Ga naar inhoud


[DM7025] solderen voeding 7025+ vraag


seije017

Aanbevolen berichten

ik wil de voeding van een 7025+ in de dreambox solderen.

nu zit er een kleine ic bij voor op het display.

nu weet ik niet hoe ik deze op het display moet solderen.

zit er een + of een - zijde aan deze ic of hoe dat ding ook maar mag heten.

zit wel een beschrijving bij de voeding met foto's mmaar staar en niet echt duidelijk op.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Even vanuitgaande dat het een DIL-IC is (twee rij pootjes aan weerszijden). Deze heeft aan een van de korte zijden een inkeping meestal een half rondje ingeperst. Dit geeft de richting van het IC aan, dat moet ook aangegeven zijn op de tekening of layout. Als je de inkeping of merkteken aan de bovenzijde houdt is de pin linksboven pin 1. Soms staat het merkteken juist bij pin1 geperst en die zit dan dus ook linksboven.

Eventueel even checken door de datasheet van internet te plukken. Google maar eens op de IC-code die erop gedrukt is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, nou wordt het duidelijk.

 

In de conversion manual staat iets over het vervangen van R1101, 1102 en 1103. R staat voor resistor en dat is in het nederlands een weerstand. De weerstand is niet richtingsgevoeling dus het maakt niet uit hoe je hem monteert.

Voor zover ik het begrijp, moet je daarnaast nog een IC van de printplaat verwijderen, en een brugje solderen.

Pas op dat je de weerstand niet te warm stookt, neem een bout van max 25W of eentje met geregelde temperatuur. De weerstandswaarde kan anders gaan verlopen en dan ben je nog verder van huis. Mijn methode is eerst wat verse soldeertin op de printplaat smelten, dan het SMD component erop leggen, dan nog een beetje tin op de bout leggen, daarna de bout net naast het component op de printplaat drukken zodat er eerst een tinbad gevormd wordt waar het component inzakt.

 

Suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

de 3 oude weerstandjes(R101, 102,103), die je moet verwijderen,

kun je evt eerst even doorknippen met kleine kniptang

Dan kun je de restanten makkelijker verwijderen.

 

Mbt verwijderen U1201 ben ik nog luiere ;-))

 

Kheb basis-pen losgesoldeerd en opgetild (bovenste pen op foto v/d ombouwbeschrijving) en daarna tussen collectoe en emitter (onderste 2 pennen) domweg een soldeerklodder gelegd.

 

suc6 met ombouw

 

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

pm maar even je emailadres.

dan zal ik je aan paar foto's sturen die ik heb gemaakt v/d ombouw.

 

Je moet de net-toevoer ook aanpsssen; dwz een andere gat maken in de achterkant want eea komt mechanisch niet overaan.

Let dan dat je het oude gat dicht maakt met een stukje kunsttof oid.

 

Mijn nieuwe voeding had ook geen netschakelaar (wel aansluitbaat) dus daar heb ik ook een extra gat voor gemaakt.

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij de voeding die ik via hier he gekocht zit wel een andere achterzijde bij dus moet de oude vervangen.

maar er zit geen aan/uit schakelaar bij.

kan ik dan die van de oude voeding overzetten of moet er een ndere komen.

zo ja kan ik die dan bij de elektro boer halen of is het een die bij dmm mmoet worden gekocht ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch,

 

Dat gaat dan weer over het vervangen van elko's, de topic starter gaat voor het inbouwen van een 7025+ voeding in een 7025 zonder +, en maakt gebruik van een ombouwset.

 

Overigens heb ik zelf ook al wat elko's vervangen van m'n 7025, maar die koelplaat hoef ik niet los te solderen hoor,ff pielen met een tangetje dan zijn ze er zo uit.

 

De 7025+ voedingsprint schijnt echt wel beter te zijn dan zijn geel/groene voorgangers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...