Ga naar inhoud


Is een tegelvoet op dakkapel stormvast?


Satdorus

Aanbevolen berichten

Door bomen van buren moet ik mijn schotel gaan verplaatsen.

Het is een 88cm triax met multifeed.

De enige plaats waar er open zicht is is vanaf mijn dakkapel.

 

Is genoemde schotel op een tegelvoet op een dakkapel stormvast?

Geen windkracht 12 natuurlijk, daar is weinig tegen bestand.

Link naar reactie
Delen op andere sites


zou geen probleem moeten zijn mis je het juiste statief neemt met de nodige tegels. Ik zelf heb en tegelvoet waar 4 40x60 tegels in kunnen op mij garage staan met mijn Bigsat. Ik denk dat de garage eerder weg waait als de schotel zelf.

 

voor wat jou betreft denk ik dat een statief waar 4 30x30 tegels in kunnen ook al voldoende is. wellicht een paar tegels extra (b.v. 2 extra) en klaar ben je.

 

wel adviseer ik je rubber tegels onder het statief te plaatsen zodat je het dak niet beschadigd.

 

succes er mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wanderer
en hoeveel gewicht kan die dakkapel maximaal hebben??


Goeie vraag! Ik zou het niet weten.

Er zitten 17x7cm geschaafde balken in op afstand vab 50cm van elkaar. Met daarop hout platen.
Dak is afgewerkt met dakisolatie platen en daar bovenop dakleer.
Die isolatieplaten zijn het minst stabiele denk ik. dat zal wel wat veren (?)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker een dubbele laag (8 dus) tegels als je 4x30x30 voet toepast. En de schotel zo laag mogelijk op de mast zetten. De 80 cm Triax had ik eerst met 4 tegels en bovenaan de mast, en die ging bij de eerste de beste storm om.

 

Als je twijfelt aan het gewicht dat je dakkapel kan hebben, dan er zelf niet op gaan staan.

 

Isolatieplaten. Ik heb zelf een 1,8 m schotel met 9x50x50 tegels, en die staan op polystyreen platen, met daartussen rubber tegels. Dat gaat zonder problemen.

post-386-1318260438,1664_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje:

Ik zie hierboven 2 foto's met grote rechthoekige tegelvoeten maar met één belangrijk verschil:

1) schotel staat haaks tov de langste zijde van de tegelvoet (cfr Harry37)

2) schotel staat evenwijdig met de langste zijde van de tegelvoet (cfr Loui(K))

Ik veronderstel dat de schotel de grootste windlast heeft wanneer deze frontaal door de wind wordt geraakt, is positie 1 dan niet veel stabieler wegens de veel langere lastarm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hardste stormen komen waarschijnlijk niet vanuit haaks op de schotel, dus die redenatie is bij een vast opgestelde foto nog maar de vraag. Overigens zijn de tegelvoeten op mijn foto vierkant en hebben dus geen langste zijde. Ook zijn de schotels draaibaar, dus zou het bij niet-vierkante tegelvoeten dan logisch zijn om de langste zijde haaks op zuid-west te zetten, want uit die richting komen de zwaarste stormen. Dat heb ik dan ook gedaan bij de vervanging van de 90 cm schotel door een 120 cm schotel met 4x60x40 tegels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Heb ook een tegelvoet waar 30x30 ingaat, maar heb zeker wel meer dan 4 tegels er op liggen, liggen er een stuk of 10 op, bij de buren liggen er zelfs 16 op, dus kan je na gaan, maar ja hoe meer richting de kust hoe harder het kan waaien wink

 

Maar wat er gezegd werd over rubber er onder, dat is bij mij dus niet het geval, toch maar eens gaan vervagen, de rubberen matten heb ik al, nu de rot klus nog frown

DM800HD

DM500

PLi Jade3

Multi Focus Dish E85

42E - 28,2E - 23,5E - 19,2E - 13E - 7E

SAB GD-10A

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...