Ga naar inhoud


Satconn 10/1 DiSEqC 1.2 Hoe te testen


Vette73

Aanbevolen berichten

Ik heb net mijn nieuwe T90 met 10 LNB's opgebouwd en uitgericht. Wanneer ik de LNB's één voor één aansluit op min iCord HD heb ik overal beeld, dus de T90 is goed uitgericht.

 

Nu komt het probleem: Wanneer ik de LNB's aansluit op de Satconn 10/1 switch die als het goed is in DiSEqC 1.2 mode staat (default), krijg ik wat ik ook probeer alleen maar beeld op de LNB die ik op poortje 1 van de switch aansluit.

 

De iCord heb ik helemaal leeg gehaald (menu Default Setting) en de Antenna Type staat ingesteld op 'Motor Antenna DiSEqC 1.2'

Bij 'Edit Satellite Data' heb ik om het eenvoudig te houden alleen Astra 2 (aangesloten op poort 1) en Astra 3 (aangesloten op poort 2) geactiveerd.

 

Wanneer ik nu zenders ga zoeken vind ik zonder problemen de kanalen op Astra 2 (dus poort 1 van de switch), maar wanneer ik zenders ga zoeken op Astra 3, vind ik alleen maar een paar kanalen en die komen van de Astra 2 (blijkbaar zijn er een aantal frequenties die zowel op de Astra 2 als ook op de Astra 3 gebruikt worden).

 

Hoe kan ik nu controleren of de switch correct werkt?

 

Of ziet er iemand iets dat ik over het hoofd zie?

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites


De Satconn naar Mode 5 (of Mode 8) proggen.

 

Mode 6 (1.2) is niet aan te raden, ook krijg je dan steeds de melding "turning to x sat" te zien op de ontvanger.

 

(Als ik me goed herinner werkte Mode 6 door handmatig stapje west of oost te doen om de verschillende poorten van de Satconn te selecteren.)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk bedankt voor je antwoord. Helaas is DiSEqC 1.2 de enige mode die een iCord ondersteunt, dus veel keuze heb ik niet.......

 

Ook die stapjes naar Oost en naar West heb ik geprobeerd, maar zonder resultaat frown

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te kijken of de satcon ( of een diseqC-switch) die poort kiest die je wilt , maar niet steeds tijdrovend wilt scannen , sluit je satcon direct op je receiver aan (in de kamer dus) .

Op die poort welke bij de gekozen satelliet hoort , sluit je een satfinder aan (hoeft geen lnb aan).

Draai de potmeter op de satfinder helmaal open , als de satcon de juiste poort schakelt en daar spanning op komt , slaat hij uit (of licht op).

Dit kun je dus voor elke poort doen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das behoorlijk zuur...

 

Heb een jaar of 3 terug eens met de Satconn's DiSEqC 1.2 zitten spelen.

Ik weet helaas niet meer hoe het exact werkte, maar het was iets met de Satconn in "program mode"" zetten door 2x op "store" te drukken? (in de draai config van de reciever.)

Dan met de pijltjes (oost, west) de poort kiezen.

En dan weer store om hem op te slaan.

 

Volgens mij staat het ook beschreven op de a4 die je bij de Satconn hebt gekregen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@trust: Bedankt voor de tip! Ik heb alleen geen satfinder....... Ik heb alle satellieten gevonden zonder zo'n ding cool

 

@-=_NeO AtOmiC_=-: Ik heb bij die switch niets aan documentatie gekregen. In het doosje zaten alleen de switch en 2 tierips.

Ik zal de leverancier eens mailen of ze misschien nog iets hebben.

 

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb even mijn gebruiksaanwijzing erbij gezocht.

 

Druk 3 keer op Store Sat in het diseqc 1.2 menu van je ontvanger. De switch staat nu in de programmeer mode, totdat je de spanning eraf haalt.

 

Je moet dus bij de gewenste sat-positie een ingang van je diseqc-schakelaar programmeren.

