Ga naar inhoud


Diseqc switches aansluiten en schakelen


Asterix

Aanbevolen berichten

Kijk dat is mooi duidelijk weergegeven hier kan ik mee uit de voeten.

Ik heb alles gelezen van AlanS (petje af)en ook de schema's bekeken maar dit is in 1 keer duidelijk voor mij.

Nu kan ik ook gebruik maken van mijn 10/1 satconn en zo tot max 40 lnb's te laten schakelen als je dat zou willen.

Bedankt Smile!!!

kump nog we.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heb van alles al geprobeerd, wie kan mijn instellingen nakijken:

 

Config: spaun 420, 8 lnb's nu, 2x diseqc 4-1 schakelaard, de eerste 4 gaan goed, maar de het 2e blok van van 4 wil niet tevoorschijn komen (kan het ook nog aan het image liggen misschien, of de zenderlijst???). Dreambox 7000 (enigma1).

 

Mijn instellingen zijn:

 

LNB4

Toneburst : none

Disecq : 1.1

Disecq parameter: AA (of ab/ba/bb)

Disecq herhaling: 1(<- staat dit goed, en wat doet het precies?)

Uncommitted switch : 2 (<- input 2)

 

Reeks herhalen: nee (of ja)

Commando's omdraaien : ja (of nee)

Fast disecq : nee (of ja)

 

Heb al veel gelezen, en geprobeerd, maar er verschijnt geen beeld vanaf lnb4 t/m 8. Los geven ze wel beeld, zijn goed uitgericht.

 

Zat vandaag nog te denken, er zit nog wel een Vbox2 tussen van vroeger toen ik nog een actuator had. Kan deze soms problemen veroorzaken? De vbox2 is er toen tussen geplaatst, dus dan zal het nieuwe kabel trekken worden.

 

VU+ DUO 4K 4x DVB-S / Octagon SF8008 4K / Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pietpiet50

 

Ken me niet met Spaun spull uit, maar het zou hetzelfde moeten werken als de Satconn.

 

Uncommitted switch 1 (voor poort 1 op de Spaun 420)

En dan de Disecq parameter AA/AB/BA/BB voor welke lnb)

 

Uncommitted switch 2 (voor poort 2 op de Spaun 420)

En dan de Disecq parameter AA/AB/BA/BB voor welke lnb)

 

Disecq herhaling kan uit.

 

Zou zo moeten werken.

Anders even wat meer info posten, zal altijd iemand zijn die je verder kan helpen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pietpiet50
Config: spaun 420, 8 lnb's nu, 2x diseqc 4-1 schakelaard, de eerste 4 gaan goed, maar de het 2e blok van van 4 wil niet tevoorschijn komen (kan het ook nog aan het image liggen misschien, of de zenderlijst???). Dreambox 7000 (enigma1).


Begrijp ik goed, dat je 1x een Spaun SUR 420 (uncommited) hebt en 2x een commited diseqc switch? Eén op ingang 1 en de andere op ingang 2 van de Spaun SUR 420? Ik denk niet dat het aan de zenderlijst of image ligt.

Origineel bericht van: pietpiet50

Mijn instellingen zijn:

LNB4
Toneburst : none
Disecq : 1.1
Disecq parameter: AA (of ab/ba/bb)
Disecq herhaling: 1(<- staat dit goed, en wat doet het precies?)
Uncommitted switch : 2 (<- input 2)

Reeks herhalen: nee (of ja)
Commando's omdraaien : ja (of nee)
Fast disecq : nee (of ja)


Gebruik "Diseqc herhaling" voor onbetrouwbare switches. Ik heb deze altijd op "0" staan. Ook "Reeks herhalen" heb ik op "nee" staan.

Origineel bericht van: pietpiet50

Zat vandaag nog te denken, er zit nog wel een Vbox2 tussen van vroeger toen ik nog een actuator had. Kan deze soms problemen veroorzaken? De vbox2 is er toen tussen geplaatst, dus dan zal het nieuwe kabel trekken worden.


Waarom heb je nog steeds de vbox2 er tussen aangesloten, als je deze niet meer gebruikt? Alle koppelingen en apparaten (met uitzondering van een versterker/repeater) verzwakken in theorie het signaal.

