Ga naar inhoud


[800 / 8000] beeldkwaliteit bij digitale uitvoer


satvet

Aanbevolen berichten

Toxic[Q]

Misschien is het een idee om daarvoor een goede test dvd te gebruiken. Je kunt de gewone (pal) freeware uitvoering van de Burosch Display Test Suite downloaden van het site van onze oosterburen. De HD uitvoering is tegen betaling maar gezien het feit dat we vooral op zoek zijn naar de verschillen bij scaling en deinterlacing bij SD lijkt mij deze uitvoering voldoende.

 

Ook gratis is een video test dvd op het volgende site van een forum member van avmagazine:

http://merifon.altervista.org/TestDVD.html

 

HQV heeft het beste produkt maar is wel tegen betaling. Veel professionele testers maken hiervan gebruik. Wel kun je een gratis document downloaded voor de interpretatie van de resultaten: "Testing & Scoring Guide for the HQV Benchmark Version 1.4a PAL".

 

Voorts is er ook nog Digital Video Essentials maar wel weer tegen betaling.

 

Zijn benieuwd naar het resultaat.

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb geen test DVD gebruikt, maar gewoon een praktijk voorbeeld.

Gebruikte hardware:

TV: Panasonic TH-50PY700 50" full HD plasma (ISF gecalibreerd)

DM8000HD: ronaldd-image-dm8000-20081212131324.nfi

DM800HD: ronaldd-image-dm800-20081201-r3.nfi

Beide images met autorseolution plugin aangeschakeld, maar steeds op 1080i.

HDMI kabel (niet dat het uitmaakt): Profigold SKY DVI->HDMI (1 meter)

-----------------------------------------------------------------

Als eerste heb ik op de DM8000HD een stukje video opgenomen op HD Suise in 1080i resolutie.

Daarna heb ik met de DM8000HD een stukje video opgenomen op RTL-7 (beursticker) en op Nederland 3.

Alle 3 de stukjes video heb ik op de harde schijven van zowel de DM800HD als de DM8000HD geplaatst.

-----------------------------------------------------------------

Ik begin de test met de DM800HD.

Ik bekijk de video van RTL7. Mij valt op dat de beursticker iets of wat onrustig is.

Ik steek nu de HDMI kabel in de DM8000HD en speel het RTL7 bestand af. Hier is de beursticker iets rustiger. Voor de rest merk ik geen noemenswaardig verschil.

Ik steek de kabel nu terug in de DM800HD en bekijk het matriaal van Nederland 3.

Hierna wordt vergeleken met de DM8000. Mij valt op dat het beeld van de DM8000 ietsje zachter lijkt, al is het uiterst minimaal.

Ik bekijk vervolens hetzelfde materiaal op beide boxen met uitgeschakelde deinterlacer. Ik kan geen verschil vaststellen. de deinterlacer en scaler van de TV presteert niet zichtbaar beter dan die van de DM800HD.

Ook op de DM8000HD kan ik met uitgeschakelde deinterlacer geen verschil vaststellen.

----------------------------------------------------------------

Ik test vervolgens het HD suise materiaal. Hierbij is met in of uitgeschakelde deinterlacer zowel op de DM800HD als de DM8000HD geen verschil zichtbaar. HDTV materiaal is op beide toestellen even mooi.

----------------------------------------------------------------

Mijn conclusie: Om echt 100% te kunnen vergelijken heb je twee identieke gelijktijdig ISF gecalibreerde TV's nodig en die heb ik uiteraard niet. Ook al is dit geen direct vergelijk, kan ik veilig stellen dat het SD beeld van de DM800HD iets (maar minimaal) minder zacht is dan dat van de DM8000HD, waardoor de "compressieschade" die je van CanalDigitaal gratis bij je abonnement cadeau krijgt, op een DM800HD iets beter zichtbaar is. De DM8000HD lijkt SD beeldmateriaal iets te verzachten waardoor het beeld rustiger lijkt. Dit merk je vooral bij panning beelden en beurstickers en valt naarmate de bitrate hoger wordt, steeds minder op.

