Ga naar inhoud


[Sat] Strong 6140: Gezoem Transfo en storing beeld


Gast Paullo

Aanbevolen berichten

Gisteravond begon plots mijn Strong 6140 sat-ontvanger te zoemen. Het toestel stond niet aan, maar in standby. Bij het afleggen van de stroom hield het zoemen op.

 

Vanmorgen terug de stroom aangezet en het zoemen begon opnieuw en in het beeld op TV is over de ganse breedte een fijne streep te zien.

 

Heb de ontvanger opengemaakt en het blijkt de transformator te zijn die zoemt (als je met de schroevendraaier op één van de hoeken van de transfo duwt, verergert het zoemen). Het geeft ten andere ook een zoemende storing op een telefoontoestel als je de hoorn dicht bij het toestel houdt en je vingers op de metalen bekasting houdt. Blijkbaar is er ergens een verlies in de stroom.

 

Iemand enig idee wat dit kan zijn ? Zou het vervangen van een transformator voldoende zijn en iemand enig idee van de kostprijs van zulk een reparatie.

 

Greets

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor de reacties.

 

Mag ik ervan uitgaan dat een technicus in een gewone electronicazaak in staat is dit te herstellen, want zelf heb ik daarvoor onvoldoende kennis en handigheid.

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Paullo
....en in het beeld op TV is over de ganse breedte een fijne streep te zien.


Het lijkt erop, dat de geschakelde voeding een probleem heeft, en dat er een "brombalk" over het beeldscherm loopt.

Het zou kunnen zijn, dat er een elco geen capaciteit meer heeft.
Dat zou dan kunnen inhouden, dat de elco lek is en dat er electroliet is uitgelopen.
Wacht daarom niet te lang met de reparatie, opdat anders het uitgelopen electroliet de printplaat kan beschadigen.

Wanneer alleen het ijzerpakket van de trafo los zou zitten, zou er geen brombalk in het beeld zichtbaar mogen zijn.

Een rtv technicus zou dit moeten kunnen repareren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals bedankt voor de antwoorden.

 

Het toestel heb ik van de stroom gehaald en staat klaar om binnen de week af te leveren bij een hersteldienst.

 

Ik neem aan dat éénmaal van de stroom af er geen risico meer is op uitlopen van electroliet.

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...