Ga naar inhoud


Moteck SG2100 motor uitgericht volgens boerenmanier, eerst succesvol maa


aaannk

Aanbevolen berichten

Hallo, heb een moteck SG 2100 motor uitgericht.

Is allemaal prima verlopen, kon naar de verschillende satellieten draaien.

Kom ik er vandaag achter dat ik waarschijnlijk heb lopen klooien.

 

In de beschrijving de z.g. (prima instructie/eenvoudig)boerenmanier heb ik de motor uitgericht met Sirius als hoogste punt/ het nulpunt op de motor.

Mijn coördinaten zijn lengtegr 4.9-breedtegr 5.2 (Deventer)

Heb de motor zoals in het begin naar het nulpunt laten draaien en vanaf daar proberen Sirius als basis uit te richten, draaid eraan voorbij en moet corrigeren (dat geld voor alle satellieten die ik per motor aanpeil. met de STOP/LINKS/RECHTS in mijn Topfield 4000 pvr krijg ik de sateliet dan met vol signaal maar ik wil natuurlijk de motor opnieuw goed uitrichten.

 

Iemand een tip? om het weer draaiend te krijgen?

 

mvg Wiljo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Probeer het eens op de manier die ik hier heb beschreven:

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1532270#Post1532270

 

En graag laten weten of alles is gelukt. Zorg er wel voor dat voordat je begint dat de motor gereset is en dat de motor op 0 staat. Daarna de door mij beschreven procedure volgen wink.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Big felllow,

 

Ik heb de instructies gevolgt en heb de satellieten astra 19 oost t/m 28 oost,hotbird 13 oost,atlanticbird 5 west, thor 1 west draaiend, turksat 42 oost had ik wel maar nu even niet meer maar waarschijnlijk moet ik de elevatie aanpassen?)

 

En de hispasat 30 west (is volgens schotelgroteoverzicht al met een 80 cm schotel te ontvangen, mijn schotel is 90 cm dus moet lukken denk ik? PROBLEEM MET HISPASAT IS DAT ALS IK VIA USUALS NAAR 30 west DRAAI HIJ OP DE MOTOR naar +/- 50 west draaid?

 

Mijn dank alvast voor de tips.

 

gr Wiljo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk even naar dit plaatje van Lambik om te zien wat je moet doen. (De gehele combinatie een beetje draaien waarschijnlijk....)

Controleer nogmaals of de schotel inderdaad correct op de "nullijn" van de motor as staat! Dat kan ook een fout zijn van het niet (meer) ontvangen van de uiterste satellieten.

Ik heb in het verleden ook gehad dat een SG2100 veel te ver door draaide, maar na een paar keer herhalen van het commando ging het weer goed...? Ik zou je niet kunnen vertellen wat de precieze oorzaak is van dat.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Testertje

Noem dit ook maar een boeren manier maar op deze manier kun je ook prima motoren uitrichten in het zuiden van Nederland werkt dit in ieder geval prima.

 

Voor een ieder die het uit wil proberen heb ik de volgende gegevens. Gooi alle handleidingen en gebruiksaanwijzingen overboord en probeer het eerst maar eens op de makkelijke manier. Makkelijk te installeren en het werkt uitstekend.

 

1. Zet de paal waarop alles komt te zitten zuiver waterpas.

 

2. Monteer de rotor (motor) liefst zonder schotelsteun op de paal en zet hem los vast zodat hij niet meer kantelt maar wel nog over de paal kan draaien.

Draai nu de motor over de paal richting het zuiden (let wel de motor staat nog steeds op oº)

 

3. Stel de rotor (motor) zo af dat de motorsteun (dikke as waar de schotelsteun op komt) ook weer waterpas zit.

 

4. Monteer de schotel met schotelsteun op de motor as en zorg er wederom voor dat de schotel zuiver waterpas staat. Dit klinkt misschien gek, maar doe het toch maar.

 

5. Hierna gaan we alles op een lijn zetten.

(dit kun je doen door aan de linker en rechter zijden van de motor de lengte naar een vast punt terug te meten naar de Rotor,zowel links als rechts moet de lengte even lang zijn)

 

5. Draai nu de schotelsteun bijna vast

 

6 Op uw ontvanger moet u deze gegevens ingeven zodat de motor exact weet waar de satelliet zich bevind.

Aanvankelijk waar u woont is dit verschillend.

