Ga naar inhoud


[Buizenradio] Bromt en heeft slechte ontvangst


Hellum

Aanbevolen berichten

Het verbaast me, dat hier nog geen Mod heeft ingegrepen.

Mijn eerste experiment was een FM zender met 1 transistor.

Maar ik denk dat dat sommigen van de Die Hards hier, op buizen gebied , nog ouder zijn dan ik....

Ik heb wel nog telkenmale aan het oude K8 geval van diverse Philips TV gewerkt. Dat was half om half, maar het mooiste plaatje toen. Daar zat vaak het probleem in de RGB buizen, PCL nogwat. En dat convergeren, met al die potmeters en spoelen, was echt om gek van te worden.......

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dat probleem zat niet in de buizen maar in de montage op de print,die werd veel te heet met 5 buizen op een rij,veel meer die hoog spanning buizen,vaak kortsluiting of terugslag in de hoogsp.waardoor div.komponenten die uit de 2 lijntavo's werden gevoed,waaronder ook de convergentie,naar de knoppen gingen.al met al een knudde ontwerp van die lampen fabriek uit Eidhoven.Zo'n josty kit zendertje niet groter dan een luciver doosje, heb ik ook nog gehad ,tot dat de RCD hem uit de lucht haalde,was toen een misdrijf.berijk was ca4 km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Het was inderdaad zo dat die K8 print erg heet werd en daardoor slecht kontakt ging maken met de buisvoeten.

Die moesten vaak doorgesoldeerd worden.

De hoogspanning had een ander probleem en dat lag niet zozeer aan het ontwerp.

Het probleem was dat er in de begin 70er jaren nog geen cascades waren.

Daardoor moest de hele hoogspanning van ca. 25kV door de lijntrafo opgewekt worden. En dat gaf iedere keer weer problemen. Stond de straalstroom te hoog, ging iedere keer de lijntrafo weer kapot.

De 2 x PL519 afbuiging vergde erg veel en deze buizen stonden op de rand van hun maximale dissipatie. En werden dus erg heet.

Maar er waren geen andere buizen voor dit doel met deze enorm hoge dissipatie.

Verder vind ik zelfs vandaag de dag nog het K8 ontwerp subliem.

De convergentie was een fluitje van een cent als je wist wat je deed en niet maar lukraak ging draaien aan de instellingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Uren lang de print herstellen met dikke draden omdat deze verbrand was :P

 

Citaat:
Daardoor moest de hele hoogspanning van ca. 25kV door de lijntrafo opgewekt worden

 

Dat was ook me eerste (en enige) pijnlijke ervaring met 25Kv.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Verder vind ik zelfs vandaag de dag nog het K8 ontwerp subliem.
De convergentie was een fluitje van een cent als je wist wat je deed en niet maar lukraak ging draaien aan de instellingen.


Ik vond het ook een best chassis. Met al zijn onvolkomenheden, was het toch jarenlang de beste KTV in die tijd. De eerste paar die we daarna hadden, vond ik altijd tegenvallen. Ach en dat knopje om hem op zwart/wit te zetten was zo lekker nostalgisch.

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chablis

Toen ik op school zal op de Emmastraat, zat R&R daar net om de hoek in hun nieuwbouw. Daarna was het volgens mij snel afgelopen met ze.
Jammer, bijna niemand kent die naam weer, ze waren zeer gerenommeerd.

Grtz.


Off Topic: Ben wel benieuwd wie hier nog meer op heeft gezeten.
Ben zelf begonnen op de Bergweg in een oude villa in 85/86 en daarna aansluitend in die nieuwbouw t/m '91.

Maar de hiergenoemde namen herken ik (denk vanzelfsprekend) niet. Wel dhr, Glas, Helling, v/d Salm, Pieters, Laarhoven en R'en.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Das wel erg offtopic. Dat kan beter in het offtopic forum.

 

Omdat de starter v.d topic "klaar" is met zijn toestel is het op zijn oud hollands gedoogd om over de buizen door te kletsen (wel met het doel om er wat van op te steken).

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het dan toch gedoogd wordt...

 

Zijn buizen gevoelig voor slijtage?

 

Ik vraag dat omdat ik een pc heb met een Aopen moederbord met een buis erop voor het audiogedeelte.

Het type buis dat ik nu daar voor gebruik is een Electro Harmonix 6922.

Verder kan ik de voedingsspanning veranderen vanaf 140V t/m 210V. Wat is de juiste spanning die ik hier moet gebruiken?

 

Ik gebruik het als een staande bij mp3-speler (lossless formaat) en voorzie het muzieksysteem met deze pc, die dus eigenlijk conntinue de buis van spanning voorziet.

