Ga naar inhoud


Goedkoop wonen in het buitenland... (dromerig topic)


Koen B

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Sjattuh
En de taal is een eitje. Als je 6 maanden in Noorwegen hebt gewoond spreek en schrijf je het; na een jaar vloeiend.

Jaha dat taaltje is verwant aan dat van Ome Merde.

 

Leo

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Tis ook geen land als je een sterke roker bent en van veel drank houd. Dit maakt je daar echt arm. Verder een prachtig land en maar 14 inwoners per Km2. Kom er zelf regelmatig door mijn werk, maar de taal een eitje?????????

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Een andere optie is, als je niet voor de zon bent, Noorwegen.
Als je bereid bent Noors te leren, kun je in sommige gemeenten zelfs gratis bouwgrond krijgen. En de huisprijzen zijn echt laag. Het is te zeggen, ze zijn zoals hier, maar de Noren verdienen gemakkelijk 3 keer het gemiddeld Vlaams loon.
En er is daar nog open ruimte in tegenstelling tot de Lage Landen...


Ben zeker bereid Noors te leren. Heb de laatste weken toch niet veel omhanden en heb me dan maar toegelegd op studie van het Zweeds (dat sowieso wat aan het Noors verwant is dacht ik, en verder heb ik begrepen dat Zweeds in ieder geval toch al vrij algemeen gesproken wordt doorheen in Scandinavië, een beetje zoals Engels hier). Gratis bouwgrond klinkt natuurlijk wel leuk!

Als ik al ergens heen zou gaan, zou ik in ieder geval eerst een paar maanden iets huren (zodat ik daar wat kan rondkijken naar een huis en kan proberen of het er me bevalt) en natuurlijk kan ik nog een hele tijd officieel in België blijven wonen (veronderstel ik). Zo zou je wat minder papierwerk hebben, en het is ook minder gedoe om na een tijdje terug te komen als je het beu bent.

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: leo1949
Jaha dat taaltje is verwant aan dat van Ome Merde.


En ook aan het onze hoor. Noors is voor Nederlandstaligen zeker niet de moeilijkste taal om te leren. Als je je wat concentreert en wat Engels en Duits kunt, dan versta je al veel.
En als je Noors verstaat, versta je ook heel wat van de andere Scandinavische talen. Ze gebruiken dus ook altijd hun eigen taal als ze een Scandinaviër van een ander land tegenkomen.

Dit is de Nederlandstalige wervingssite voor die Noorse gemeenten: norsk.nl
Blijkbaar hebben de Noren een voorkeur voor Nederlanders, Vlamingen en Duitsers smile mij niet gelaten!

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Zoeken die gastarbeiders (zoals vroeger hier de turken en italianen) voor
het werk waar ze zelf te goed voor zijn?


Oeps, dat klinkt hard

Nee die zoeken gewoon hardwerkende mensen, in Noorwegen zijn ze blij met de hardwerkende Nederlanders, die flexibel zijn en hun talen kennen.
Noors is inderdaad erg gemakkelijk te leren

en de groeten van poetsdoekje

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

 

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ze hebben wat last van leegloop en vergrijzing in de dorpen. Daarom trekken ze West-Europeanen aan omdat die ook vaak in dorpen wonen en omdat ze cultureel heel dicht bij de Noren staan.

 

Ze zoeken dus opgeleide mensen, op norsk.nl staan bijvoorbeeld vaak vacatures voor verplegend personeel, artsen, leraars, mensen die een zaak willen beginnen etc... geen straatvegers of zo wink *no offense aan de straatvegers natuurlijk*

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Inderdaad, ze hebben wat last van leegloop en vergrijzing in de dorpen. Daarom trekken ze West-Europeanen aan


Mja, die indruk heb ik ook.
Citaat:
De relatief jonge bevolking wil graag nog meer jonge gezinnen op het eiland ontvangen, zodat het voor iedereen nog leuker wordt om op Skrova te wonen.


...betekent eigenlijk gewoon: help, we zoeken dringend nieuw bloed!

Ik vind het prima, heb wel graag beetje rust. Maar dus eerst nog tijdje hier geld verdienen, dan sta je toch meteen wat sterker. cool

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan je beter in Zweden gaan wonen wink daar zijn de huizen veel goedkoper dan in Noorwegen, en het leven is in Zweden ook lang zo duur niet... benzine is er zelfs merkelijk goedkoper dan in NL... auto's ook overigens.

Maar jongens... niet allemaal verhuizen hoor, anders wordt het er zo vol... cool

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-Koen B,

Citaat:

Citaat:
Origineel bericht van: matthew_be_wvl

Een andere optie is, als je niet voor de zon bent, Noorwegen.

Als je bereid bent Noors te leren, kun je in sommige gemeenten zelfs gratis bouwgrond krijgen. En de huisprijzen zijn echt laag. Het is te zeggen, ze zijn zoals hier, maar de Noren verdienen gemakkelijk 3 keer het gemiddeld Vlaams loon.

En er is daar nog open ruimte in tegenstelling tot de Lage Landen...

 

 

Ben zeker bereid Noors te leren. Heb de laatste weken toch niet veel omhanden en heb me dan maar toegelegd op studie van het Zweeds (dat sowieso wat aan het Noors verwant is dacht ik, en verder heb ik begrepen dat Zweeds in ieder geval toch al vrij algemeen gesproken wordt doorheen in Scandinavië, een beetje zoals Engels hier). Gratis bouwgrond klinkt natuurlijk wel leuk!

 

Als ik al ergens heen zou gaan, zou ik in ieder geval eerst een paar maanden iets huren (zodat ik daar wat kan rondkijken naar een huis en kan proberen of het er me bevalt) en natuurlijk kan ik nog een hele tijd officieel in België blijven wonen (veronderstel ik). Zo zou je wat minder papierwerk hebben, en het is ook minder gedoe om na een tijdje terug te komen als je het beu bent.

 

Dan wil ik er ook even op inhaken, een vreemde taal welke je moet leren, is afhankelijk voor welke taal je kiest.

 

Maar.. uit ervaring weet ik dat er meerdere dingen om de hoek komen kijken.

Ten eerste,ligt het eraan welke leeftijd je hebt (ik heb de Zweedse taal in 3 weken geleerd, maar was toen wel pas 10 jaar!)

Met andere woorden hoe ouder, hoe moeilijker het is.

Ten tweede, of je alleen bent of niet, ben je alleen MOET je wel meegaan met die taal, maar ben je met nog een landgenoot heeft het VEEL meer tijd nodig omdat je dan steeds maar Nederlands blijft spreken.

De Zweedse taal is over het algemeen moeilijker voor een Nederlander dan de Noorse taal. Dan heb ik het maar niet over het Deens, want daarvan versta ik met mijn Zweeds, zelfs niets van, alhoewel het goed is te lezen als je eenmaal een Scandinavische taal kent.

Hier een URL:

http://www.rug.nl/let/onderwijs/talenenculturen/scandinavischetalencultuur/index

En op het internet is er verder zat te vinden om te raadplegen.

 

Tot besluit, In Noorwegen "lijkt" het allemaal rozegeur voor wat de inkomsten betreft, maar vergeet daarbij niet dat het zeker drie keer zo duur is dan hier in ons OVERVOLLE

landje.

Zelf zou ik weer dolgraag in het mooie Zweden willen wonen.

Maar aangezien onze kinderen allen hier in NL gevestigd zijn, ga je daar niet vandaan.

Koen ik wens je héél veel succes met je beslissing in deze !

En we horen graag de afloop.

 

Vriendelijke groet,

SatBaron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...