Ga naar inhoud


[Buitenland] ARD / ZDF starten op 15 / 8 met HDTV


iRuud

Aanbevolen berichten

Hier even vergeleken tussen HD en SD dus BBC HD Eurosport HD en ZDF HD volgens mij wint Eurosport HD.

 

SD is overal een stuk slechter Eurosport, BBC2, ZDF en inderdaad lijkt het er op of ze iets niet goed hebben staan. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
ik zie absoluut geen voordelen aan het uitzenden in 720p.

Jij ziet ze niet maar ze zijn er wel.
En die discussie over 720p en 1080i is al zo vaak aangehaald.

Citaat:
Volgens mij is dat echt al bij voorbaat achterhaald

Je zegt het zelf. 1080i is achterhaald.
i staat voor interlaced. Interlaced is achterhaald.
Link naar reactie
Delen op andere sites

1080i mag best achterhaald zijn, het levert duidelijk scherpere plaatjes op dan 720p, zelfs op een HD Ready TV.

 

Overigens is het mogelijk om een 1080p beeld te verpakken in een 1080i signaal, het moge duidelijk zijn dat dat objectief gezien een beter beeld oplevert dan een 720p signaal.

 

720p Is een gepasseerd station. Er bestaan nota bene niet eens schermen die 720p als native resolutie hebben.

 

 

DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

i staat voor interlaced. Interlaced is achterhaald.


Vandaar dat 80% van de HDTV zenders in Europa in 1080i uitzenden en 1080i door de kijker als mooier wordt ervaren?

Ziggo zond vorig jaar de HDTV sportzomer in 720p én 1080i uit. De kijker mocht beslissen en werkelijk iedereen vond de 1080i stream mooier.

Om deze reden heeft de NPO uiteindelijk voor 1080i gekozen waar men in eerste instantie voor 720p wilde gaan. wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast sjonnie123

Het is mi inderdaad zo dat HD materiaal gedownscaled naar SD (576i) niet om aan te zien is (zoals schuine lijnen als kartel lijnen).

 

Ik heb dit gezien bij sommige Champions Leage wedstrijden, de Tour de France en nu ook de WK Atletiek, vooral de Tour was niet om aan te zien (bijv. daken van huizen die een eigen leven leken te leiden).

 

Aangezien het zich niet beperkt tot een specifieke omroep kan ik alleen maar concluderen dat het SD signaal (dat de NOS en anderen afnemen) al bij de bron (=EBU?) [zo slecht] gedownscaled wordt.

 

Ik begrijp ook niet dat de omroepen hier genoegen mee nemen, tenslotte betalen ze toch grof om dit te mogen uitzenden.

 

Je hoeft toch echt niet slechtziend te zijn om te kunnen vaststellen dat het SD signaal van een gedownscalede HD uizending veel slechter is dan een reguliere SD uitzending...

 

Het enige pluspuntje is, is dat je de HD versie des te meer waardeert...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Apple740
Vandaar dat 80% van de HDTV zenders in Europa in 1080i uitzenden en 1080i door de kijker als mooier wordt ervaren?

Inderdaad.
Zelfs de ARD en ZDF die momenteel verslag doen van Berlijn zijn blijkbaar verplicht om orgineel in 1080i te produceren.

Medien Bulletin Special: TV Live Production in High Definition
Citaat:
The production in 1080i is the international standard
Despite the fact that the EBU (European Broadcast Union) recommends to standardize on a 720p production infrastructure, all sporting events with an international relevance are produced in 1080i. This was true for the FIFA World Cup 2006, the IAAF World Championships 2007, the 2007 Rugby World Cup, the UEFA Euro 2008, the Olympic Games in Beijing, the Tour de France, the tennis tournaments at Roland Garros and at Wimbledon, or the games of the UEFA Champions League and the UEFA Cup since 2007, to only name a few. And it will be true for the upcoming events like the Olympic Games in Vancouver and the FIFA World Cup in South Africa. ARD and ZDF, the public broadcasters in Germany – both are among the few supporters of the EBU 720p recommendation – have to produce the international TV signal of the IAAF World Championships 2009 in Berlin in 1080i, otherwise they would have not become the host broadcasters for this event. All the 35 sports channels which are currently on air in Europe transmit their high definition programs in the 1080i format. This is good to know for all the European production companies who have started to invest in a 1080i high definition infrastructure in the past four years. Meanwhile all the available high definition production equipment has become switchable between 720p and 1080i and time will tell how often an HD OBVan has to cope with the additional work of switching his 1080i environment to 720p.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Dat Medien Bulletin ligt hier voor me op mijn bureau.

Ik krijg het iedere maand.

 

Ik zal maandag nog even met iemand (ik wil zijn naam niet zonder zijn toestemming plaatsen) van de ARD bellen en me nogmaals haarfijn laten uitleggen waarom er in Duitsland voor 720p gekozen is.

Tijdens de laatse FKTG bijeenkomst bij het ZDF kwam het nogmaals ter sprake maar om de exacte redenen waarom dit besluit is genomen ontbreekt het me.

 

Voor om te schakelen van 720p naar 1080i in een OB-van is weinig werk. Camera´s en productie apparatuur kunnen beide standaards. In feite is het een kwestie van een schakelaar omzetten.

 

Citaat:
This was true for the FIFA World Cup 2006, the IAAF World Championships 2007, the 2007 Rugby World Cup, the UEFA Euro 2008, the Olympic Games in Beijing, the Tour de France, the tennis tournaments at Roland Garros and at Wimbledon, or the games of the UEFA Champions League and the UEFA Cup since 2007, to only name a few. And it will be true for the upcoming events like the Olympic Games in Vancouver and the FIFA World Cup in South Africa.

