Ga naar inhoud


[800 / 8000] beeldkwaliteit bij digitale uitvoer


satvet

Aanbevolen berichten

Door alle gez..... over beeldkwaliteit vraag ik me nu toch één ding af. De beeldinformatie is digitaal, (tenzij de ontvanger dus een bewerking loslaat zoals scalen) en de informatie onbewerkt uit de box komt, bepaald enkel het scherm de beeldkwaliteit ongeacht de ontvanger.

Vraag is nu KAN een dreambox de beeldinformatie onbewerkt doorgeven en is hier verschil met de concurrentie?

 

Uiteraard, zodra er bewerkingen plaatsvinden kunnen er verschillen ontstaan, maar ik bedoel dus zoiets als op je hifi waarbij je alle bewerkingen kunt omzeilen.

 

@Mods: welke prefix voor boxen met DVI-out?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als de ontvanger geen scaling doet en je gebruikt HDMI, dan is de beeldinfo bit-voor-bit pixel-voor-pixel gelijk tussen elke ontvanger. Als dat niet zo is, dan is de video (mpeg2/4avc) decoder niet volgens de specs. Of men doet iets anders fout.

 

Maar je kunt er dus van uit gaan dat zo goed als altijd de ontvanger geen invloed op de beeldkwaliteit heeft als je DVI/HDMI gebruikt.

 

Als de uitvoer-resolutie niet gelijk is aan de ontvangen resolutie, dan moet er uiteraard geschaald worden (c.q. deinterlaced). Daar kan wel verschil in kwaliteit in zitten.

 

Ik vind zelf de scaler van de dm800 prima, overigens. Geen reden om de autoresolution plugin te gebruiken. Dat heeft als groot nadeel dat zappen tussen zenders met verschillende resolutie niet opschiet, want je TV moet elke keer overschakelen.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening is dat de 8000 duidelijk beter beeld geeft bij sd kanalen tegen over de 800, ik heb nu 2 weken een 8000 en heb in die tussen tijd 2 boxen aangesloten gehad en dit duidelijk kunnen zien.

Veel minder artifact en kartelranden dus de interpolatie is duidelijk beter.

HD is ook wel beter maar dat verschil is niet meer zo groot.

stuur met beide uit op 1080I en heb ook opnames van de 800 op de 8000 gezet en dat zie je dat de opname(SD) op de 8000 er beter uit ziet.

Opslag op de HD is gewoon bit stream van de transponder dus die kwalitijt blijft gelijk.

 

Kortom 8000 is echt duidelijk beter op SD niveau al zie je dit natuurlijk pas op grote beeldschermen (52 inch LCD)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: fastpeter2009
Mijn mening is dat de 8000 duidelijk beter beeld geeft bij sd kanalen tegen over de 800, ik heb nu 2 weken een 8000 en heb in die tussen tijd 2 boxen aangesloten gehad en dit duidelijk kunnen zien.
Veel minder artifact en kartelranden dus de interpolatie is duidelijk beter.
HD is ook wel beter maar dat verschil is niet meer zo groot.
stuur met beide uit op 1080I en heb ook opnames van de 800 op de 8000 gezet en dat zie je dat de opname(SD) op de 8000 er beter uit ziet.
Opslag op de HD is gewoon bit stream van de transponder dus die kwalitijt blijft gelijk.

Kortom 8000 is echt duidelijk beter op SD niveau al zie je dit natuurlijk pas op grote beeldschermen (52 inch LCD)


Ben het hier helemaal mee eens , zowel de HD als de SD is zichtbaar (veel)beter , dat had ik vooraf niet gedacht maar dat is toch een grote winst op de 800 .

DJ
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt het super ik had een 7025 hier voor.

En had nog geen HD tv gekeken op mijn plasma 107cm panasonic. whistle

Maar met die 8000 is het beeld echt super mooi. laugh

Ook normale tv zonder HD heel zuiver.

Maar de HD uitzendingen is echt super helder. cool

Echt Super heel blij mee. smile

Weg met de 7025 die ga ik bij iemand anders instaleren. :D

Die kabel gewent is die gaat er ook op vooruit. frown

 

vriendelijke groet wink

c.c.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik het goed begrijp en ik sluit de dreambox via DVI/HDMI aan op mijn Flip AV receiver krijgt deze onbewerkt beeld en gebeurt alle scaling en andere bewerkingen in de AV-receiver (deze zou volgens berichten beter zijn dan menig andere).

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Erik Slagter
Als de ontvanger geen scaling doet en je gebruikt HDMI, dan is de beeldinfo bit-voor-bit pixel-voor-pixel gelijk tussen elke ontvanger. Als dat niet zo is, dan is de video (mpeg2/4avc) decoder niet volgens de specs. Of men doet iets anders fout.