 

ps. Als de mod dit beter als nieuwe topic wil zien, vind ik dat ook best.

 

 

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matchless
Das wel erg offtopic. Dat kan beter in het offtopic forum.

Omdat de starter v.d topic "klaar" is met zijn toestel is het op zijn oud hollands gedoogd om over de buizen door te kletsen (wel met het doel om er wat van op te steken).


Als jij dat toestaat, het zijn niet alleen herinneringen, maar ervaringen met buizen in het algemeen. En gezien het aantal reacties, hebben we wel een goede start zo.


Ja, de Bergweg zaten ze (Trompenberg). Jammer dat de Rensen niet met hun tijd zijn meegegaan....

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
omdat ik een pc heb met een Aopen moederbord met een buis erop voor het audiogedeelte.


Huh..?
Heb je dat ook al? Met een buis erop?
Dat is weer zoiets high-end achtigs: hoofdzaak een buis erop, dan heb je die onvervalse buizenklank.
Ik heb daar zo mijn eigen mening over.

Maar goed, slijten buizen? Ja, die slijten. Maar aangezien de slijtage van die buis velen malen lager is dan te te verwachten levensverwachting van de computer waar die in zit, zou ik me daar absoluut geen zorgen over maken.
Die buis overleeft die computer vele malen.
Een 6922 (ECC88) is een dubbele triode die eigenlijk voor rf signaalverwerking is ontworpen. Niet voor audio. Dat wil niet zeggen dat ie daar niet voor gebruikt kan worden. De high-enders zullen hem wel ontdekt hebben en de hemel in prijzen vanwege z´n sublieme klank.

Hij is erg steil en werkt bij een maximale anodespanning van 90 volt.
Hoe dat met die 140-210 volt werkt die je kan varieren weet ik niet. Ik zou het schema moeten zien. Er zit waarschijnlijk een anode-weerstand in, waardoor uiteindelijk 90 volt op zijn platen komt te staan.

Wat de slijtage betreft, dat buisje is niet echt zuinig. Dat komt door de relatief lage voedingsspanning en hoge steilheid. Er vloeit dus vrij hoge anodestroom door, 15 mA.
Bij deze stroomsterkte levert de kathode niet onbegrenst emissie.
De levensduur is hoog maar niet onbegrenst. Een 6922 is een HQ versie van de ECC88 dus eigenlijk een E88CC. Die gaat nog veel langer mee.
De steilheid is 12,5 mA/volt, wat in een erg hoge versterking resulteert. Vandaar de hoge anodestroom.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat dat enigzins een raar smaakje in de mond geeft.

 

Het is/was een project van een paar jaren geleden met als uitgangspunt dat de toen (en nog steeds) audiochips op moederborden vaak een belabberde kwaliteit leveren.

 

Hier de foto van het bord met het buisvoetje en de Wima condensatoren links.

post-26783-1318260401,5287_thumb.jpg

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ja, ik vind het ook klinklare onzin.

Maar Audiofielen willen niet anders en kunnen ook niet anders meer.

Zelfs een psychiator kan ze niet helpen.

Een firma zoals deze, speelt daar handig op in en levert zo´n motherboard.

Maar ze vergeten de essentie en wel dat de speciale buizenklank niet alleen ontstaat door er maar één buis in de signaalweg te zetten. De beroemde K3 vervorming ontstaat bij penthodes in klasse A.

 

Niet alleen dat, maar in een computer heerst een enorm gigantisch stoorveld, dat harmonischen heeft tot hoog in de kortegolf banden.

Dus waar blijven de freaks nou met hun argument dat de voedingsspanning zuiver moet zijn, afgeschermde voedingskabels die hun gewicht in goud kosten. De allerduurste chinch kabels zijn niet goed genoeg. En dan zetten ze een gevoelige hoogohmige en uitgerekend deze steile buis in een computer naast een vette snelle processor die een flankensteilheid heeft waar je achterlijk van wordt. Dus dat geeft een bonk storing waar je misselijk van wordt.

 

Dan nog even op die buis terug te komen.

Wat mij irreteerd is dat de ene 6922 de ander niet is.

Zoals in deze pdf waar ik net even in keek, zijn er hele andere waarden als ik in mijn hoofd had en ik weet het echt goed. Ik ken het buizenboek praktisch uit mijn hoofd. :D

Dat betekend dat de ene fabrikant anders is dan de andere. Zo kun je nooit een buis vervangen omdat ze niet hetzelfde zijn. En vergelijken al helemaal niet.

 

Als je vroeger een ECC81 van Telefunken, Siemens of Philips had, dan waren die hetzelfde en uitwisselbaar. Tegenwoordig kookt iedere fabrikant zo ongeveer z´n eigen soepje om de freaks het naar hun zin te maken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...