Ga naar inhoud


Gaten boren: kan niet dicht genoeg bij hoek!


Gerdy

Aanbevolen berichten

Ik moet 4 gaten boren door één binnenmuur (telkens op een 2-tal cm onder of boven elkaar en groot genoeg om er telkens één coax door te krijgen.

Als ik mijn klopboormachiene TEGEN de wand hou om haaks in de andere muur te boren, dan ligt het middenpunt van mijn gat op 34mm van de hoek en dat is te veel.

Ik vrees dat er geen klopboormachienes bestaan die toelaten om héél dicht van een hoek te boren.

Er mag en kan niet schuin geboord worden :-(

Oplossing?

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites


@-Gerdy,

 

Als de binnenmuur van steen is heb je een probleem.

Is die van hout zal het wel via een flexibele as kunnen.

Met een flexibele as kan je n.l. niet mee klopboren,

maar de kop op de flexibele as is kleiner.

 

Veel succes !

Grtn

SatBaron

 

hmm, RVP was me net voor zie ik nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ allen:

De muur is een stenen muur (oud historisch beschermd pandje) en aan de andere kant zelfde situatie.

 

Stellen jullie zich een "T" voor: ik moet zo dicht mogelijk van de rechterbovenhoek naar de andere kant, in de linkerbovenhoek uitkomen.

 

Die "slang" kende ik niet maar gaat daar een 10mm steenboor in?

En moet wel prijzig zijn om er 4 gaatjes mee te boren...

 

Wat mij opvalt: er zitten hier toch mensen die van alles wat afweten hé. Ik had niet gedacht zo snel reacties te krijgen smile

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een sds boor neemt met een 600x10mm boor neemt kom je een heel eind beter is nog een boor van 1000x10mm boor deze zijn vrij fexibel en kan je gewoon door de boor iets te buigen (tijdens het boren) toch een recht gat door de muur krijgen.

 

Ik doe dit zo vaak.

VU+ Duo - 2x sat - 1x DVB-T (Terratec Tstick RC)

Triax TDS110 19,2/23,5/28,2/13,0 - Triax TDS88 met moteck sg2100 rotor.

2 x DM500 - Nabilo

NSLU2 met CCcam 2.1.4 server

Samsung UE40B7000 (LED)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg zojuist bevestiging van een vakman die die flexibele as kent dat het mij niet zal lukken om met een steenboor door een stenen muur te boren omdat er geen macht op de boor kan gezet worden (en kloppen dus zeker niet). Hij gebruikt dat met kleine ijzer- of houtboortjes op moeilijk te bereiken plaatsen.

 

Ik vrees dat ik het anders zal moeten zien op te lossen.

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EtienneM
Als je een sds boor neemt met een 600x10mm boor neemt kom je een heel eind beter is nog een boor van 1000x10mm boor deze zijn vrij fexibel en kan je gewoon door de boor iets te buigen (tijdens het boren) toch een recht gat door de muur krijgen.

Ik doe dit zo vaak.


Let er wel op, dat je even een bescherming tegen het plafond houd zodat het dak niet beschadigd. ps een 600mm buigt ook wel aardig als je muur maar niet te dik is.

een Sony 40W4500, 2x ipbox 9000, Triax 110, Moteck SG-2100 A ontvangst van 53,1 Oost t/m 24,5 West en een Logitech Harmony Remote 785 (ideaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals hierboven gezegd, gebruik een lange SDS boor.

Eventueel voorgeboorde MDF als mal gebruiken.

Zo heb ik het hier ook al gedaan.

 

 

3 x DM8000 2TB | 17/8 Multiswitch | PCH A110 & C200 | Synology NAS DS1511+ | iPad 1

Dreambox image: PLI of zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de bovenste steen van een muur uit zo'n pand ligt meestal nog een laag cement om af te werken tegen het plafond. Dat is meestal nog makkelijker boren en ook gelijk het advies. Boor in de cementvoeg tussen plafond en de meest bovenste steen van de muur.

 

Als het een beetje een oud pand is, dan gaat dit met elke boor wel. Met een beetje geluk is het een enkelsteens muur en tik je met een koudbijteltje of grote schroevendraaier al een gaatje naar de andere kant. Neem je te veel weg, of wordt het gat later niet meer gebruikt, dan kun je dit makkelijk onzichtbaar dichtsmeren met wat nieuw cement.

 

Succes.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: t-sec
Op de bovenste steen van een muur uit zo'n pand ligt meestal nog een laag cement om af te werken tegen het plafond. Dat is meestal nog makkelijker boren en ook gelijk het advies. Boor in de cementvoeg tussen plafond en de meest bovenste steen van de muur.


Daar kan ik niet boren omdat op die hoogte, aan de andere kant van de muur (in de naastgelegen plaats dus) een steunbalk werd aangebracht. Ik moet dus lager (lager dan de steunbalk) en door stenen. Maar de noodzaak blijft om bijna rakelings langs de muur te boren.

En waarom moet het "rakelings"?
1)Het is een historisch beschermd pand.
2)De binnenmuren zijn niet behangen maar "bespoten". Een vulgiare kabelgoot er tegenaan plakken is dus uit den boze: het "uitzicht" mag niet verstoord worden. Daarom de mogelijkheid om een houten bekisting te maken waarachter de kabels kunnen schuilen. Deze bekisting zal nadien "bewerkt/beschilderd" worden om hetzelfde uitzicht te krijgen als de bespoten muren (gebroken wit met lichtgrijze stippen van ongelijke grootte).
3)De bekisting mag niet breder worden dan de dikte van de deuromlijsting en die is 40mm dik. Om die reden moeten er gaten kunnen geboord worden waarvan de diameter zich maximaal op 20mm van de muur situeert; dan blijft er 10mm over als "deksel" voor de bekisting.

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is onder (of over) de muur heen geen bruikbaar alternatief?

Grote kans dat bij boren een flink stuk aan de andere kant uitbreekt en een kratertje veroorzaakt.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...