Ga naar inhoud


DVB-T: wel Waalse zenders, maar geen Vlaamse?


TiVe

Aanbevolen berichten

Ik zit op 500 meter, met vrij uitzicht op het zuidoosten, dwz inderdaad Duitsland en Luxemburg. Maar die heb ik op de schotel ook :-) Ik ga eens informeren wat voor antenne hier te krijgen is.

 

Bedankt! Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Duisland gaf je al aan dat al deze zenders ook op sat zitten.

 

Dudelange (Luxemburg) is 92 km verwijdert van Vielsalm. Dat zal niets worden. (heeft wel de RTL zenders FTA, RTL4,RTL7,..)

 

VRT zenders is een heele kleine misschien. Genk 79 Km.

 

RTBF zenders heb je meer kans op. Leglise 57 Km, March-en-Femenne 45 Km, Luik 41 Km.

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Belsat
Ik zit op 500 meter, met vrij uitzicht op het zuidoosten, dwz inderdaad Duitsland en Luxemburg. Maar die heb ik op de schotel ook :-) Ik ga eens informeren wat voor antenne hier te krijgen is.

Bedankt! Henk


Je zit daar wel lekker in het kruispunt van zo'n vier landen, maar toch is de dichtbijzijndste zender nog zo'n 45km van je vandaan, t.w. Marche-en-Famenne met de RTBF-mux op kanaal 66H, en Liège, RTBF-mux, kanaal 66H. Liège lijkt me makkelijker te ontvangen gezien de hoogte van de zendmast (220m).

Daarna komt de duitse zender Eifel op 60km met ARD-mux op kanaal 46H, ZDF-mux op kanaal 30H en SWR-mux op kanaal 48H.
Of Aachen/Aachen-Stolberg, kan. 26V, 37V en 50V.

De Nederlandse zenders Heerlen en Maastricht (K27, K34, K51, K54 en K64, allen Verticale polarisatie) op zo'n 65km.

De VRT (één, Ketnet/Canvas, Canvas+) vanuit Veltem op ca. 75km Kanaal 22V of Genk K25H.

Luxemburg:
RTL Télé Lëtzebuerg, den 2ten RTL op K27,
M6 (frans) en RTL8 (nederlands) via K7,
RTL TVI (B), Club RTL, Plug TV, RTL4, RTL5 en RTL7 via K24.
I.t.t. de Nederlandse uitzendingen zijn de nederlandstalige RTL's vanuit Luxemburg FTA!

en misschien pik je ook nog wat op uit Frankrijk

Om alles te kunnen ontvangen is een buitenantenne wel aan te bevelen uiteraard.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alweer bedankt. Ik moet zien aan een antenne te komen.. Misschien in Brico of zo. Luik zit aan de andere kant van mijn heuvel, maar Luxemburg moet kunnen.

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand in de buurt waar de antenne zowat van het dak af valt?

:D:D:D

(Ze worden wel schaars inderdaad...)

 

Ik heb onderstaande antenne (Fuba Longwing 91 elements UHF antenne kanaal 21-69), nog niet op dak maar de ontvangstresultaten waren op zolder (en dan uiteraard een kwartslag gedraaid) al verbluffend:

RT35%20E%20(2).jpg

 

De antenne is ooit (per postorder) gekocht bij een zaak in Roggel, ze verkopen hem nog steeds op bestelling. Verder heb ik 'm nergens zo snel aangetroffen. Misschien in Duitsland waar antenne-ontvangst nog een beetje meer voorkomt dan in België en Nederland. Bij Fuba vind ik niks meer terug, een ander merk dat ik tegenkwam is Wittenberg.

 

Deze antenne geeft een versterking van maar liefst 19dB i.t.t. de meer gangbaar verkrijgbare 43 elements variant die ook nog steeds zo'n 13dB versterking geeft.

Het voordeel van deze traditionele antennes t.o.v. de moderne antennes (die zogenaamd speciaal voor DVB-T zijn gemaakt) is m.i. meer richteffect en dus kan je zenders van verder weg ontvangen. De versterking die zij geven is dan nog steeds zonder extra antenne-versterkerm die de moderne "DVB-T"-antennes allemaal wel hebben. Een antenne-versterker is bij deze antennes ook nog toe te passen.

Uiteraard telt de hoogte van de antenne ook erg mee.

 

Voor kanaal 7 in Luxemburg heb je weer een andere antenne nodig, een VHF Band III (B3) antenne, zoals hieronder:

wb310.jpg

 

Ook heb ik verhalen gelezen over de log-per antenne, deze is nog breedbandiger zodat je tegelijkertijd de VHF en de UHF kan ontvangen maar m.i, gaat dat toch gepaard met mindere gevoeligheid denk ik. De onderstaande antenne is van König met een versterking van 8-12dB.

ANT-UV10-KN.JPG

 

Veel succes.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongetwijfelt een hark , en liefs zo hoog mogelijk die dan ook draaibaar is ( is een noodzaak of je moet meerdere elementen plaatsen ).

 

bfl3l.jpg

 

37 zenders haal ik onversterkt .

 

2ymyw46.jpg

 

Staat zo richting maatricht , pak zo ook de rtbf . Achter het huis ligt mast van genk,op +- 10 km . En die van aachen op +- 70 km . Is ook geen probleem . Die antenne heeft een passieve gain van 20 DB ( heb er een 28 DB mastversterker bijgehangen dus knallen de duitse ook hard binnen ). Heeft 96 elementen ( gtu 3x32 ) kost zo'n 30 € .

 

 

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fraai spul allemaal! Zo'n actuator heb ik hier toevallig nog liggen :-)

 

Thanx, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het en motor is die 360graden rond kan , is t in orde . En het hoeft niet veel te kosten . Een versterkte buitenantenne die je kunt kopen is vaak nog duurder dan zo'n hark laugh , die afhankelijk van de locatie niet eens een extra versterker nodig heeft .

 

google maar eens op johansson 7313 5v dvb-t mastversterker , zeker aan te raden mocht je tot zo'n 100 km ver kunnen ontvangen op zo'n yagi ( verder kan ook nog , maar dan moet alles optimaal zijn ) . Werkt op 5 volt , die de meeste dvb-t ontvangers ook kunnen uitsturen . Ik gebruik nog een oud antronn geval op 24 volt . Alleen opletten bij onweer wink .

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...