Dreambox DM500 (2x), DM7000, DM7025 - MaxPlus HTS 2100S - T90 met 16 lnb - Triax 150 Prime Focus met BSC621-2 lnb - Fibo 120 op Jaeger HQ 1224 SMR-EL met Invacom SNF-031 lnb - Spaun switches.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Smile
Origineel bericht van: pietpiet50
Config: spaun 420, 8 lnb's nu, 2x diseqc 4-1 schakelaard, de eerste 4 gaan goed, maar de het 2e blok van van 4 wil niet tevoorschijn komen (kan het ook nog aan het image liggen misschien, of de zenderlijst???). Dreambox 7000 (enigma1).


Begrijp ik goed, dat je 1x een Spaun SUR 420 (uncommited) hebt en 2x een commited diseqc switch? Eén op ingang 1 en de andere op ingang 2 van de Spaun SUR 420? Ik denk niet dat het aan de zenderlijst of image ligt.


@smile
heb inderdaad een SUR420 en 2x commited diseqc, 1x op input1 en 1x op input2. Heb vandaag even een verse install gedaan met een verse zenderlijst. SUR420 staat op mode 1.

Origineel bericht van: pietpiet50

Mijn instellingen zijn:

LNB4
Toneburst : none
Disecq : 1.1
Disecq parameter: AA (of ab/ba/bb)
Disecq herhaling: 1(<- staat dit goed, en wat doet het precies?)
Uncommitted switch : 2 (<- input 2)

Reeks herhalen: nee (of ja)
Commando's omdraaien : ja (of nee)
Fast disecq : nee (of ja)


Gebruik "Diseqc herhaling" voor onbetrouwbare switches. Ik heb deze altijd op "0" staan. Ook "Reeks herhalen" heb ik op "nee" staan.


@smile
heb deze aanpassingen van jouw doorgevoerd, maar helaas nog geen beeld. Lijkt wel of er geen schakeling plaats vindt. Het signaal balkje van ned1 (86%) staat ook zo by city tv (thor), en wanneer ik switch naart (trt) op 7 oost is het 45% en bij city tv ook weer 45%. Neem aan dat de volgorde van sat niet uit mag maken toch? (sirius AA Thor AB Amos BA Eutelsat BB)

Kan er ook nog iets defect zijn eventueel? Kan ik ook 1 sat op 1 poort van de SUR420 bevestigigen? En dan Diseqc parameter op GEEN zetten, uncommitted op INPUT2 denk ik=

Wil morgen nog eens alles nalopen, tips blijven welkom.




Origineel bericht van: pietpiet50

Zat vandaag nog te denken, er zit nog wel een Vbox2 tussen van vroeger toen ik nog een actuator had. Kan deze soms problemen veroorzaken? De vbox2 is er toen tussen geplaatst, dus dan zal het nieuwe kabel trekken worden.


Waarom heb je nog steeds de vbox2 er tussen aangesloten, als je deze niet meer gebruikt? Alle koppelingen en apparaten (met uitzondering van een versterker/repeater) verzwakken in theorie het signaal.

@smile
vandaag de vbox weggehaald, en even met een koppelstukje ertussen 3% meer signaal. In het weekend maar even een nieuwe kabel leggen.

VU+ DUO 4K 4x DVB-S / Octagon SF8008 4K / Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerard0610
Beste Smile,

Werkt de aansluiting ,16 LNB's alle aangestuurd door de DM800?

Groet
Gerard


Ja, de configuratie volgens mijn tekening werkt ook met een DM800. Ik heb deze schakeling nu aangesloten op mijn DM7025. Zowel de DM800 als de DM7025 zijn zoals je weet Enigma2 en de satelliet configuratie schermen zijn vrijwel identiek. De configuratie werkt ook met een DM7000, ik heb dit enkele jaren zo gebruikt.

