Ga naar inhoud


2x astra in zuid frankrijk met 6gr. duo lnb


harpoen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Momenteel zit ik in Saint Raphael zuid Frankrijk en kijk naat Nederland via

astra 19.2 (canal digitaal) met een 60cm Triax schotel en een Homecast blackboxCL.

Ik zou ook graag naar astra 23.5 kijken.

Er zijn hier duo lnb's te koop van het merk Optex (700106) welk bedoeld zijn

voor astra en hotbird met een onderlinge hoek van 6 gr.

Zou dat lukken met deze lnb.

Met dank, Henri

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Welkom op dit forum,

 

Voor jouw locatie moet je voor

19,2 je schotel op 162,2 graden richten.

23,5 je schotel op 156,4 graden richten.

 

Het verschil is 5,8 graden, dus daar heb je geen probleem.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij maakt ceesv een kleine rekenfout.

 

ook in zuid Frankrijk blijft het verschil 23,5-19,2= 4,3 graden

 

ja er is een verschil omdat je onder een hoek naar deze posities kijkt,

alleen kun je de 1,9 graden verschil in de openingshoek daar niet mee compenseren.

 

Beter is om 2 aparte lnb's met een smalle kop te kopen

en een diseqc schakelaar

(weet niet of jouw receiver diseqc 1.0 ondersteund,

zo niet, heb je ook niets aan een monoblok)

[monoblok = hotbird 13.0 (a) - astra 19.2 (B)] 6.2 graden

[duoblok = astra 19.2 (a) - astra 23.5 (B)] 4.3 graden

 

Als je de lnb welke jij voor ogen hebt monteert,

kun je nooit optimaal uitlijnen op beidde satelietposities

 

suc6 met monteren

 

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat dus niet lukken.

 

Wanneer je de schotel gericht hebt op astra 19.2 graden, dan zal de tweede ingebouwde LNB naar 13 graden of naar 25 graden kijken. Op 13 zit de hotbird, maar op 25 graden zit eurobird 2.

Dus dan ontvang je dus geen astra 23,5.

 

Of je richt de schotel uit op astra 23,5. Dan zal de tweede ingebouwde LNB kijken naar 17,5 graden ( bevindt zich geen sateliet ) of naar 28,5 graden ( eurobird / astra 2 ).

Dus dan ontvang je geen astra 19.2.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

 

 

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ guykers, hoe verklaar je dan dit???

 

In Zuid-spanje is het verschil tussen Astra en Hispa veel groter dan in Nederland. Volgens jouw berekening is dat dus 19.2 O en 30 W = dus 49,2 graden verschil, maar hier staan ze bijna haaks op elkaar en komt er een Azimuth verschil uit van 75,1

 

Salu2, D.Quijote

post-8005-1318260531,2326_thumb.jpg

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou julie willen vragen onderstaande nog eens in overweging te nemen.

 

Kijk nog eens naar de door mij berekende waarden voor Saint Raphael, de opgegeven locatie in zuid Frankrijk.

Latitude: 43.4249°

Longitude: 6.7704°

 

De locatie ligt ongeveer 1.000 km zuidelijker, waardoor voor die locatie de hoek tussen die satellieten groter wordt.

Immers, wanneer je op de evenaar gaat staan op zeg maar 21 graden oost, zullen deze satellieten 180 graden uit elkaar liggen. Alle satellieten liggen op de evenaar of precies oost of west van de kijker. Alleen de elevatie bepaalt dan welke satelliet je te zien krijgt.

 

De berekende Azimuth voor 19,2 en 23,5 graden kan je zelf nakijken, google maar op het programma Dishpointer, een programma wat precies aanschouwelijk maakt, waar de satellieten zich t.o.v. jou positie bevinden.

 

Dit fenomeen is ook de reden, waarom de Multitenne een beperkt geografisch gebied heeft, waar hij bruikbaar is. Hij is geloof ik geoptimaliseerd voor midden-Duitsland.

 

Nogmaals, voor de opgegeven locatie aan de middellandse zee is het verschil in azimuth tussen 19,2 en 23,5 opgelopen tot 5,8 graden, en daarmee is een duo LNB met een verschil van 6 graden zeker toepasbaar.

 

Het laat onverlet, dat je inderdaad met 2 losse LNB's de ontvangst van de 2 posities beter kunt optimaliseren.

 

D.Quijote, je moet er een keer een Schotel geinstalleerd hebben om het te ervaren. cool

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch meer eens weer lezen zou ik zeggen.

In FRankrijk ( waar de topic starter woont ) is een LNB te koop, bedoeld voor astra 19.2 en hotbird 13.0. Als deze Monoblok in frankrijk geschikt is om astra 19.2 en hotbird 13.0 te ontvangen, betekent dit niet, dat deze LNB ook daarvoor geschikt is in Nederland.

Uiteraard zitten de feedhornes in Frankrijk verder uit elkaar dan in Nederland, maar dat is de vraag niet.

 

Jullie zouden gelijk hebben, wanneer de topic starter een monoblok ( astra / hotbird ) gekocht had in nederland. Maar dat is echter niet het geval !! Hij heeft het wel degelijk gekocht in zijn woonplaats ( Zuid Frankrijk ).

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daar moet ik je gelijk geven. Ik heb daar toch wat over het hoofd gezien!

Zo'n Astra/Hotbird duo lnb heeft een hoek van 9 graden voor zuid-Frankrijk. De versie voor de nederlandse markt zou een hoek van 5,1 graden moeten hebben.

 

Conclusie, in Nederland gekocht blok voor Astra/Hotbird werkt wel in Zuid-Frankrijk voor Astra 1/Astra 3.

In Frankrijk gekocht blok voor Asta 1/ Hotbird werkt niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het late tijdstip, was ik idd het verschil tussen Nl en zuid frankrijk (spanje) vergeten (te vermelden), blush

 

Gelukkig dat ceesv en paardengek vanmorgen wel uitgeslapen waren.

Denk dat de TS nu zijn antwoord met onderbouwing gekregen heeft. smile

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt, het gaat dus niet.

Op deze plaats moet er hoek van 5,8 gr. fysieke tussen de lnb's zitten.

Er zit 8,7 gr. tussen de lnb's om hotbird en astra hier te kunnen zien.

De 6 gr. die ze opgeven is dus het verschil tussen de sats op de belt.

Dishpointer is een handig programma-tje, dat kon ik niet.

Dat komt goed van pas want ik moet vaak de schotel

opstellen ( ik ben een zeiler )

Jammer, dus geen regionale omroep!

 

Groet, Henri

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan wel, zoals hierboven is aangegeven 2 losse lnb's met een diseqc schakelaar aansluiten.

Met smalle LNB's van de firma Alps, en een geimproviseerde bevestiging zou je dan met een schotel 19 en 23 graden moeten kunnen zien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...