Ga naar inhoud


Goedkoop wonen in het buitenland... (dromerig topic)


Koen B

Aanbevolen berichten

Ben afgestudeerd en op zoek naar werk. Wil niet zo lukken, zat vandaag dan maar eens even wat rond te surfen.

 

Ik wist dat huizen in België (om van Nederland maar helemaal te zwijgen!) erg duur zijn, maar ik ben er toch nog steil van achterovergevallen hoe ongelooflijk goedkoop een woning in het buitenland wel niet kan zijn!

 

Hier in België betaal je ettelijke miljoenen voor een belachelijk klein appartementje. Zit je in een of andere drukke straat met links, rechts, boven en onder de buren. Leg je pakweg driehonderdduizend euro neer - zegge en schrijve twaalf miljoen frank ofwel zo'n zeshonderdduizend gulden! - dan woon je in een keurige villa, met die buren niet minder dan tien meter van je af en de drukke straat op een, ahum, gezellige vijf meter van je voordeur.

 

Kijk ik echter naar huizenprijzen in landen als Oostenrijk of Zweden, zie ik dat je voor zo'n vijftigduizend euro een keurig alleenstaand huis hebt, met een flinke lap grond erbij. Tel daar nog eens vijfentwintigduizend euro bij, en je hebt een villa van het soort waar in onze streken alleen advokaten en dokters in kunnen wonen.

 

Als ik zo kijk naar die prijzen, kriebelt het toch wel om, na hier een paar jaar lang wat geld gespaard te hebben, gezellig ergens in the middle of nowhere te gaan zitten en van thuis uit een bescheiden centje te verdienen als freelance vertaler met dat vertalerdiploma van mij. (Want, toegegeven, de allergoedkoopste huizen zullen wel niet zo geweldig goed bereikbaar zijn, dus werk vinden dat je niet van thuis uit kan doen, is mogelijk niet zo eenvoudig.)

 

Ik kan natuurlijk ook hier blijven en zo'n driehonderdduizend euro neertellen voor een huis. Maar dat zou betekenen dat ik pakweg twintig jaar extra moet sparen, gewoon om een huis te kunnen betalen! crazy

 

Mijn rijkdom bestaat momenteel uit 58 euro zakgeld (waarvan 34 achterstallig, ook dat nog :D) dus voorlopig blijft dit nog een verre toekomstdroom. Maar ik vroeg me alvast af wat andere s4allers hiervan vinden. Ooit zelf het idee gehad om weg te gaan? Gedaan? Waarom wel, niet? En wat zie ik allemaal over het hoofd bij een mogelijk leven in het buitenland?

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik woon inmiddels 3 jaar aan de Middelandse Zee in Turkije (naarbij Alanya). Het appartement heeft me ongeveer 65k in euros gekost en is 125m2 (incl balkons).

 

Dingen waar ik tegenaan ben gelopen:

- verblijfsvergunning

- werkvergunning

- taal!

- rijbewijs geldig (en hoe lang)

- ziekenfonds verzekering

 

Dat zijn eigenlijk de belangrijkste dingen. Als ik je wat tips mag geven. Let op het volgende:

 

- verkoopbaarheid in de toekomst

- water in de buurt welke in de wintertijden voor wateroverlast kan zorgen

- goede nutsvoorzieningen?

- grond in orde? (niet vervuild)

- bepaalde wettelijke beperkingen op het huis/land (pachtrecht, recht van passage (als bv jij de enige bent met een waterput in een straal van 100km mogen je buren dan je land op) etc.)

- is het nieuwbouw (kloppen de verguninngen)

- is verkoper ook daadwerkelijk eigenaar (of de makelaar gemachtigd - je wilt niet weten hoeveel mensen hier in Turkije zo hun zuur verdiende centjes zijn kwijtgeraakt)

- bereikbaarheid van de woning

- telecommunicatie voorzieningen

- supermarkten etc in de buurt

- ziekenhuis/doktor

 

Nu zal het allemaal wel wat minder 'erg' zijn in Zwits of Zweed dan in Turkije. Maar let erop dat een woning nooit zomaar goedkoop is. Vraag ernaar en ga desnoods bij de buren langs om 'kennis' te maken.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeer goedkoop wonen in Thailand. Al een luxe appartement voor 40.000 euro met bewaking, zwembad, onderhoud. Geen leegplukkerij van belasting. Je betaalt alleen je verbruikte water en elekra en wat servicekosten om de boel schoon te houden en te onderhouden. Dit alles is bij mekaar misschien 150 euro. Eten is spotgoedkoop. Oftewel met je pensioentje een rijkeluisleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Koen B
....Hier in België betaal je ettelijke miljoenen voor een belachelijk klein appartementje. Zit je in een of andere drukke straat met links, rechts, boven en onder de buren. Leg je pakweg driehonderdduizend euro neer - zegge en schrijve twaalf miljoen frank ofwel zo'n zeshonderdduizend gulden! - dan woon je in een keurige villa, met die buren niet minder dan tien meter van je af en de drukke straat op een, ahum, gezellige vijf meter van je voordeur........