Voorbeeld :: Longitude word in de ontvanger geplaatst als 5.6 oost.

Voorbeeld :: Latitude word in de ontvanger geplaatst als 51.4 noord

 

7.Geef de ontvanger het commando om naar de Astra 19.2 graden te draaien.

 

8. Let op aan de volgende punten mag u niet meer aankomen.

De motor as mag u niet meer kantelen. En de schotel mag u niet meer over de motor as draaien.

Doet u dit wel begin dan maar weer vooraan.

 

9. Ga nu zelf met de motor van links naar rechts en de schotel lichtjes van beneden naar bovendraaien tot u signaal krijgt op de astra 19.2

 

 

10. Heb je signaal ga dan voorzichtig de motor op de paal vastdraaien en de schuinte van de schotel ook vastdraaien.

 

11. Schakel nu naar een zwak signaal bijv. Nederland 2 en probeer nogmaals door het verstellen van de schotelhoogte en het draaien om de paal om zoveel mogelijk signaal te krijgen.

 

12. Ook tijdens het vastdraaien kunt u deze meting in de gaten houden

 

13. Is dit gelukt en u heeft de juiste zenderlijst in uw ontvanger zitten kunt u naar hartenlust draaien.

Uw rotor is klaar voor gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk een prima praktische manier. Een kleine opmerking echter. De neiging is natuurlijk om dit met de 19,2E te doen. Aan te raden is toch dit te doen met de dichtsbijzijnde sat. In de meeste gevallen in Nederland de Sirius op 5E. Kies gewoon een FTA kanaal (B.v. 1ste Baltic Music Channel) en richt dan uit.

 

Theoretisch klopt bovenstaande maar echt zuiver uitrichten is heeeel erg lastig. Als je dit zo goed mogelijk op de 5E doet dan zijn de afwijkingen op de uiterste sats minder en heb je dus meer signaal. Bovendien is het laten verdraaien van de motor op het moment dat er nog geen uitrichting heeft plaatsgevonden ook geen goed idee. Sommige ontvangers (weet niet of dat voor allemaal geldt) zullen dan voorbij de gewenste sat lopen simpel omdat ze geen signaal detecteren. De 19,2E positie die je denkt te vinden is het dan dus net niet.

 

Gisteren nog in de praktijk geprobeerd. Eerst uitrichten op de 5E toen draaien naar de 19,2E. Kijken of deze zuiver was en toch nog iets verdraaien en vervolgens was 5E weer veel minder. Toen 5E nog zuiverder uitgericht en alles zuiver op de graad.

 

Groeten,

GVW

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

ik heb een vraagje, ik heb zelf een motor proberen te uitlijnen.

Maar dat is me nooit gelukt, nu zie ik in dit forum tekeningen van de Moteck met de schotelbevestiging om hoog maar in de handleiding staat deze omlaag.

Wat is nu juist ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schoonbroer heeft een Topfield 5000 CD PVR met een Moteck SG2100A. Hij heeft ook een probleem met USALS dat de posities niet kloppen. Hij moet telkens manueel bijsturen.

 

Ondertussen heeft hij alles via Diseqc 1.2 geprogrammeerd en het loopt als een trein...

If you don't know where you are going, you'll probably end up somewhere else...

Dreambox 600 PVR, Topfield TF7710 HD PVR, Visiosat bisat met 13.0;19.2;23.5;28.2 en Visiosat 120 cm + VBOX + H2H Jaeger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een draaibare schotel wilt gaan uitrichten helpt het als je de materie een keer doorleest. Je kunt dan voor jezelf beredeneren wat de concequenties, effecten zijn als je bepaalde handelingen gaat doen. Als het niet lukt zijn we geneigd om op gevoel te gaan pielen. smile Daarna raken we het spoor bijster en worden we mad en er sick van.

 

Met dit verhaal moet het gewoon lukken.

 

Het allerbelangrijkste voordat je begint is er voor te zorgen dat de mast/paal rondom waterpas staat. Ook als de rotor met schotel eraan hangt!!

 

succes met uitrichten.

CU

Lambik

 

VU+ DUO2, Triax88, 13E,19E,23E,28E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...