Ga naar inhoud


Varkensgriep uitgebroken.


kees hekstra

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Als ik het dus goed begrijp, heb ik, omdat ik in mijn jeugd griep gehad heb, en daardoor bepaalde rudimentaire afweer bezit, een betere overlevingskans, als jongeren, die nog nooit griep gehad hebben.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 217
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: pukje
Ik hoop maar dat (gierig) nederland genoeg tamiflu heeft om de ziekte te kunnen behandelen ,de uitlatingen daarover
vind ik maar heel vaag.
Frankrijk b.v. heeft genoeg voorraad om 33 miljoen mensen
te behandelen.


Nederland had in 2005 in ieder geval 220.000 kuren Tamiflu op voorraad
volgens: ZBU.nl
In dit artikel vind je veel meer handige info, het mag dan wel gaan over de vogelgriep van 2005, maar in grote lijnen komen de scenario's overeen.

In 2006 is er bijgekocht: Antwoord op kamervraag

Zou het genoeg zijn? En als je het antwoord van de kamervraag leest is het maar de vraag of al die Tamiflu wel helpt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satvet
Je begrijpt er duidelijk niets van. Je koppelt 2 zaken als oorzaak en gevolg aan elkaar. Heftige afweer en ernstig ziek lopen parallel en geloof mij maar als je hetzelfde virus binnenkrijgt en je afweer reageert nauwelijks (denk aan AIDS patienten) is het zo gebeurt met je. Heftige afweer verhoogd juist je overlevingskans.

Lees je eens wat verder in wat het CDC (be)schrijft op basis van de afgelopen 5 dagen, een hevige afweer reactie leid onheroepelijk tot het einde, met een gemiddelde afweer reactie heb je een veel betere kans te overleven, met nagenoeg geen afweer reactie ben je er met een simpele verkoudheid ook snel geweest. Het is dus niet zo zwart/wit.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

''een hevige afweer reactie leid onheroepelijk tot het einde, met een gemiddelde afweer reactie heb je een veel betere kans te overleven,''

 

 

toch wel een beetje tegenstrijdig.

 

Als dit zo zou zijn dan geef je toch weerstand verminderings medicijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: WPW
Origineel bericht van: satvet
Je begrijpt er duidelijk niets van. Je koppelt 2 zaken als oorzaak en gevolg aan elkaar. Heftige afweer en ernstig ziek lopen parallel en geloof mij maar als je hetzelfde virus binnenkrijgt en je afweer reageert nauwelijks (denk aan AIDS patienten) is het zo gebeurt met je. Heftige afweer verhoogd juist je overlevingskans.

Lees je eens wat verder in wat het CDC (be)schrijft op basis van de afgelopen 5 dagen, een hevige afweer reactie leid onheroepelijk tot het einde, met een gemiddelde afweer reactie heb je een veel betere kans te overleven, met nagenoeg geen afweer reactie ben je er met een simpele verkoudheid ook snel geweest. Het is dus niet zo zwart/wit.


Logisch, mensen met een heftige afweer hebben totaal geen antistoffen, mensen met minder ernstige klachten hebben deels immuniteit, bijv. tegen het H gedeelte, en mensen met nauwelijks klachten hebben veel antistoffen die min of meer passend zijn voor het huidige type. Overigens de initiële besmettingsdosis ook een factor van belang.
Het is dus niet de heftige reactie (die is juist goed) maar het feit dat antistoffen ontbreken waarin het gevaar zit.
Maar als je geen antistoffen hebt, is een heftige afweer toch echt beter dan een matige afweer.
Kijk je in het verkeer vooruit dan is rustig remmen meestal voldoende, let je niet op (lees heb je geen antistoffen) dan is een noodstop toch echt je laatste redmiddel. Knal je dan toch tegen de muur dan is dat niet omdat je een noodstop maakte maar omdat je niet oplette.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Als ik het dus goed begrijp, heb ik, omdat ik in mijn jeugd griep gehad heb, en daardoor bepaalde rudimentaire afweer bezit, een betere overlevingskans, als jongeren, die nog nooit griep gehad hebben.


Nou, jongeren die nog nooit griep hebben gehad, zullen waarschijnlijk niet bestaan, maar als jij in je jeugd een griep hebt doorgemaakt die lijkt op de huidige variant, heb je inderdaad meer kans op overleven.