 

In de programmeer mode draai je denkbeeldig je rotor zolang, totdat er een bepaalde ingang aangesproken wordt.

Die "waarde" bewaar je dan in je ontvanger bij die satelliet positie.

 

 

Het handigst is om zoals hierboven beschreven, de schakelaar direct op de ontvanger aan te sluiten, en d.m.v een sat-finder op de gewenste ingang van de schakelaar aan te sluiten en dan je "rotor te draaien", te kijken, wanneer er spanning komt op die betreffende ingang.

 

Je kan ook eventueel een voltmeter aansluiten op de gewenste ingang, en dan te kijken wanneer daar spanning op komt.

 

Er is zelfs iemand op het forum geweest, die led's met voorschakel weerstand in f-connectors had gesoldeerd en op de ingangen van de schakelaars had gemonteerd, om het programmeren te vergemakkelijken.

 

 

N.B. Het beste kan je de Astra 1 positie op ingang 1 programmeren.

De reden hiervoor, is, dat wanner je ontvanger uit heeft gestaan, dit de positie is, die default ingeschakeld wordt.

Anders krijg je bij inschakelen van je ontvanger mogelijk de mededeling geen signaal.

Je moet dan even heen en weer schakelen tussen bijvoorbeeld de BBC op 28 en Ned 1 op Astra 19, om beeld te krijgen.

Sommige ontvangers geven namelijk bij inschakelen geen rotor stuursignaal af.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toppie man! Ik ben vandaag de hele dag op internet aan het zoeken geweest en ik ben een vergelijkbaar verhaal tegengekomen op de site van een Duitse shop.

 

Straks weer even proberen dus!

 

To be continued wink

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv


Er is zelfs iemand op het forum geweest, die led's met voorschakel weerstand in f-connectors had gesoldeerd en op de ingangen van de schakelaars had gemonteerd, om het programmeren te vergemakkelijken.


vast iemand met een rokende soldeerbout cool

post-368-1318260332,8349_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisterenavond geprobeerd met die 3x op save drukken en dan stapjes naar West of Oost, maar niets hoor. Ik begin steeds meer aan een DOA te denken.......

 

Bedankt voor alle tips!

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mij lukte het ook de eerste keer niet, maar de aanhouder zal winnen.

 

Maar heb je de schakelaar naast de ontvanger liggen, en heb je bijvoorbeeld een multimeter op bijvoorbeeld ingang 2 of 3 aangesloten?

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren is de switch retour shop gegaan om hem daar te laten testen.

 

Even een weekje met alleen 19,2E dus.......

 

Als de switch weer terug is probeer ik het weer verder.

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Switch is weer terug. Shop had getest en volgens hun was de switch in orde.

Hun engineer adviseerde mode 5, maar naar mijn weten ondersteunt mijn iCord geen ´DiSEqC 1.1 of 2.1 uncommitted´, dus met de retourzending toch maar een programmer mee laten komen.

 

Gisteren eerst de programmer eraan om de switch weer op mode 6 te zetten ´DiSEqC 1.2´, switch geinstalleerd en binnen no-time beeld op meerdere satellieten.

 

Het probleem is opgelost, maar ik baal er wel een beetje van.

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Blijft de vraag, waarom het eerst niet werkte.

 

Switch toch in de verkeerde mode gestaan?

Switch toch defect en tijdens testen "spontaan" gerepareerd.

 

In ieder geval heb je het werkend gekregen, en voor mij is het goed te weten, dat die Satconn ook met een Icord werkt, omdat ik de aanschaf van zo,n ontvanger overweeg en op mijn HDCI-2000 al een Satconn switch in gebruik heb.

 

Veel kijkplezier toegewenst.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga voor optie 1 wink

 

Al kan ik dat natuurlijk niet meer bewijzen en het zou nog mogelijk zijn dat hij spontaan naar een andere mode is gesprongen toen ik ermee bezig was (ik weet niet of dat kan).

 

Welke mode gebruik jij nu dan? Ook 6 (DiSEqC 1.2)?

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...