Ga naar inhoud


Hoe snel is een goede fotoscanner?


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Ik wil al mijn foto's gaan digitaliseren en doe dat nu met mijn Canon Pixma.

 

Ik doe precies over 1 scan 21 seconden.

Dat is dus scannen en de verwerking in de computer.

Na 21 seconden kan ik opnieuw scannen. Dit is op zich snel maar het mooiste zou zijn een apparaat waar je een pak foto's in mietert en het automatisch gaat. Want ik heb duizenden foto's en dat maal 21 seconden is nogal veel tijd.

 

Ik wil graag ervaringen van iemand.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vindt ik nog vlotjes, scan zelf veel dia's en dan is (op hoge resolutie) 30-45 seconden niets bijzonders.

Als je foto's scant ipv negatieven, kun je overwegen om de scanner vol te leggen met meerdere foto's, 4 stuks moet makkelijk kunnen. Het tijdsverlies door het knippen win je ruimschoots terug.

Dan wel ongeveer gelijksoortige foto's tegelijk doen, dus geen nachtfoto en 1 in volle zon, dan gaat je scanner met de instellingen de mist in.

 

Scan je overigens voor weergave op TV, dan kun je de resolutie aanzienlijk terugschroeven, scheelt ook weer scantijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovendien denk ik dat de scannersoftware nogal veel instellingen heeft en dat je per foto moet experimenteren om het beste resultaat te krijgen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een HP Photosmart S20 scanner maar het gaat allemaal erg traag. De kwaliteit daar maak ik me niet druk om want waar ik ook mee scan het komt er prachtig uit. Ik ga maar even in de winkel kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo'n kopieer apparaat hebben wij ook staan

jpeg tiff of pdf maakt ie ervan (en mailed 't eventueel)

maar de automatische papier slede die stuk voor stuk de vellen pakt transporteert en scant is niet echt geschikt voor stugger dik fotopapier

ook bij gelijke fotopapier formaten wil nog wel eens een foto klem komen in het transport mechanisme (dus foto naar de malle moer)

 

wel handmatig heel goede beelden

 

het beste resultaat krijg je als je op de foto rugzijde een neutraal grijs blad A3 papier legt wegens de kleur en contrast afwijkingen die bij die standaard witte klep van het apparaat optreden.

 

chiao

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de foto albums van mijn ouders met de camera gedigitaliseerd. In totaal ruim 1200 foto's.

De camera op de zuil van mijn oude Durst vergroter mooi stabiel opgesteld, en de albums er, zonder de foto's er uit te halen, blad voor blad onderdoor gehaald en foto voor foto gekopieerd.

Ik heb dat vooraf vergeleken met de resultaten van mijn scanner en was zeer tevreden met de foto's. De tijd is dan gemiddeld 5 sec. per foto. Als belichting gebruikte ik daglicht.

Of dit een goede manier is ligt natuurlijk aan wat je met de resultaten wilt. Voor het digitaliseren en archiveren van, meestal 6x6 of 6x9 "kodakbox" kiekjes, is het een prima en snelle methode.

Ik kan nu op de PC en site de albums blad voor blad doorbladeren en door op een foto te klikken deze beeldvullend bekijken.

 

Albert_H.

 

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja gebruik ik ook, vaak

maar scherpstellen en foto mooi centrisch positioneren neemt toch echt wel ook een halve minuut in beslag.

een tweedehandse vergroter standaard met lampen en glasplaat vindt je wellicht voor minder euri dan welk scannertje {zag net nog een voor 65 euro}

(goede tip Albert_H)

 

chiao

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

o ja,

ofschoon tegenwoordig zeldzaam

de fotografie hobbyclubs hebben meestal al dat spul staan

en enkele anaoloog hobby fotografen ook

 

dus eentje lenen zou misschien ook kunnen.

 

dat inzake handmatig scannen per digitale camera (met witbalans correctie)

 

chiao

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vergeet de kringloopwinkels niet.

Daar zie je regelmatig vergrotings apparaten staan voor rond de € 10,-. Je moet dan vaak wel wat knutselen om de camera goed bevestigd te krijgen.

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...