Ga naar inhoud


Hoeveel lucht over een processor?


Con

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met algehele geluidsreductie van mijn PC.

 

Ik heb inmiddels een systeemkastfan gevonden van 120mm

die de volgende spec's heeft;

- Q= 74 - 127 m3/h

- 800 - 1500 n/min

- 9 - 16 dB(a)

 

Dat gaat wel goedkomen denk ik.

 

Nu ben ik bezig met een processorkoeler ik weet alleen niet

welke luchthoeveelheid ik moet hanteren, het betreft een P4.

 

Wie kan daar iets over zeggen?

 

En ik moet nog op zoek naar een stille voeding, dat zal wel

flink in de pegels lopen denk ik . . .

 

HG CC

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zijn honderden merken casefans. Als je een stille wil moet je zoeken naar casefans die gebruikt worden voor HTPC's. Meestal is de truuk een grote fan met een laag toerental. Ophangen met rubberen schroeven.

 

Maar dan lees ik dat je een PC hebt met nog een P4 erin. Het kon wel eens lastig worden om daar een koeler voor te vinden. Dat is volgens mij een koeler die geschikt is voor socket 478. Kost maximaal 30 euries. Wel kijken of je moederbord voldoende ruimte heeft. Over de hoeveelheid lucht hoef jij je geen zorgen te maken. Wel even opletten hoe het toerental geregeld is van de fans, geldt ook voor de casefans. Sommige kunnen zelf hun toerental regelen, andere hebben een 3 standen schakelaar en weer anderen worden geregeld via het BIOS. En dat moet jouw moederbord wel ondersteunen.

 

Verder bestaat er nog plakmateriaal voor de binnenwanden van de kast.

 

Veel lawaai wordt veroorzaakt door de harde schijf die zijn trillingen direct overbrengt naar de kast. De schijf dus trillingsvrij ophangen!

 

Voor voedingen geldt een soort gelijk verhaal. Zoek een stille voeding voor HTPC maar kijk wel goed of de voeding qua afmetingen en aansluitingen geschikt is voor jouw kast en moederbord.

 

Suc6, en als je meer wil weten hoor ik het wel.

 

En als je dan zover bent kan je misschien wel direct een nieuwe PC bouwen!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels een voeding binnen 19-25 dB(a), stil dus.

 

Hetgene wat nu de overhand heeft zijn 2 dingen;

- de hd's

- de luchtstroom

 

Ik heb de fan van de processor even stilgehouden, die is

blijkbaar toch het probleem niet.

 

Ik denk met isolatie aan de binnenkant van de kast de hd's

stiller te kunnen krijgen, de luchtstroom zal lastiger worden.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of koop er een wat modernere hd in, die zijn vanzichzelf een stuk stiller.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit een enorm verschil in dikte staal / aluminium en de stijfheid van verschillende kasten. Trillingen van een schijf worden doorgegeven aan de kast. Dus trillingsvrij ophangen van de schijven werkt het beste en waarschijnlijk ook het goedkoopste.

 

De luchtstroom, wat is het probleem daarvan?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het bij jou is maar ik mijn oude P4 zit een verschrikkelijke NB cooler, draai t op bijna 6000 rpm.

Die maakt het meeste geluid.

 

zoek ook eens op stille pc ofzo.....

Nokia Dboxen Sportster Neutrino,

DM800 Oozoon in flash, Verschillende Gemini's en Newnigma op USB, DM800SE met Pli

88cm Triax, vaste twin opstelling, A1 A2 A3 HB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een compaq evo en die is heel erg stil

Is ook een P4 2,4 Ghz

 

Ook de voeding hoor je niet.

 

is overigens nu zeer stil want hij is overcompleet en dus vaak uit.

Groet,

 

John

 

52,44 Noord 6,53 Oost

Emmen

Drenthe

Nederland

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

je kunt ook je airflow zeer goed maken en op de processor een passieve cooler zetten.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Om een stille PC te maken zou je eens kunnen kijken naar een grote passieve koeler van Scythe of een silent model van Zalman. Als je gaat voor een Scythe passief (dus zonder fan) moet wel zorgen dat er een beetje airflow in je kast zit.

Om je HD stil te maken kun je speciale behuizingen kopen die je harddisk koelen en bijna onhoorbaar maken.

Wil je echt iets onhoorbaars, neem dan een SSD, gigantisch snel en maakt geen geluid.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...