 

Het feit dat de EBU voor 720p gekozen heeft spreekt voor zich.

De FIFA, IAAF, UEFA zijn instancies met een commercieel doel en respecteren zeker niet het feit dat het ene systeem beter is dat het andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik heb het al gevonden.

 

--HIER-- lees je de beweegredenen van ARD/ZDF voor 720p

 

Het was deze man die ik maandag wilde bellen, maar hier staat het haarfijn uitgelegd.

 

DF: Ist man bei der Aufnahme und Ausstrahlung bezüglich des Bildformates flexibel oder strikt an den 720p-Standard gebunden?

 

J.-P. Jost: Für die Distribution haben sich ARD und ZDF (wie auch ORF und SRG) auf 720p/50 geeinigt. Aufwändige Untersuchungen haben zur Wahl des 720p-Formates geführt. Entscheidend waren umfangreiche Tests nach international genormten Standards, die vom Institut für Rundfunktechnik, der Europäischen Rundfunkunion (EBU) und dem ZDF unabhängig voneinander durchgeführt wurden. Hinzu kommt, dass sich progressive Bilder effizienter kodieren lassen und ein fehlerbehaftetes De-Interlacing im Empfänger nicht erforderlich ist.

Für die Mainstream-Produktion haben ARD und ZDF ebenfalls das Abtastformat 720p/50 als einheitliches Format vereinbart. Dies gilt insbesondere für den Austausch von HD-Material sowohl als Stream (Band- und Live-Überspielung) als auch als File. Bereits existierende oder aus besonderen Gründen notwendige Produktionsplattformen, z.B. bei internationalen Großereignissen, können auch weiterhin im Abtastformat 1080i/25 betrieben werden, solange der Austausch wie gefordert im Abtastformat 720p/50 gewährleistet wird.

DF: Was passiert mit extern eingekauftem HD-Material, das in 1080i vorliegt, erfolgt die Ausstrahlung im gleichen Format oder wird in 720p konvertiert?

 

J.-P. Jost: Auch in diesem Falle ist es besser, das 1080i-Signal mit professionellem Equipment in ein progressives Signal zu wandeln, als dies dem eingebauten De-Interlacer in einem Flachbildschirm zu überlassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout


Het feit dat de EBU voor 720p gekozen heeft spreekt voor zich.


Het feit dat vrijwel alle bij de EBU aangesloten zendgemachtigden dat negeren spreekt volgens mij ook voor zich. wink

Zonder grappenmakerij: er is wat mij betreft een groot verschil tussen de theorie dat 720p beter zou zijn voor bewegende beelden én de praktijk, waaruit blijkt dat de extra scherpte van 1080i als een groter voordeel wordt ervaren dan de theoretisch hogere bewegingsresolutie van 720p.

En schiet mij maar lek; maar ik vind de 720p beelden van de Duitse Publieken( ondanks dat het absoluut een fraai plaatje is wat men ons voorschotelt) absoluut niet beter dan wat ik tot nu toe gewend was van bijvoorbeeld BBC-HD, terwijl die ook nog eens in anamorph 1080i uitzenden en dus óók nog niet de optimaal mogelijke resolutie aanbieden.

Maar anderzijds, als de beelden in Berlijn worden geschoten in 1080i en dan worden omgezet naar 720p is er wederom geen sprake van een eerlijke vergelijking want dan is er nog geen sprake van echt 720p50 bronmateriaal en dat zou verklaren waarom er zo weinig terug is te zien van de potentieel vloeiender weergave van 720p.

DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pjotrb
p of i, 720 of 1080, ik vind het een strak plaatje van ARD-HD.
BBC-HD viel me gister erg tegen, zag er soms gewoon korrelig uit.


Dat klopt wel, men is daar momenteel druk aan het experimenteren met een nieuwe encoder, en die werkt nog niet optimaal heb ik van horen zeggen...

DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: jalu
Dat klopt wel, men is daar momenteel druk aan het experimenteren met een nieuwe encoder, en die werkt nog niet optimaal heb ik van horen zeggen...

Niet alleen een nieuwe encoder, ook de bitrate wordt steeds meer teruggebracht.
Nu zit BBC-HD nog maar op ~9Mbit blijkt?

DigitalSpy.co.uk: BBC HD has new encoders. Slashes bandwidth by 40% too.

Wat mij ook nog opviel was dat de UK versie van Eurosport HD een veel hogere bitrate heeft dan onze versie(s), namelijk ~19mbps
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
J.-P. Jost: Auch in diesem Falle ist es besser, das 1080i-Signal mit professionellem Equipment in ein progressives Signal zu wandeln, als dies dem eingebauten De-Interlacer in einem Flachbildschirm zu überlassen.


Hier ben ik het volledig mee eens. De apparatuur die ze daar gebruiken is van een hele andere orde dan de de-interlacers die in onze TV's zitten.

Dat is dezelfde reden waarom ik ruisonderdrukking en conversie naar JPG niet aan mijn camera overlaat maar aan mijn PC die dat met de juiste software veel beter kan doen.

Het probleem blijft dat dit ook weer een gevoels kwestie is.
Laat mensen zelf schakelen tussen 720p en 1080i en ze zullen waarschijnlijk voor 1080i kiezen want dat lijkt beter (hoger getalletje, net als meer megapixels voor een camera volgens veel mensen beter is).

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...