Ga naar inhoud


windows xp pro repareren


marcel1970

Aanbevolen berichten

Als ik de pc van mijn zoon aanzet, dan start hij op tot het inlog scherm, dus dat zwarte beeld met die laadbalk en daarna reboot de pc spontaan, ook in veilige modus. Dus er zat dacht ik niets anders op dan de windows cd erin en repareren. Daar bij het "install" scherm ziet hij de C partitie (waar het geinstallerd staat/stond) als niet gepartioneerde ruimte met 100/100 gb vrije ruimte.

Ik ben bang dat er niets anders op zit dan xp opnieuw te installeren, tenzij iemand van jullie nog tips heeft of misschien weet wat hier de oorzaak van kan zijn?

bvd Marcel

"My next wife will be normal"

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is de HD ook in totaal 100G groot en weet je zeker

dat Windows niet op een andere partitie is geinstalleerd?

 

Onderzoek anders de schijf eens met een live-cd van Ubuntu o.g.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hdd is verdeeld in 2 partities p1 van 100 en p2 van 150 gb.

ik weet zeker dat windows op de 100gb partitie zat. partitie 2 geeft windows wel aan NTFS met de juiste vrije ruimte.

 

Citaat:
Onderzoek anders de schijf eens met een live-cd van Ubuntu o.g.

 

Dit zal ik even moeten uitzoeken want heb amper ervaring met linux, maar bedankt voor de tip.

"My next wife will be normal"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Proberen op te starten met een knoppix of andere live-CD. De schijfpartitie even nakijken waar XP Pro op stond. Desnoods belangrijke data naar de andere partitie overhevelen. Dan kapotte partitie opnieuw formateren/installeren. Gaat stukken sneller dan de boel proberen te repareren en je hebt meteen weer een schone XP installatie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ome Merde
met xp vanaf sp2 is het mogelijk het os er zo over heen te installeren met databehoud
tijdens de setup niet kiezen voor repareren maar voor installeren. hij zal uiteindelijk je installatie vinden en dan pas op de R drukken.



merDe


Dit zal waarschijnlijk niet lukken, omdat zodra ik kies voor het installeren op de partitie gelijk gevraagd wordt om te formatteren...ik ga me even verdiepen in de live cd of knoppix om bestanden van de c schijf proberen te redden (een hoop schooldocumenten)
Dank voor het meedenken smile

"My next wife will be normal"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat formateren vraagt 'ie omdat hij opstartbestanden kwijt is van de eerste partitie (of misschien zelfs een bad sector op een belangrijke plek). Vandaar de Knopix oplossing en dan maar hopen dat 'ie wat kan redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Marcel1970
waar het geinstallerd staat/stond) als niet gepartioneerde ruimte met 100/100 gb vrije ruimte.

 

Dus niemand heeft goed gelezen want de fout zal waarschijnlijk in het Master Boot Record <MBR> zitten.

Problemen met het Master Boot Record kan er voor zorgen dat je computer niet meer opstart.

De MBR kan corrupt geraakt zijn door malware, virussen of disk errors.

Daar zijn wel hulpprogrammas voor zijn dus even GOOGELEN.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@leo1949:

bedankt, jou google linkje heeft de pc weer doen draaien smile

 

Citaat:
Dan het commando fixmbr geven

 

Klopt maar ik moest eerst nog het commando chkdsk ingeven (checkdisk?) deze heeft mijn disc in ieder geval gefixed en de pc draaid weer...meteen maar even een viruscanner er op los gelaten..

iedereen bedankt voor het meedenken smile

"My next wife will be normal"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...