Ga naar inhoud


DVB-T: wel Waalse zenders, maar geen Vlaamse?


TiVe

Aanbevolen berichten

Ik heb net een kleine TV gekocht (Sony) met ingebouwde DVB-T ontvanger, en ook een versterkte binnenantenne (38 dB, Philips SBC-TT350).

Vanaf de eerste auto-scan kan ik 4 Waalse TV-zenders (+ 6 radio-zenders) ontvangen, maar helemaal niks van de Vlaams zenders.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Moet ik de antenne anders richten? Ik heb nog totaal geen ervaring met DVB-T.

P.S.: woonplaats = Keerbergen

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Keerbergen ligt 12,5 km van de mast te Veltem (hoogte 170 m boven zeespiegel), 29,3 km van Waver (hoogte 331 m boven zeespiegel).

 

Keerbergen is ook maar 8 meter boven de zeespiegel.

 

Veltem straalt misschien net over, terwijl Waver in die kuil straalt.

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Experimenteer eens met de plek en richting van de antenne.

Als je TV dat kan zet 'm dan handmatig op kanaal 22 en zet je antenne voor het raam in de richting van Veltem en kijk op je TV of en hoe de signaalsterkte veranderd (als dat erop zit dan natuurlijk).

Probeer ev. ook de andere kanalen en zenders eens.

 

* Ik wilde hier een tabel en dekkingskaartje plaatsen maar i.v.m. verwijzing naar een commerciële site kan/mag dat niet, dus die hou je nog even tegoed van me. Moet even zoeken of ik die gegevens ergens anders vandaan kan halen. *

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh, ja zoiets bedoelde ik dus.

Hier nog een link naar dekkingskaartjes die ik bij de VRT tegenkwam: http://www.vrt.be/extra/KAART.pdf

 

En hier nog één: http://tvradio-nord.com/emetteurs/emetteurs_belge/carte_begique.html

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

waalse zender is misschien in horizontale polarisatie en de vlaamse zender is misschien in vertikale polarisatie (antenne 90 gragen draaien en zien ...)

 

veel vlaamse zenders zijn vertikal en veel waalse zenders zijn horizontal (doornijk is wel vertikal voor info).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat voor ontvanger je hebt en of je iets kan instellen dat ie alleen één provider instelt. Misschien dat ie de Vlaamse kanalen niet laat zien omdat ie als laatste de Waalse zender inscant. Soms kan je iets instellen dat ie alle kanalen inscant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel instellen kan ik niet: gewoon automatisch laten zoeken of vanaf een bepaald kanaal laten zoeken. Als ik bvb 22 ingeef scant hij een second of twee en gaat dan verder met 23, 24,...

Ik kan ondertussen geen signaalsterkte zien. Dat kan ik wel van de reeds gevonden zenders in de lijst.

Ik zal nog wat experimenteren met het plaatsen en richten van de antenne (misschien eens op zolder zetten?!)...

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaalgezien moet je echt ontvangst hebben van Veltem, zeker als je zo dicht zit. Probeer eens te scannen met de versterking van je binnenantenne op het minimum (als die regelbaar is).

Misschien is het signaal te sterk voor je ontvanger en raakt hij in de war.

 

Om even te vergelijken: ik heb op 11km van de mast van Egem in een betonnen kelder nog 100% sterkte en kwaliteit. Dus dat zou ook moeten lukken in Keerbergen met het signaal uit Veltem.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet de eerste keer dat Ik lees/hoor dat Veltem in sommige gebieden niet te ontvangen is.

 

Als je in een put zit, is het net alsof je achter een berg zit.

 

Mast is maar 98 meter hoor en staat op een bergje van 72 meter boven de zeespiegel.

 

In vergelijking met Egem: Mast 295 meter hoog en 42 meter boven de zeespiegel.

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Heren (Neem ik aan, tenminste)

 

Ik heb sinds kort een nieuwe TV, waar ook DVB-T op zit. Satelliet ontvangst ken ik aardig, maar van DVB-T weet ik helemaal niets. Bestaat dat hier in de buurt van St. Vith / Vielsalm? Zo ja, wat voor antenne heb ik dan nodig?

 

Kabel hebben we hier ook, maar die doet het meer niet dan wel :-(

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...