Ga naar inhoud


gasleiding koper knelkoppeling of solderen?


Gast wanderer

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: wanderer
Ik moet een gasleiding (koper Ø 15mm) verleggen/verlengen, wat is beter dit met klemkoppelingen doen of solderen? De gasleiding zit op de muur dus in het zicht.


Knellen is voor een leek verstandiger, daar is minder
vakbekwaamheid bij nodig als bij solderen.
Solderen is daarentegen wel veel goedkoper dan de
knelfittingen.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: sathopper
Ik had hier helemaal geen gas en ik heb alles zelf aangelegd en alles gesoldeerd. De gasfitter (van de oude stempel) die de gasmeter kwam aanleggen was zeer verbaasd maar gaf ook de voorkeur aan solderen smile .


Ik geef ook uiteraard (als NIET leek zijnde) de voorkeur aan
solderen (met een ietsiepietsie zilver), maar een LEEK moet ik
dat sterk afraden. Dus NIET solderen als je het nooit hebt
gedaan!! Althans niet bij gasleidingen.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: soktic
Ik heb 1 keer een gesprongen knelkoppeling gezien (moer hlemaal doormidden!)... welliswaar van de waterleiding, maar toch .. Ik zou voor solderen gaan.


Dat komt dan zeker niet van de druk van de waterleiding. Trouwens de druk van gas is minimaal. Het topic wordt overheerst door vooroordelen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is dus een stuk lager dan de waterdruk die soms 3 bar bedraagt in een huisinstallatie.

Solderen vereist een beetje handigheid maar dat leer je zo.

Wil je absolute zekerheid met je nieuw gesoldeerde gasleiding vraag je t gasbedrijf m ff af te persen met pro apparatuur.

Ook weet je dan of t helemaal volgens de voorschriften zit mbt beugeltype en afstand en muurdoorvoer.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je beslist om te gaan solderen, hetgeen ook mijn voorkeur heeft, ziet er lekker strak uit, heb je misschien iets aan de link hieronder.

 

http://www.doehetzelven.nl/loodgieter/ron/solderen.html

 

Je moet wel even de boel afpersen en testen met zeepsop, zelf heb ik dit gedaan door een fiets-ventiel op het einde aan de leiding te solderen en met fietspomp uitgerust met manometer op te pompen tot 1 Bar.

Na de zeepsop-test mag je indien gewenst gerust de druk verhogen tot 4 a 5 Bar, een degelijk uitgevoerde soldeerverbinding is ruimschoots in staat om zelfs een druk van >8 Bar te weerstaan.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wanderer

ik heb hier deze thraed eventjes gelezen ik kan je wel zeggen dat solderen een must is zeker wat betreft gas

MAAR NU OPGELET GASKRAAN DICHT

je mag nooit op een bestaande gasleiding solderen zonder deze eerst met stikstof uit te blazen

als je last waar reeds gas ingevuld geweest is dan zijn de gevolgen dramatisch

ALTIJD EERST UITBLAZAN

DIT DOE JE ALS VOLGT GA OM EEN FLES STIKSTOF

ONTKOPPELT DE LEIDING AAN DE TELLER SLUIT DAAR JOU FLES OP AAN

AAN HET UITEINDE VAN DE GASLEIDING MONTEER JE EEN SLANG EN HET UITEINDE VAN DE SLANG LEG JE BUITEN

DAARNA ZET JE DE FLES OPEN EN NU ZAL JE ZIEN DAT BUITEN HET GAS OPGELOST WORDT DOOR DE STIKSTOF

IK kan het weten want ik heb vele leidingen moeten lassen waar reeds gas in geweest is

je ziet het is niet zonder gevaar eerst goede voorbereidingen nemen

heb dat hier nergens gelezen in deze thraed

daarom deze toelichting

 

 

 

groeten van T/Q

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: lock
De nominale gasdruk is 25mbar en een nieuwe leiding hoort met 1 bar afgeperst te worden.

maximum 1bar
want de gaskraan en fittings zouden erdoor slaan bij meer dan 1bar
en eerst af persen bij lucht druk
want niet met gas erop te steken want bij verlies mag je weer de procedure dat ik hierboven geschreven hebt herhalen
nog een belangrijke opmerking
wanneer je aan een bestaande gasleiding iets toegevoegd hebt
dan dien je dit over te maken met een volledig schema van de leidingen aan de gasmaatschappij ter controle

 

 

groeten van T/Q

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gamgra
Je moet wel even de boel afpersen en testen met zeepsop, zelf heb ik dit gedaan door een fiets-ventiel op het einde aan de leiding te solderen en met fietspomp uitgerust met manometer op te pompen tot 1 Bar.

Die kende ik nog niet! een leuke manier om tot een goed resultaat te komen :D
In de jaren 70 werd er wat afgerommeld met gas(meters); er waren mensen die de meter vervingen door een stuk fiets-binnenband, waar dan over geschreven werd alsof het vreselijk gevaarlijk was.
De druk (25mbar)stelde natuurlijk niets voor, dus gevaarlijk? wel was je natuurlijk ernstig in overtreding.

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een afgeperst en dichte gasleiding zegt helemaal

niets over de kwaliteit van de solderingen.

 

Mensen heb geen illusies, laat aub een leek geen

gasleiding solderen zonder ervaring. Moedig dat niet aan.

 

Het zou niet de eerste keer zijn dat fittingen te

heet worden gestookt en de kwaliteit van de soldering

dubieus blijkt. Wellicht wel dicht maar op termijn door

spanningen NIET.

- of verkeerde vloeistof gebruiken

- of niet heet genoeg stoken waarbij niet voldoende vloeiing plaatsvind

- of in- en uitwendig niet schoon genoeg

- of verkeerde tin

- of . . .

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: boaz
Tip: er zijn twee verschillende soorten (messing) knelkoppelingen, een soort alleen voor water (KIWA-keur) en een voor water en gas (KIWA en GIVEG-keur). Let op bij knelkoppelingen die overgaan op draad. Dat een korte draad voor water is en een lange draad voor water en gas geschikt is.


Zo leer je nog eens wat.
Ik knutsel er wat af maar hier heb ik nooit zo opgelet, gelukkig heb ik alle gasleidingen gesoldeerd.

Han



Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...