Ga naar inhoud


Buitenkabels moeten waterdicht zijn?


kyddil

Aanbevolen berichten

Ik ben erg nieuw met schotels en heb 1-2 weken zitten researchen.. Ik wil turksat ontvangen en op mijn lijst staan deze apparaturen:

 

- Triax 110 cm schotel

- MTI High Line Pro Twin LNB (voor 2 recievers)

- Dreambox DM 100 (voor mijn ouders)

- Dreambox 600 (of eventueel wachten op de 500 HD) voor mijzelf

- Kabels e.d.

 

Ik heb via een_of_andere_veiling_site de LNB besteld

 

Hoe moet ik het doen met de kabels buiten.. bedoel als ik het op de LNB wil gaan aansluiten moet het waterdicht zijn toch of...?

 

Ik zie bijvoorbeeld op een webshop sat coax kabels die tevens waterdicht zijn, dus ik dacht eraan om 2x 1.5 meter te kopen.. want de kabels gaan vanuit de lnb de schuur in en dan via een koppelstuk, aangesloten op normale kabels naar de recievers..

 

Of kan ik gewoon normale kabels gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Je kan "gewone" Satgelliet antenne kabel gebruiken, echter is bouwmarkt kwaliteit niet aan te bevelen.

 

De kabelmantel zelf is waterdicht.

 

De aansluitingen (F-connectors) kan je het beste waterdicht maken d.m.v. zelfvulkaniserende tape.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik zie bijvoorbeeld op een webshop sat coax kabels die tevens waterdicht zijn, dus ik dacht eraan om 2x 1.5 meter te kopen.. want de kabels gaan vanuit de lnb de schuur in en dan via een koppelstuk, aangesloten op normale kabels naar de recievers..

Of kan ik gewoon normale kabels gebruiken?


wat is een normale kabel in jou context
is het de in de bouwmarkt verkrijgbare analoge tv coax kabel
of is het wat anders?

waterdicht is elke kabelmantel
totdat ze echt vaker in het water liggen en dus UV-licht en hitte/koude alsook water moeten weerstaan

enkelen hebben de prikkeldraad aan hun schotel
enkele hebben Belden H125 coax of Koka coax
vergelijk en lees ook waarom

alles wat buiten in weer en wind staat en of hangt moet goed waterdicht / waterwerend zijn vooral wegens de fatale invloed van water op dat hoogfrequent en zwakstroom signaal (1 volt) geleverd door de LNB
ciao

Dancing Barefoot

Simple Minds

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps.. ik kan mijn laatste bericht niet meer bewerken.. sorry mods!

 

Ik ben er ongeveer uit nu..

 

Ik ga voor een:

 

- Belden H125 GRONDKABEL 60 meter.. (omdat het 5 meter onder de grond (tuin) moet gaan)...

- Krimpkous (om water tegen te houden)

 

Nu heb ik nog een vraag en denk wel dat het de laatste zal zijn:

 

Ik wilde bijna boren naar boven en de woonkamer... maar nu zag ik dat je een SAT/TV cable combiners kan halen waardoor je op de coax kabel die al naar de kamers gaan die 2 signalen zend.. Dit bespaart mij kabels doortrekken en boren.. wat zeggen jullie ervan.. is dit om te doen? Heb ik kwaliteit verlies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die gebruik ik zelf ook.

Geeft geen kwaliteitsverlies, wel een klein beetje signaal sterkte, maar daarvan heb je genoeg reserve.

 

Wel een cai/sat uitkoppeldoos gebruiken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Die gebruik ik zelf ook.
Geeft geen kwaliteitsverlies, wel een klein beetje signaal sterkte, maar daarvan heb je genoeg reserve.

Wel een cai/sat uitkoppeldoos gebruiken.


Bedankt! Ik ben er nu uit.. ik hoop dat ik niks anders ben vergeten!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: kyddil
Oeps.. ik kan mijn laatste bericht niet meer bewerken.. sorry mods!

Ik ben er ongeveer uit nu..

Ik ga voor een:

- Belden H125 GRONDKABEL 60 meter.. (omdat het 5 meter onder de grond (tuin) moet gaan)...
- Krimpkous (om water tegen te houden)


Ik zou geen krimpkous nemen dat gaat los op den duur en loopt dan alsnog vol, neen vulkaniseer tape dat werd al eerder aanbevolen.
Ook zou ik zelf geen grondkabel nemen die is niet uv vast voor het gedeelte boven de grond.
Neem voor het stuk onder de grond een pvc buis dan kun je later je kabel ook nog eens makkelijker vervangen laugh


Hmm het is al besteld eigenlijk.. sowieso gaat de grondkabel alsnog in een pvc buis en gaat onder de grond direct naar de meterkast.. dus boven de grond zit die alleen vanuit de schotel naar beneden en vanuit de grond naar de meterkast.. dus dat is toch niet zo erg?

Krimpkous is ook al besteld.. wat als ik beide doe? Anders mail ik gelijk dat ik de krimpkous niet hoef en verkeerd is besteld.. sowieso kan ik de kabel ook veranderen omdat het zelfde prijs is...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: maja
Ik gebruik al jaren grondkabel boven de grond en daar is niks mis mee.

Buig het maar eens wat boven de grond zit en in de zon hangt, dan heb je gelijk een waterleiding met pluggen :D


Je kunt hem zien op een van de foto's en de fotogalerij. Aan de linkse stang van de grote schotel is deze bevestigd. Aan de rechtse stang zit zwarte meer als 20 jaar. Ik heb hem nog niet zolang geleden los gehad. Buigt zich nog goed. Hij is alleen stugger dan witte of zwarte kabel.
Hij komt van de Pope af. Ik maak geen reclame want dat bedrijf bestaat al jaren niet meer.
Dus de kabel die ik heb gebruikt is goed.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...