Awel gij rekent nog in Francskes ..... wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een eigen en startkapitaal van 58 euro kom je natuurlijk niet erg ver. Ik denk zoals alan al zei dat je het toch verderop moet zoeken. In de westerse europese landen zal het allemaal niet zoveel uitmaken. Heb zelf meer als 10 jaar in duitsland gewoond. De huisen zijn daar inmiddels wel goedkoper dan in nederland, maar ook daar zul je er een jaartje of 20 voor moeten betalen. Tis maar wat je wilt.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koen B,

Kijk niet alleen maar naar plekken die "goedkoop" zijn.Landen als Australie,Nieuw Zeeland(schone lucht,ruimte en redelijk goedkoop)en Canada of Zuid Afrika lijken mij zeker de moeite waard. Tevens zijn Nederlanders er in het algemeen gewild vanwege hun inzet, creativiteit en doorzettingsvermogen, dus mogelijk liggen er daar kansen.

Veel suc6 met je keuze.

V8

"fortuna vitrea est"

VU+ Duo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook dichterbij huis blijven, kijk eens in ons wonderschone Zeeuws-Vlaanderen, (starters)woningen van nog geen ton en voor weinig meer kun je al vrij wonen. Het is hier 2 maanden per jaar wat drukker (toeristenseizoen) en de rest van het jaar rust en ruimte....en strand....

Plus dicht bij de belgische grens... lekkere biertjes...

Plus op een uur rijden van Lille, draai je zo de snelweg op en ligt heel europa voor je open...

Wel opletten, als je echt in het buitenland gaat wonen, krijg je per gewoond jaar 2% minder AOW, pluspunt is dat je dan ook de hoge AOW-premie niet hoeft te betalen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij bedoelde waarschijnlijk ettelijke miljoenen frank...

En hij heeft gelijk, voor €200.000 heb je een zeer basic appartement. En da's hier in West-Vlaanderen dezelfde prijs als een bescheiden losstaande gezinswoning.

Misschien is West-Vlaanderen iets voor jou, Koen? Maar dan heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem als Sjattuh, dat je de taal onderschat hebt :D

Naar Turkije moet je ondertussen ook niet meer gaan voor de goedkoop als je in de stad wil wonen. In Izmir gaan er ook al veel appartementen voor €300.000 en meer. En boven het half miljoen als je zeezicht wil...

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat sjattuh het al aardig heeft neergezet Koen.

Ik wil alleen nog even iets aanvullen waar vrienden van mij nu tegen aan lopen met een huis in frankrijk.

 

Dit ging allemaal perfekt tot er bij mijn vriend gezondheids problemen kwamen.Nu doet de verzekering heel erg vervelend en wil dat de div behandelingen in nederland plaats vinden.Maar als je hier geen huis meer hebt loop je toch tegen problemen op waar je eerst eigenlijk niet bij stil heb gestaan.

 

Is maar een tipje om ook even mee te nemen in je besluitvorming Koen.Maar wens je veel succes en geluk met je keuze.

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziekenfonds is echt een probleem in het buitenland.

 

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat is het binnen de

eu zo geregeld dat je recht op sociale verzieningen hebt in het

woonland ,dus je moet je inschrijven bij de ziekenfonds van

frankrijk in dit geval ,dan heb je de zelfde rechten bij ziekte

als een fransman in frankrijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere optie is, als je niet voor de zon bent, Noorwegen.

Als je bereid bent Noors te leren, kun je in sommige gemeenten zelfs gratis bouwgrond krijgen. En de huisprijzen zijn echt laag. Het is te zeggen, ze zijn zoals hier, maar de Noren verdienen gemakkelijk 3 keer het gemiddeld Vlaams loon.

En er is daar nog open ruimte in tegenstelling tot de Lage Landen...

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnaast is het leven in Noorwegen ook 3x zo duur wink

 

Mijn vrouw is Noorse en we gaan dus regelmatig naar Noorwegen toe. Het voordeel is wel dat je daar zo goed als niets nodig hebt qua papieren; je kan daar gewoon als Hollander gaan wonen en werken. Ze willen dolgraag Nederlanders naar binnen halen. Ik heb zelfs websites gezien waar gemeentes adverteren om Nederlanders binnen te halen.

 

En de taal is een eitje. Als je 6 maanden in Noorwegen hebt gewoond spreek en schrijf je het; na een jaar vloeiend.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...