Maar je kunt er dus van uit gaan dat zo goed als altijd de ontvanger geen invloed op de beeldkwaliteit heeft als je DVI/HDMI gebruikt.

Als de uitvoer-resolutie niet gelijk is aan de ontvangen resolutie, dan moet er uiteraard geschaald worden (c.q. deinterlaced). Daar kan wel verschil in kwaliteit in zitten.

Ik vind zelf de scaler van de dm800 prima, overigens. Geen reden om de autoresolution plugin te gebruiken. Dat heeft als groot nadeel dat zappen tussen zenders met verschillende resolutie niet opschiet, want je TV moet elke keer overschakelen.


Hoi Erik,

Bij de Dreambox 800 zit een externe voeding zelf heb ik er nog niet naar gekeken welke spanning naar de Dreambox gaat.

Maar als je de voeding eens gaat verbeteren als test b.v. accu 1000uF Black Gate FK LM78xx of super regulator dan een 1000uF black Gate STD zou dat invloed hebben op de beeldkwaliteit?
Zelf denk ik dat er wel winst gehaald kan worden met het audio geluid zowel analoog als digitaal.

Deze voeding gebruik ik ook in mijn CD Transport de Shigaclone.

Rudy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: BMW850

Maar als je de voeding eens gaat verbeteren als test b.v. accu 1000uF Black Gate FK LM78xx of super regulator dan een 1000uF black Gate STD zou dat invloed hebben op de beeldkwaliteit?
Zelf denk ik dat er wel winst gehaald kan worden met het audio geluid zowel analoog als digitaal.


1 - je moet zeker niet zomaar een elco parallel aan de voeding zetten, het is een schakelende voeding, en die zal in het gunstigste geval weigeren op te starten
2 - kans op beter signaal is 0, het uitgangs-signaal is nog steeds digitaal, dus het komt of wel aan of het komt niet aan, simpel.

Waarom snappen mensen het idee van digitaal maar niet?

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Erik Slagter
Origineel bericht van: BMW850

Maar als je de voeding eens gaat verbeteren als test b.v. accu 1000uF Black Gate FK LM78xx of super regulator dan een 1000uF black Gate STD zou dat invloed hebben op de beeldkwaliteit?
Zelf denk ik dat er wel winst gehaald kan worden met het audio geluid zowel analoog als digitaal.


1 - je moet zeker niet zomaar een elco parallel aan de voeding zetten, het is een schakelende voeding, en die zal in het gunstigste geval weigeren op te starten
2 - kans op beter signaal is 0, het uitgangs-signaal is nog steeds digitaal, dus het komt of wel aan of het komt niet aan, simpel.

Waarom snappen mensen het idee van digitaal maar niet?


Ik bedoel een losse voeding maken voor de Dreambox, net als hier gedaan word met een CD Transport: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=120229

Zelf ben ik hier nog mee bezig en haal zeer goede resultaten met de audio kwaliteit en die is ook digitaal uit.

Sorry, laten we maar met deze discussie stoppen, dit is het verkeerde forum om over beeld en geluids kwaliteit te hebben.

Rudy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Erik Slagter

Waarom snappen mensen het idee van digitaal maar niet?


Omdat er 10 verschillende menstypes zijn, zij die digitaal begrijpen en zij die het niet begrijpen. whistle

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 800 geeft geen super beeld, dit schijnt bij de 8000 een heel stuk beter te zijn.

 

In een Duitse test geven ze ook al aan dat de beeldkwaliteit van de 800 onder de maat is voor een moderne ontvanger (zie bijlage)

post-11966-1318260068,079_thumb.jpg

CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een een week of twee geleden heb ik ze vergeleken, door ze na elkaar op mijn 50" Full-HD panasonic aan te sluiten. Dat was toen de 800 van de woonkamer naar de slaapkamer werd "verbannen".

Ik kon toen (toegegeven) tijdens een vlugge vergelijking geen verschil tussen beide vaststellen.

Ik ben morgen vrij dus zal dan de 800 eens naar beneden slepen en nog een zorgvuldig vergelijken met hetzelfde bronmateriaal HD en SD opname op HDD op dezelfde TV op dezelfde HDMI input met dezelfde instellingen en de ene keer met geactiveerde deinterlacer en de andere keer met gedeactiveerde deinterlacer.

De testberichten kan je niet geloven. Ik kan er een andere test van een ander Duits tijdschrijft naast leggen en daar vonden ze het beeld van de 800 juist fantastisch. Dat zegt dus niets.

Wordt vervolgd!

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...