Dreambox DM500 (2x), DM7000, DM7025 - MaxPlus HTS 2100S - T90 met 16 lnb - Triax 150 Prime Focus met BSC621-2 lnb - Fibo 120 op Jaeger HQ 1224 SMR-EL met Invacom SNF-031 lnb - Spaun switches.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pietpiet50
@smile
heb deze aanpassingen van jouw doorgevoerd, maar helaas nog geen beeld. Lijkt wel of er geen schakeling plaats vindt. Het signaal balkje van ned1 (86%) staat ook zo by city tv (thor), en wanneer ik switch naart (trt) op 7 oost is het 45% en bij city tv ook weer 45%. Neem aan dat de volgorde van sat niet uit mag maken toch? (sirius AA Thor AB Amos BA Eutelsat BB)

Kan er ook nog iets defect zijn eventueel? Kan ik ook 1 sat op 1 poort van de SUR420 bevestigigen? En dan Diseqc parameter op GEEN zetten, uncommitted op INPUT2 denk ik=

Wil morgen nog eens alles nalopen, tips blijven welkom.


Inderdaad de volgorde van de sats maakt niet uit. Er kan een switch defect zijn, maar ik raad je aan deze conclusie niet te snel te trekken. Een slecht aan de kabel gezette F-connector kan ook voor diverse problemen zorgen.

Om de oorzaak van het probleem te vinden is het goed om het probleem te isoleren. Het zou ook mijn eerste stap zijn om een lnb direct op de SUR 420 te hangen. Dit is prima mogelijk. Je hoeft er zelfs de configuratie niet voor te wijzigen. Een uncommited switch reageert niet op een commando voor een commited switch.

Ik denk dat jouw probleem komt doordat je de optie "Commando's omdraaien" op "ja" hebt staan. Deze optie bepaald of eerst het uncommited commando moet worden gegeven of eerst het commited commando. Deze optie moet naar mijn mening op "nee" staan.

Dreambox DM500 (2x), DM7000, DM7025 - MaxPlus HTS 2100S - T90 met 16 lnb - Triax 150 Prime Focus met BSC621-2 lnb - Fibo 120 op Jaeger HQ 1224 SMR-EL met Invacom SNF-031 lnb - Spaun switches.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag tussen de buien door het dak opgeweest, het heeft resultaat opgeleverd:

 

Heb nu op 2 satellieten beeld via input2, alles opties uitgeschakeld en geen herhalingen.

Dus nu staat het : Disecq 1.1 , AA, Input2

 

Heb nu op 2 van 4 satellieten beeld:

AA Sirius > geen beeld

AB Thor > geen beeld

BA Amos > beeld

BB EutelW3 > beeld

 

Kan het te maken hebben dat Thor in de config staat op 0.8 en in de zenderlijst op 1.0 ? Dit geldt ook voor sirius namelijk.

Kan ik dit ergens aanpassen in de dreambox, of met dreambox edit even veranderen?

 

Verder duurt het lang voordat ik beeld heb, vanuit een zender in input1 naar een zender van input2 (voorbeeld: ned1 naar m6 suisse)

 

VU+ DUO 4K 4x DVB-S / Octagon SF8008 4K / Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

alles werkt nu naar behoren.

De zenderlijst en de satellites in het config scherm hadden een afwijking zoals ik opmerkte in het bericht hierboven.

Via dcc even de satellites.xml aangepast en direct beeld.

 

Wat kan het toch simpel zijn.

 

 

Iedereen bedankt voor het meedenken, en tips geven.

VU+ DUO 4K 4x DVB-S / Octagon SF8008 4K / Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

 

 

ja dat werkt ik heb ook een opstelling zo

maar het schakelen gaat niet zo snel als vroeger met mijn dm7000 en 7020

 

 

 

 

 

 

 

Origineel bericht van: Smile
Origineel bericht van: gerard0610
Beste Smile,

 

Werkt de aansluiting ,16 LNB's alle aangestuurd door de DM800?

 

Groet

Gerard

 

Ja, de configuratie volgens mijn tekening werkt ook met een DM800. Ik heb deze schakeling nu aangesloten op mijn DM7025. Zowel de DM800 als de DM7025 zijn zoals je weet Enigma2 en de satelliet configuratie schermen zijn vrijwel identiek. De configuratie werkt ook met een DM7000, ik heb dit enkele jaren zo gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...