Ga naar inhoud


Windows 7, eigenaar worden van alles is een klein drama, of niet?


Con

Aanbevolen berichten

Hoewel mijn hart ligt bij W7 vind ik het een groot drama om

maar overal toegang toe te krijgen.

 

Ik ben de enige op mijn PC, dus geen geneuzel met rechten,

toegang tot alles geen 4 verschillende gebruikers, het

liefst met alles administratierechten en ga zo maar door.

 

Wie kan vertellen hoe dat in, laat ik zeggen 5 minuten, is

geregeld. Dat een en ander gevaar oplevert voor verkeerde

handelingen ben ik mij van bewust. Maar al die gebruikers,

al die rechten, al die waarschuwingsschermpjes daar word ik

echt niet vrolijk van.

 

Wie het weet mag het zeggen.

 

HG CC.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


kortom je kunt hem op zijn laagste niveau zetten (uac).

 

Ga dan naar:

Configuratiescherm --> Gebruikersaccounts en Ouderlijk toezicht --> Gebruikersaccounts

 

Onderste optie instellingen voor gebruikersaccountbeheer wijzigen

 

Dan de schuifregelaar naar beneden. Dan wordt je niet meer lastig gevallen.

 

Dit kostte mij 3 minuten... dus binnen de gestelde tijd van 5 minuten. smile

 

 

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die instelling was mij wel duidelijk en had ik ook al gevonden.

 

Maar toch kan ik in een hoop mappen niet komen, diverse

instellingen zijn niet te veranderen en mijn PC heeft

maar liefst 4 1/2 gebruikers?????

Onder dokuments en settings kom je de volgende tegen;

- All Users

- Default

- Default User

- Gebruiker

- Openbaar (1/2)

Ik heb de beleving dat ik "gebruiker" ben, maar die naam kan

ik óók niet wijzigen, vreemd allemaal.

 

HG CC

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con,

 

Dit soort grapjes kom ik wel eens tegen als je bestaande bestandssysteem van bv windows XP benaderd via nieuw OS, in dit geval Win7.

 

De rechten staan in dat geval op gebruikers die win7 niet kent, ook al noem je ze exact hetzelfde windows maakt voor elke gebruiker een uniek SID aan.

 

Je zult de rechten op betreffende mappen met de hand over moeten nemen. (rechtermuisknop, tab beveiliging, geavanceerd, eigenaar, voeg eigen account toe, toepassen op alle mappen en onderliggende files)

 

Als mijn vermoeden juist is zul je heel wat zogenaamde s-accounts tegenkomen. Dat zijn verwijzingen naar users die niet bestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor W7 weet ik niet of volgende werkt maar in elk geval pas ik het met succes toe in Windows Vista:

 

-U opent het Verkenner-venster Computer en u klikt de C-schijf aan met de rechtermuisknop.Kies de optie eigenschappen.Klik nu het tabblad beveiliging aan en vervolgens op de knop Geavanceerd drukken.Er springt een venster open met geavanceerde beveiligingsinstellingen.

-U ziet dat TrustedInstaller de eigenaar is van de C-schijf.Verder ziet u de sectie Eigenaar wijzigen in,alwaar de andere gebruiksaccounts van de pc worden getoond.Klik op de knop Bewerken om aan te geven cat C: een neiuwe eigenaar gaat krijgen,te weten de groep Administrators.

-Om er voor te zorgen dat de groep Administrators niet alleen deeigenaar wordt van de wortelmap van C: plaats u een vinkje voor het veld Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen.Daarna op OK klikken en de hele C-schijf krijgt een andere eigenaar.Met overigens een kleine uitzondering voor circa tien twintig bestanden die zich op dit moment niet laten manipuleren,omdat ze geopend zijn.

-De getoonde boodschappen gewoon wegklikken!Hiermee wordt u de rechtmatige eigenaar van Wondows Vista (Windows7????).Uw systeem werkt nu in elk geval veel spontaner.

-PC terug opstarten na deze handeling.

 

Soms zou het nog eens gebeuren dat een map zich niet laat verwijderen of dat je geen nieuwe naam kunt toewijzen aan de map.Hiervoor gebruik ik een programmetje dat Unlocker heet

 

Om User account uit te schakelen(Windows Vista):

-Ga naar startmenu en klik op Configuratiescherm,

-ga naar hoofdpagina gebruikersaccount,

-klik vervolgensop Gebruikersaccount beheer in-of uitschakelen,

-Haal het vinkje weg en klik op ok.

 

Let op:dit werkt voor Vista en ik denk dat het voor Windows7 eveneens van toepassing is .Mocht het niet lukken bij Windows7,schiet svp niet op de pianist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con

 

Waarom wil je perse toegang tot al die dingen als gewone gebruiker?

 

Het systeem is zo gemaakt net omdat je als gebruiker geen toegang tot die dingen moet hebben. Enkel de administrator moet daar zijn.

 

Ik begrijp dat dit als Windows gebruiker helemaal nieuw is.

Dit hebben ze (gedeeltelijk) overgenomen uit de Linux wereld waar gebruikers en Root al altijd gescheiden zijn.

 

De meeste problemen met windows machines komen nu eenmaal voor omdat iedere (onervaren) gebruiker ook administrator rechten heeft en zomaar van alles kan gaan aanpassen zonder dat het systeem er zich vragen bij stelt.

 

Enige probleem nu in windows is dat je sommige dingen nu wel en andere niet als gebruiker kan uitvoeren. Dat schept nogal wat verwarring.

 

Het is wat complexer, maar op de langen duur zal veel problemen gaan vermijden.

 

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: q
Op uw vraag waarom ik persé toegang wil hebben tot al die dingen is mijn antwoord heel eenvoudig:"Als enige gebruiker van de PC zie ik niet in waarom ik telkens al die handelingen moet doen!".


Helemaal yep!
Ik wil in één handeling van alles af zijn met
de daarbij (voor mij niet) geldende risico's.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con


Helemaal yep!
Ik wil in één handeling van alles af zijn met
de daarbij (voor mij niet) geldende risico's.

HG CC


Daar heb je het al, voor jou geen geldende risico's.
Maar voor 90% van de windows gebruikers wel.

Voor deze mensen zijn die beveiligingen ingebouwd.

Nu krijgt Microsoft een slechte naam dat hun systeem steeds mank loopt. In heel veel gevallen komt dat door mensen die handelingen uitvoeren waarbij ze geen flauw idee hebben van wat ze aan het doen zijn. Een aantal dagen of weken later loopt de pc vast en dan maar klagen dat microsoft op niets trekt.

Dit zullen ze hiermee dus vele malen vermijden.

Ik geef grif toe dat het voor ervaren gebruikers wat lastiger is, en de overstap naar admin wat eenvoudiger zou mogen.
In linux distro's maken ze zelfs het volledige beheer gedeelte van de pc zoals instellingen van de videokaart, netwerkbeheer, geluid, enz,... enkel onder root mogelijk.
Maar de overschakeling van gewone gebruiker naar root is zeer simpel

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...