Ga naar inhoud


SD op (full) HDTV


minplus

Aanbevolen berichten

Een beetje de knuppel in het hoenderhok, maar toch iets wat ik niet tegenkom in de discussies.

Zit aan een HD-TV te denken in plaats van 1 van m'n CRT-glasbakken. Ben er nog niet uit of het plasma of LCD moet worden (ben wel een beetje boel veel gecharmeerd van het uiterlijk van de Toshiba Cinema Regza 40XF550U, die is toch wel heel veel mooier dan alle andere TV's).

 

Maar wat ik vooral wil weten is wat jullie ervaringen zijn hoe deze TV's omgaan met SD-signalen (toch 99,8% van alle zenders), speciaal voetbal op SD en VHS-videobanden. Heb 1 review kunnen vinden waarin stond dat die Toshiba er goed mee omging, maar verder eigenlijk niets.

 

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het hangt af van de bron. Is het een wat mindere analoge bron met ruis in, zoals een VHS of slechte kabelontvangst, dan kan je niet verwachten dat het héél goed beeld zal zijn. De ruis in beeld wordt namelijk ook mee vergroot om het scherm te vullen.

Wat niet wil zeggen dat als je goeie kabelontvangst hebt, je geen mooi beeld kan hebben hé.

Maar ik zou zeker voor digitaal gaan, dan heb je al tenminste die ruis niet meer die mee uitvergroot wordt. Maar aangezien je hier zit, moest ik je dit waarschijnlijk wel niet vertellen.

 

Wat dat voetbal betreft, dat bekijk je best eens in de winkels. Want toen ik mijn tv kocht, waren er een paar platte schermen die één grote groene veeg van het veld maakten...

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een maand terug een Toshiba REGZA 40ZF355DG gekocht.

 

Op gebied van HD prachtig.

 

Op gebied van SD...

 

Signalen die komen van mijn DB7020, van programma's die

oorspronkelijk in HD opgenomen zijn (bv: familie en x-factor (VTM) ) maar uitgezonden zijn in SD (satelliet) zijn ZEER GOED.

 

Dezelfde signalen die ik ontvang via mijn kabel aansluiting (analoog) (wat ik op deze tv bijna niet meer gebruik) zijn veel minder van kwaliteit maar nog doenbaar.

Wat ik dit geval doe is mijn beeld verkleinen.

 

Als ze een een oude tv reeks uitzenden is meestal op gebied van beeld niet goed. Als de bron een belabberde kwaliteit is, kan hetgeen je op de tv ziet ook niet goed zijn.

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb eens zitten zoeken naar die Regza 40XF550U maar kan niets vinden in Nederland dus ik vermoed dat je niet veel reakties zal krijgen de Z serie daarentegen is meer over bekend daar is bij Tweakers ook een topic over.

 

Zelf heb ik een HD ready van Toshiba maar het SD beeld van sateliet is hier prima anologe kabel heb ik niet dus daar kan ik niets over zeggen. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb geen Digitenne of Kabel, alleen (nu nog SD-)digitale tuners en VHS-banden met opnames van analoge en digitale uitzendingen. De huidige uitzendingen via de satellieten zijn prima tot zeer matig op de CRT's, afhankelijk van de uitzendingen. Geldt voor films en voetbalwedstrijden, bij de laatste in ieder geval nooit strepen achter de bal aan. De VHS-banden zijn allemaal probleemloos.

Als ik in een winkel naar de nieuwe TV"s kijk valt me altijd weer op dat er gefriemel en vervaging in de gezichten is zodra ze bewegen, iets wat ik nooit bij m'n glasbakken zie. De plasma's lijken het minder te hebben dan de LCD's en de Toshiba verraste me ook wat dat betreft. Kom die laatste trouwens in de discussies nooit tegen. Wel of zwart 100% zwart is of maar 98%, maar dat lijkt me minder belangrijk dan strepen in plaats van ballen en friemelende gezichten bij de enkele HD- en de vele SD-uitzendingen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konklusie is helemaal terecht. Het beste SD beeld zul je op een HD Ready plasma tegenkomen, het liefst op een Pioneer door de superieure elektronica.

 

Bij de omzetting van SD naar 1080p is nu eenmaal meer rekenwerk nodig en op een LCD is dat in het algemeen beter zichtbaar. Philips heeft een goed SD beeld door de betere elektronica (maar heeft andere nadelen zoals het zwart en beeldhoek) en ook de Toshiba heeft een goede SD weergave door de iets zachtere beeldweergave in tegenstelling tot Sony en Samsung. Op areadvd worden de toshiba's over het algemeen goed getest.

 

Verder hoe slechter het bronsignaal is hoe meer je er tov van je crt op achteruitgaat. Bij een goed signaal met een goede bitrate (dvd bijv of enkele duitse zenders) zul je een gelijkwaarding of beter resultaat zien.

 

saluti,

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties jongens, heb er al veel aan. Jammer dat er verder niemand een idee heeft op dit forum.