Ervaring heeft zo zijn voordelen. wink

Overigens, juist omdat griepvirussen steeds veranderen kun je steeds weer griep krijgen terwijl je in iedere griepgolf maar 1 x griep zult hebben.
Griepvaccins bevatten veelal de laatste variant en wat verwacht wordt als meest waarschijnlijke nieuwe variant. Vandaar dat een griepvaccinatie het ene jaar beter werkt dan het andere.
Meestal zijn het kleine variaties en wordt je een beetje ziek, met grote plotse wijzigingen krijg je de pandemiën.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hagar
''een hevige afweer reactie leid onheroepelijk tot het einde, met een gemiddelde afweer reactie heb je een veel betere kans te overleven,''


toch wel een beetje tegenstrijdig.

Als dit zo zou zijn dan geef je toch weerstand verminderings medicijnen.


Klopt, het is niet de heftigheid van de afweer maar het onderliggende niveau aan beschikbare antistoffen die de bepalende factor zijn.
Hoeveel afweerstoffen je hebt bepalen zowel je overlevingskans als de benodigde heftigheid van reageren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satvet

Het virus waarover het momenteel gaat in Mexico en de Verenigde Staten is geen varkensvirus meer, maar een genetische hercombinatie van het menselijke influenzavirus met het aviaire (vogelgriep) en het varkensvirus. Dit virus werd tot op heden nooit geïsoleerd bij het varken.

Het lijkt er dus op dat het klassieke scenario zich weer eens herhaald.



Mag ik hieruit concluderen dat het afgezwakt is tot
een harmloze virus ? of erger ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

@satvet : Bedankt voor de duidelijkheid.

 

Het virus waarover het momenteel gaat in Mexico en de Verenigde Staten is geen varkensvirus meer, maar een genetische hercombinatie van het menselijke influenzavirus met het aviaire (vogelgriep) en het varkensvirus. Dit virus werd tot op heden nooit geïsoleerd bij het varken.

 

Als iemand hiermee besmet is en een willekeurige varkenshouderij binnenloopt, bestaat dan niet de mogelijkheid dat de varkens ziek worden?

 

Voor de duidelijkheid : het gaat mij niet zozeer over het welzijn van de varkens, maar de gevolgen voor de mens op grote schaal.

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
=JosFop4SatAls iemand hiermee besmet is en een willekeurige varkenshouderij binnenloopt, bestaat dan niet de mogelijkheid dat de varkens ziek worden?
Voor de duidelijkheid : het gaat mij niet zozeer over het welzijn van de varkens, maar de gevolgen voor de mens op grote schaal.


Zou kunnen, hangt er vanaf hoever het nieuwe virus nog bij varkens aanslaat. dat de recombinant bij een varken is ontstaan wil niet zeggen dat het ook weer bij varkens kan aanslaan, al zal dat meestal wel enigsinds het geval zijn.
Ter illustratie, bij de laatste vogelpest uitbraak in Nederland is ook naar de varkens gekeken, toen bleken deze wel besmet te kunnen raken (op gemengde bedrijven) maar er kwam nauwelijks virus weer uit de varkens, zg. blind eindigende infectie.
Ook de mensen die toen besmet geraakt zijn (waaronder ondergetekende) waren toen ook niet besmettelijk voor andere mensen of dieren.
Wat dan wel het gevaar is als je zo'n virus bij je hebt EN je hebt een ander wel besmettelijk griepvirus deze 2 samen een nieuwe variant vormen die EN besmettelijk is EN waartegen geen weerstand is. Vandaar ook de toen verplichte (voor mij dan) inname van Tamiflu (+ de dood van een collega).

Griep bij varkens is overigens net zo gewoon als bij mensen.
In de VS wordt veelal gevaccineerd tegen griep, in Nederland is dat veel minder gebruikelijk.

Enige diersoort die in Nl standaard wordt gevaccineerd tegen griep zijn de paarden, verplicht voor wedstrijddeelname.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hagar
wat kunnen wij doen? Mond maskertjes inslaan?


De Sat4All dag nog even uitstellen ivm de te verwachten zeer massale opkomst. wink

Monddoekjes en hygiëne worden als zeer belangrijke preventieve maatregelen gezien.

Update: Spanje bevestigt een eerste geval van griep bij een mens in Europa, met nog een 20-tal verdachte gevallen.

Frankrijk bleek loos alarm (altijd weer die Fransen, paniekzaaiers crazy )
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op de >Pigflu map< kan je zien, hoe het virus zich verspreid.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...