Ga naar inhoud


Pc2100 en PC3200 combineren?


Spotvogel

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een P4, met Intel onboard, die vroeger op 2000 Mhz draaide, nu op 2200.

 

Er zat vroeger PC2100 geheugen in, nu een bankje van 1GB PC3200.

 

Ik heb nog een bankje van dat oude geheugen, 256MB PC2100 liggen.

 

Als ik dat er bij prak, gaat de PC dan beter of slechter performen??

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


je mobo heeft bepaalde bussnelheden afhankelijk van de chipset

dat staat uitgelegd in de mobo manual

indien je verschillende types geheugen-modules erop monteert (afhankelijk van die chipset of dat wel mogelijk is)

dan zal het mobo de langzaamste snelheid van die geheugenmodule combinatie kiezen

(in het beste geval met goed werkende chipset)

 

dus het kan zijn dat je PC iets minder snel wordt

of jij dat kunt zien of merken is maar de vraag

daarvoor zijn wel hulpprogramma's te vinden die een benchmark bepalen

 

als dat dus minder relevant is, wat er gemeten wordt

zou je het zeker kunnen doen.

daar meer geheugen vaak een hogere algehele performance oplevert dan puur de snelheid alleen

 

dit is geen "altijd waar" bewering

ciao

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, XP.

Vond het een interessant vraagstuk, immers, die PC2100 was vroeger goed genoeg voor dat mobo en die processor, en of dat overclocken van 2000 naar 2200 in dit geval voor het geheugen uitmaakt??

 

Ik vroeg me gewoon af of dat bankje van PC3200 wel volledig benut werd qua snelheid, en of het er bij proppen van dat oudere PC2100 spul de zaak nou positief (meer geheugen) of negatief(lagere aanspreeksnelheid) zou beínvloeden.

 

Nu al 2 meningen! :-)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Spotvogel
Ja, XP.
Vond het een interessant vraagstuk, immers, die PC2100 was vroeger goed genoeg voor dat mobo en die processor, en of dat overclocken van 2000 naar 2200 in dit geval voor het geheugen uitmaakt??

Ik vroeg me gewoon af of dat bankje van PC3200 wel volledig benut werd qua snelheid, en of het er bij proppen van dat oudere PC2100 spul de zaak nou positief (meer geheugen) of negatief(lagere aanspreeksnelheid) zou beínvloeden.

Nu al 2 meningen! :-)



In principe zal het zich aanpassen aan de laagste geheugen snelheid. De snelheid van de processor heeft daar niet direct mee te maken. Die werken met een basisfrequentie en een multiplier. De geheugen snelheid is vaak weer een afgeleide van deze basisfrequentie (frontsidebus is zo'n term)

In jouw geval is de FSB 100 Mhz met een multiplier van 22 zorgt dus voor 2200 Mhz (intern wordt deze 100 Mhz zelf x4 gedaan voor interne processen)

Om nu eens te kijken of jouw snellere geheugen werkelijk ook sneller wordt aangestuurd raad ik je aan om cpu-z eens te downloaden en uit te voeren. Onder het kopje memory kun je zien hoe je geheugen wordt aangestuurd en ik denk dat je 3200 reepje gewoon op 2100 nu staat. Dit is een standaard waarde voor dit type processor. Als dat zo is kan je 256 mb er zeker gewoon bij. Het zal dan dus op dezelfde snelheid lopen.

soms zijn er comptabiliteit problemen maar dat merk je eigenlijk direct doordat je dan erg vaak een blauw scherm krijgt.

25% extra geheugen is nooit weg, zeker als je het zo hebt liggen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Spotvogel
CPUZ heb ik standaard op al m'n PC's, maar, waar zie ik in het tabblad MEMORY of het reepje gewoon op 2100 staat?

Veel leuke getalletjes, maarre........


Maak eens een screenshotje dan kunnen we eens kijken

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je nu kunt zien is:

 

Tabblad CPU:

 

Je cpu is 10% overclocked. Standaard is de Frontsidebus 100 Mhz. Deze staat nu op 110 Mhz. (110*20=2200)

 

 

Tabblad Memory:

 

Hier kun je zien dat je geheugen bus aan je Frontsidebus hangt. Daar deze is overclocked gaat deze ook mee. (133+10%=146)

 

In principe wordt je geheugen nu aangestuurd als 146*2(DDR)*8=PC2336. Er wordt nu geen gebruik gemaakt van de extra snelheid die het geheugen aankan. Dit is een beperking van de gebruikte chipset

 

In niet overclockte toestand zou dit 133*2*8=2128 dus pc 2100

 

Het extra geheugen moduultje wat je hebt liggen zal dus geen vertraging van de geheugenbus veroorzaken, er van uit gaande dat hij deze 10% overclock kan hebben.

 

Pc 3200 zou eigenlijk op 200 Mhz moeten lopen, maar dat kan je chipset niet leveren. (200*2*8=3200)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha, zo kom je nog eens ergens achter... wink

thanks

 

dacht laat ik die CPU_Z ook eens laden

heb ik toch twee verschillende bussnelheden op slot 1 en slot2

400 en 333 MhZ

pc draait dus 333 en niet de maximale snelheid...

 

terwijl ik natuurlijk wel een extra besteld heb destijds

die voor deze Intel® Core2 Duo CPU E6550 @ 2.33GHz natuurlijk wel erin had moeten komen.

 

zo kom je nog eens ergens achter, je wordt beduveld waar je bijstaat.

 

ciao

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...