Het ging me niet om de Toshiba (vind het alleen verreweg de mooiste TV als hij uit staat en dat staat hij vaak en vond hem aan ook heel aardig), maar voornamelijk om SD-ontvangst in het algemeen omdat ik het belangrijker vind of het een fraaie uitzending is dan of het alleen maar een mooi plaatje is (en bij voetbal wil ik de bal kunnen zien). En die kans is bij 2400 SD- tegen 6 HD-zenders wel duidelijk.

Heb de indruk dat de meeste discussies erover gaan welk plaatje een enkel procentje mooier is als je HD kijkt.

Zal in ieder geval m'n Loewe glasbakken houden en me eens verder verdiepen in de HD Ready plasma en LCD's, wil toch niet een gigantisch bakbeest in m'n kamer, dik 40 inch is genoeg.

AreaDVD zet ik bij m'n bladwijzers, ben naast Satfreak ook Audiofreak. smile

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: minplus
Jammer dat er verder niemand een idee heeft op dit forum.

Nou minplus ik had het niet over HD hoor: mijn suggesties waren uitsluitend bedoeld als informatie over SD. Hoe dan ook, als ik zo lees wat je wensen zijn denk ik dat je bij een Pio 428XD gaat uitkomen en ik raad je aan om vooral de programma's te testen zoals voetbal.

DeDream
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Origineel bericht van: minplus
Maar wat ik vooral wil weten is wat jullie ervaringen zijn hoe deze TV's omgaan met SD-signalen (toch 99,8% van alle zenders), speciaal voetbal op SD en VHS-videobanden. Heb 1 review kunnen vinden waarin stond dat die Toshiba er goed mee omging, maar verder eigenlijk niets.


Wat bedoel je exact met SD? SD kan een analoog kabel signaal zijn, of een digitaal kabel signaal, of een digitaal satelliet signaal. Daar zit nogal wat verschil in. Naar ik begrepen heb is het SD digitale kabelsignaal van de Nederlands publiek omroep het beste, met de hoogste bandbreedte. Ik heb een niet door Ziggo goedgekeurde Topfield kabel ontvanger die met analoog component signaal (YUV) op mijn Sharp Full HD LCD is aangesloten. Momenteel kijk ik naar Pauw en Witteman, en op de kleding van de gasten zie ik de kleinste pluisjes Het beeld is echt haarscherp en briljant. Hun bekende zap service lijkt echter wel een VHS video opname, zo beroerd. Moraal van het verhaal, een goed SD signaal dat door een goede ontvanger naar je LCD/Plasma TV gestuurd wordt kan een heel goed beeld opleveren, echt veel beter dan een analoog signaal op een CRT TV.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vaak fout gaat met SD kanalen op een HD scherm is dat er feitelijk twee keer geupscaled wordt. Je (satelliet) ontvanger doet een upscale van 720x576 naar 1920x1080. Vervolgens haalt de TV (in de basisinstelling) nog eens de overscan weg. Iets wat meestal niet nodig is. Dus dan wordt een randje van het beeld weggehaald. Zeg 32 pixels van de rand weg dat is 1856x1016 worst geupscaled naar 1920x1080... Dit twee keer upscalen komt uiteraard het beeld niet ten goede. Tevens wordt een door je HDMI kabel doorgegeven TRUE-HD uitzending ook nog eens geupscaled (overscan verwijderd) zodat (en dat denk ik) de meeste luitjes tevens naar een gegeschaalde HD uitzending kijken (iets ingezoomd rand weg).

 

Gelukkig kun je bij de meeste TVs de overscan uitzetten... En je ziet meteen al het resultaat(!)

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

De SD-signalen die ik bedoel zijn digitale satelliet signalen, zoals ik in m'n 1e reactie al meldde. Zag vandaag trouwens weer in een zaak 20 schermen aan staan. Alle LCD's op 1 na een hopeloos gefriemel in de gezichten bij beweging. Sommige hadden zelfs kleurvlakken als fijnste detail in de gezichten, leken op ge-abstraheerde schilderijen. Gruwelijk! Een zo te zien qua kleuren slecht afgestelde plasma had dat niet. De LCD die wel een goed beeld liet zien had niet dezelfde SD-uitzending als alle andere, maar een HD, dus dat zegt niet zoveel.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: minplus
Zag vandaag trouwens weer in een zaak 20 schermen aan staan. Alle LCD's op 1 na een hopeloos gefriemel in de gezichten bij beweging. Sommige hadden zelfs kleurvlakken als fijnste detail in de gezichten, leken op ge-abstraheerde schilderijen. Gruwelijk!


Gegarandeerd dat die dingen gevoed werden met een analoog kabel signaal, zegt dus helemaal niets.

Ik snap ook niet waarom in dit forum steeds gedacht wordt dat plasma's een principieel andere scaling techniek gebruiken in vergelijking met LCD. Dat is natuurlijk niet het geval, de scaling componenten hebben niets te maken met welk type scherm uiteindelijk aangestuurd wordt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...