Ga naar inhoud


sata opstartdisk echt nodig ?


waveman

Aanbevolen berichten

Als je de files van de bij het mobo geleverde cd/dvd gebruikt lijkt me de kans klein dat het de verkeerde files zijn. wink

 

Je kunt overigens ook bij je mobo fabrikant kijken of er een nieuwere versie is. lightbulb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het inslippen lijkt mij een goede optie, zeker omdat je dan zeker bent dat de drivers correct worden geladen.

Hier staat een (Engelse) uitleg hoe je drivers inslipt met behulp van nlite

 

Wil je het via een floppy doen, moet er bij de drivers van je mobo een progje zitten om de drivers op de floppy te zetten.

je kan ze (meestal) niet gewoon op de floppy kopiëren.

 

Boot dan de pc van de cd. steek de floppy in de pc.

Hou de onderkant van het scherm in de gaten, daar zal iets verschijnen in de zin van "druk F6 om niet microsoft drivers te laden". (de exacte mededeling weet ik niet)

Je drukt dan op F6. Er gebeurt op het eerst zicht niets, maar verder in de installatie zal een scherm verschijnen met de vraag de drivers te laden.

Eens je dat hebt gedaan kan je verder gaan zoals een normale installatie.

 

Succes

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben weer een stap verder, de "A" floppy met data voor ondersteuning van de Sata-Samsung schijf word gelezen, heb de keuze:

Via v8237/6421/6410 sata raid controller (windows XP/srv 2003,

windows 2k, of windows NT4.

Welke ik ook heb gebruikt na F6 gedrukt te hebben, hij vindt de harde schijf niet als hij xp wil gaan installeren

Ook in het boot-menu niet, hier heb ik de optie: Via sata/raid

enabled staan en de schijf draaid.

Is er misschien toch ergens een jumper instelling die ik niet

weet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij staat er op de cd van het moederbordnog nog een driver die je via F6 moet laden.

 

Trouwens welke versie van XP gebruik je?

 

Xp met sevice pack twee heeft toch de meeste drivers aan boord voor zulke moederborden.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Jee,

 

De windows versie die ik er op wil hebben is xp-Pro,

het enige probleem dat ik hiermee heb is dat hij nu niet

de benodigde drivers ondersteund omdat ik begin met een install

zonder service packs.

Hoord er nog een driver op te staan ? Heb je zelf ook een Asrock mobo ?

De versie die ik van hun site heb is in RAR 133kb groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Ik heb geen Asrock moederbord, maar ik heb ooit eens problemen gehad met een ASUS moederbord.

 

Als ik me goed herhinner had ik twee files nodig die ik op een floppy moest plaatsen en toen lukte het wel.

 

Ik heb nog even op de site van Asrock gekeken en daar het vogende gevonden...

 

SATA RAID Driver is for users who plan to install Windows OS on SATA / SATAII HDDs with RAID functions. To use RAID functions, you need to make a SATA RAID Driver floppy diskette before you install the operation system, such as Windows XP. If you do not plan to use RAID functions, it is not necessary to make a SATA RAID Driver floppy diskette. Please follow below steps for the usage of SATA RAID Driver:

 

1.Copy the SATA RAID Driver from our website to your SATA HDDs. Unzip it, and copy all the files and folders to an empty diskette.

2.Make sure that the “SATA Operation Mode” option in BIOS setup is set to RAID mode.

3.Install Windows OS to your system. At the beginning of Windows setup, please press F6 and insert the SATA RAID Driver floppy diskette you just made. Then you are allowed to select the required driver to install after your system reading the SATA RAID Driver floppy diskette.

4.After Windows OS installation, use the RAID tool in our support CD to configure RAID arrays under BIOS or Windows environment.

For the details of RAID operation procedures, please refer to our user manual in the support CD or quick installation guide for further information.

 

 

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier even de vertaalde versie snappen we het allemaal wat beter

 

SATA RAID Driver is voor gebruikers die van plan zijn Windows-besturingssysteem te installeren op SATA / SATA II HDD met RAID-functies. Voor het gebruik van RAID-functies, moet je een SATA RAID driver diskette voordat u het besturingssysteem, zoals Windows XP te installeren. Als u niet van plan om RAID-functies gebruiken, is het niet nodig om een SATA RAID driver floppy diskette. Volg de onderstaande stappen voor het gebruik van SATA RAID Driver:

 

1.Copy de SATA RAID-stuurprogramma van onze website aan uw SATA HDD. Unzip het, en kopieer alle bestanden en mappen naar een lege diskette. 2.Make ervoor dat de "SATA Operation Mode" optie in het BIOS setup is ingesteld op de modus RAID.

3.Install Windows OS op uw systeem. Aan het begin van Windows Setup, drukt u op F6 en steek de SATA RAID driver diskette die u zojuist heeft gemaakt. Dan bent u toegestaan om de gewenste driver te installeren nadat uw systeem het lezen van de SATA RAID driver floppy diskette.

4.After Windows OS installatie, de RAID-tool gebruiken in onze support CD voor het configureren van RAID-arrays onder BIOS of Windows-omgeving.

Voor de details van de RAID-operatie procedures, verwijzen wij u naar onze handleiding in de support CD of een snelle installatie

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist heb ik een gedeelte dat er totaal niets mee te maken heeft n.l. het IDE in de boot veranderd, en ja hoor !

De schijf heb ik gepartioneerd en is nu aan het formateren

pppfff, dank aan allen.

Uiteraard vermeld ik straks nog wat ik precies gedaan heb met welke instelling. waveman

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de bios set-up heb ik de volgende handelingen gedaan:

Bij het booten heb ik de Sata raid utility op Enabled gezet.

Bij IDE devises heb ik de pci bus master & smart harddisks op enabled gezet, 2x word de floppy aangesproken als het gaat om

de drivers die het A station leverd tijdens de install van winxp-pro, ik hoop dat één ieder die een Asrock mobo K7VT6 met Sata iets heeft aan deze info, mvg, waveman

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi wat een opluchting toch een ieder die deze problemen heeft is dit de op lossing, heb je windows er al weer op ,toch mooi dat je de oplossing er even bij zet want dat gebeurt niet altijd

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Sat&Com, het is inderdaad mooi,

maar ZO mooi dat hij nu al de harde schijf niet meer kan vinden

Ik ben dus wel weer even zoet, k'denk dat ik morgen weer tijd heb om de motorkap open te gooien, gelukkig heb ik nog 3 andere pc's on-line staan die met IDE aansluitingen ook goed werken. mvg, waveman

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Al eerder heb ik gemeld dat de PC het deed, maar na dat ik xp-pro en vervogens SP 1 en 2 heb geinstalleerd en het noodzakelijke opnieuw opstarten heb gedrukt wordt de schijf wederom wéér niet gezien! Heb dus maar 3 uur gezien dat alles volledig werkte

Ik heb zitten denken dat de battery op het mobo slecht was maar dat is niet het geval.

Zou een install van xp-pro waar de service packs geintregeerd zitten misschien helpen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...