovenstaande plaatje om te bepalen wat er fout gaat en hoe het op te lossen.

 

Het klinkt allemaal heel lastig dat afstellen, maar als je eenmaal doorhebt wat je aan het doen bent, dan is het heel eenvoudig.

Ik heb een motor op 4.9E afgesteld op 19.2E. (Meer dan eens trouwens). De afstelling had maar een beetje fine tuning om de gehele Clark belt te kunnen ontvangen.. Waarom ik Astra1 gebruik? Simpel, de meeste ontvangers staan al volledig geprogrameert voor Astra1 in NL. Scheelt weer even werk ;-) .

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het venijn zat in het staartje.De waterpas heb ik gebruik op 1 West.Daar zat de fout,ik heb toen 5°Oost waterpast gezet en vanaf toen liep alles gelijk het bekende fluitje.De combinatie Max220 met een Gibertini met een Titanium 0,2db LNB is verbluffend:level:

ongeveer 96 en Quality:tussen de 94 en de 96.Dit zijn gemiddelde waarden van 53 oost tot 45 west.

De Dreambox kan daar een puntje aan zuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het werkt! Maar;

Origineel bericht van: D.Nijs
De waterpas heb ik gebruik op 1 West.

Dit begrijp ik dus niet... confused

 

Je moet de paal waaraan de motor hangt waterpas zetten, zonder motor of wat dan ook erop gemonteerd...

Ik denk dat je nu de motor stang, waaraan de schotel hangt, waterpas hebt gezet?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een Strong motor,die doet de schotel kantelen.Nu heb ik de waterpas vertikaal gebruik en de schotel recht gezet en zo 5 oost gezocht.Het verschil tussen 5 oost en 1 west is maar enkele cm,naar links of naar rechts de schotel verplaatsen.

Gesnopen.....goed zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: D.Nijs
Gesnopen.....goed zo.

Als deze opmerking zo kleinerend / negatief bedoelt is als hij overkomt bij mij, dan wens ik je veel succes met het vragen naar hulp / informatie.

Origineel bericht van: D.Nijs
Ik gebruik een Strong motor,die doet de schotel kantelen.Nu heb ik de waterpas vertikaal gebruik en de schotel recht gezet en zo 5 oost gezocht.Het verschil tussen 5 oost en 1 west is maar enkele cm,naar links of naar rechts de schotel verplaatsen.


Aangezien je blijkbaar niet weet hoe je het geheel moet afstellen kan ik je alleen maar vertellen dat je geluk hebt gehad bij het afstellen. Ik zou zeggen lees alle informatie die aanwezig is op dit forum met betrekking tot dit onderwerp nog maar eens goed door..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp uwe repliek niet:Als deze opmerking zo kleinerend / negatief bedoelt is als hij overkomt bij mij, dan wens ik je veel succes met het vragen naar hulp / informatie.Als een mens blij is

dat iets gelukt is,kan er bij mij wel een grapje erbij.

Kijk even naar,,Lambik61''.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...