HDTV materiaal is op beide receivers identiek.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het testen.

 

Echter als ik het goed begrijp heb je tests gedaan met uitgeschakelde deinterlacer. (de optie waarop hij door die ene test slecht op wordt beoordeeld)

Ik zou wel een willen weten hoe het resultaat is als je 1080p25 uitstuurt, en als je de mogelijkheid hebt de scaler/deinterlacer van TV geheel uischakelen (1:1 pixel mapping)

 

Met deze intstelling word het beeld maar 1x bewerkt (alleen DB) ipv 2x (db + tv) en zou het beste resultaat op moeten leveren.

 

 

 

The power of dreams...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de test even goed leest zie je dat ik zowel met- als zonder ingeschakelde de-interlacer getest heb.

1080p24 testen vind ik onzin. Dat zit ook niet als feature in de software en heeft naar mijn mening alleen zin als je ook bronmateriaal in die resolutie hebt.

Voor normaal 576i/1080i materiaal is het voldoende de deinterlacer aan/uit te zetten om te vergelijken en dat heb ik gedaan.

De DM800 staat weer op de slaapkamer en ik ga er nu niet nog een keer mee slepen.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer...

 

Verder zitten we op een verschillde golflengte

 

1080p24 is heel wat anders dan 1080p25.

 

Voor 1080p25 hoef je alleen een 1080i50 te deinterlacen, voor 1080p24 heb je ook nog te maken met 2:3 pulldown etc, maar dat zal de DM waarschijnlijk kunnnen

 

 

1080p25 (PAL) geeft het (anaal digitaal term:) mooiste beeld. Interlacing is ooit bedacht om bandbreedte te sparen. helaas word dit in de HD standaard ook weer toegepast om deze reden, maar voor je beeldkwaliteit wil je helemaal geen interlacing.

 

Ik ben ook benieuwd naar de reacties van de mensen die wel grote verschillen zagen tussen 800 en 8000.

 

Ik had bijna de knoop doorgehakt voor de 8000, maar je brengt me nu weer aan het twijvelen.

The power of dreams...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoelde ik ook. 1080p25 ofwel "PAL".

Daar er uitsluitend uitgezonden wordt in de DVB-S2 HDTV standaard (720p of 1080i) heeft testen met 1080p25 helemaal geen zin.

Ik zou echt niet weten wat de meerwaarde is om van 1080i materiaal door de dreambox progressief 1080p25 signaal te laten maken en dat naar je TV te sturen.

Als je de TV dan een "puur" signaal aan wilt bieden, zet je gewoon de de-interlacer van je dreambox uit.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik overigens wel graag wil testen is een stukje .ts in 1080p24. Weet iemand iets in hoge kwaliteit van een 30-40 seconden in 1080p24 (blu-ray)?

Dan kan ik de Dreambox dat wel geforceerd in 1080p24 uit laten sturen en kan ik beoordelen wat beter is. De playstation3 of de dreambox, of beide ;-))

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Anoniem

Sorry, laten we maar met deze discussie stoppen, dit is het verkeerde forum om over beeld en geluids kwaliteit te hebben.


Klopt, hier lopen "meten=weten" mensen rond, wij doen niet aan vergulden 230V stekkers enz.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

er is voor de dm800 een nieuwe driver

die enkele punten opgelost heeft mbt resolutie en deinterlacer

 

Citaat:

Dann in "cd /tmp" in das Verzeichnis wechseln und mit "ipkg install dreambox-dvb-modules_2.6.12-5.1-brcmstb-dm800-20090124-r0_dm800.ipk" installieren

 

voor gemini staat ie al onder de blue panel

voor anderen effe hier kijken bij dream support forum

 

chiao

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diegene die de nieuwe 800 drivers willen installeren:

 

Download bijlage, uitpakken en kopiëren naar /tmp.

Ga met telnet in /tmp staan en geef:

 

ipkg remove dreambox-dvb-modules

ipkg install dreambox-dvb-modules_2.6.12-5.1-brcmstb-dm800-20090124-r0_dm800.ipk

 

Edit: Hierna een keer rebooten.

 

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...