Ga naar inhoud


Actieve of passieve Antenne gebruiken


Alexander88

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben nieuw op dit formum, en heb weinig verstand van DVB-T.

toch zou ik graag DVB-T kijken.

 

vandaar mijn vraag, welke antenne koop ik best. een Yagi of zo een Active DVB-T antenne.

 

Ik woon in Melsen (9820) en zou graag zoveel mogelijk uit de lucht halen. ik ben van plan de antenne op zolder te installeren, daar heb ik plaats voldoende.

 

Dank bij voorbaat

Link naar reactie
Delen op andere sites


hartelijk dank voor het snelle antwoord.

 

Hoeveel elementen zou deze Yagi best hebben, Nederland zou ik graag uit de lucht plukken, indien mogelijk.

 

Goes ligt zoeen 60 km ten noorden van mij, en er staan geen hoge bomen of gebouwen rond mijn huis.

 

En de decoder, investeer ik reeds in een Mpeg 4 decoder of een gewone decoder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Alexander88
hartelijk dank voor het snelle antwoord.

Hoeveel elementen zou deze Yagi best hebben, Nederland zou ik graag uit de lucht plukken, indien mogelijk.

Zo veel mogelijk.
Citaat:
Goes ligt zoeen 60 km ten noorden van mij, en er staan geen hoge bomen of gebouwen rond mijn huis.

Ik weet niet of dat gaat lukken. Er zijn hier geloof ik wel een aantal Belgen die hier ervaring mee hebben. smile Met de zoekfunctie zal je ook al diverse draadjes hierover vinden.
Citaat:
En de decoder, investeer ik reeds in een Mpeg 4 decoder of een gewone decoder.

Dat is jouw keuze. smile Ik verwacht dat de publieke zenders via DVB-T nog heel lang MPEG2 blijven, maar voor de Franse zenders zou een HD-ontvanger wellicht wel een goed idee zijn. Aan de andere kant koop je misschien liever nu een goedkope MPEG2 ontvanger zodat je straks een DVB-T2 ontvanger kan halen. Misschien voor nu een 2dehandsje? (tip: kijk eens in de vraag- en aanbodfora hier)

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je een ant. verst.gebruik neem dan een ruisarme UHF verst. bijv. van tiax dus geen breed band verst. vhf/uhf.voor de rest, alle antenne techiek uit het analoge tijd perk kun je gebruiken mits in goede staat.o ja niet vergeten je hebt Horizon taal en Vertkaal gepolariseerde zenders,dus net als vroeger een kwestie van uitproberen wat het beste resultaat opleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij geen opstakels (gebouwen bomen enz) is dit een handige formule om het ontvangst bereik te berekenen.

Afstand in KM =5*(sqrt(h1)+sqrt(h2)) waar bij h1 de antenne hoogte van de zender kan zijn en h2 je eigen ontvangst antenne.

wordt de afstand groter zal de ontvangst steeds moeilijker worden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: focus103
Bij geen opstakels (gebouwen bomen enz) is dit een handige formule om het ontvangst bereik te berekenen.
Afstand in KM =5*(sqrt(h1)+sqrt(h2)) waar bij h1 de antenne hoogte van de zender kan zijn en h2 je eigen ontvangst antenne.
wordt de afstand groter zal de ontvangst steeds moeilijker worden.



Deze formule mag je mij wel eens verklaren?
Houd die ook rekening met de zendkracht die van toepassing is op de zendmast?
Met welke antenne mag je dan rekenen; Yagi, richt antenne of een log-periodic antenne?

Denk niet dat er een vuist regel is voor DVB-T ontvangst.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: TokeMUp


Deze formule mag je mij wel eens verklaren?
Houd die ook rekening met de zendkracht die van toepassing is op de zendmast?
Met welke antenne mag je dan rekenen; Yagi, richt antenne of een log-periodic antenne?

Denk niet dat er een vuist regel is voor DVB-T ontvangst.

mvg

Het zendvermogen maakt geen moer uit, de hoogte van je antenne en "vrij zicht" naar de zender toe zijn de belangrijkste factoren laugh

En daarom je antenne op het dak! wink

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: TokeMUp


Deze formule mag je mij wel eens verklaren?
Houd die ook rekening met de zendkracht die van toepassing is op de zendmast?
Met welke antenne mag je dan rekenen; Yagi, richt antenne of een log-periodic antenne?

Denk niet dat er een vuist regel is voor DVB-T ontvangst.

mvg

Het zendvermogen maakt geen moer uit, de hoogte van je antenne en "vrij zicht" naar de zender toe zijn de belangrijkste factoren laugh


Waarom zenden ze dan niet allemaal met 1watt uit?
Is toch gezonder voor de omwoonende?

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TokeMUp

Waarom zenden ze dan niet allemaal met 1watt uit?
Is toch gezonder voor de omwoonende?

Dat niet, maar het zou wel elektriciteit besparen.

Maar serieus, natuurlijk maakt het vermogen wel wat uit.

Wel gaat op den duur het aantal kilowatts dat is vereist om het bereik te verbeteren volgens mij exponentieel omhoog. Waardoor er in de praktijk het verschil tussen een 5kW en 10kW zender geen factor twee is.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik zit op een 60 km van aken , en pak de duitse zenders probleemloos met een yagi zonder versterker ( met is beter , ivm weer en dergelijke ) . De antenne staat +- 3.5 meter hoog tussen de bomen . Heb ondertussen nog een 30db mastversterker gevonden op 24V . Nu loopt de signaalsterkte op tot 60 % ( ipv 13 % ) .

De situatie is hier ideaal . 10 km van genk , 25km van maastricht en een 30 km tot luik .

 

Yagi in de tuin

 

gewoon op goed geluk richting aken gedraaid , en beeld zonder versterking

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...