Ga naar inhoud


kwaliteitsverschil disecq 4/1 switch ?


bck

Aanbevolen berichten

Goedendag,

 

om mijn quad lnb's ook eens op mijn andere ontvangers aan te sluiten ben ik op zoek naar 2 nieuwe disecq switches.

 

Ik verbaasde me een beetje over de prijs bij mijn vaste satelliet leverancier waar ik een Johansson 9210 kan kopen voor 21 euro en een Triax MFD41D voor 35 euro.

 

Triax is mij natuurlijk een bekend merk, maar na wat verder te zoeken (een_of_andere_veiling_site duitsland) kwam ik daar nogal wat disecq switches tegen die aanzienlijk goedkoper zijn. Het gaat zelfs zo ver dat daar al een huismerk switch te koop is voor 3,50 (natuurlijk komen daar nog verzendkosten bij maar voor het vergelijk en kwaliteit is dat even niet belangrijk)

 

Mijn vraag is dus eigenlijk, zit er zo veel verschil tussen deze switches dat het prijsverschil verantwoord is ?

 

Enkele dingen die ik zelf tegen kwam:

 

Triax heeft een demping van 2.5dB (andere website geeft aan 1.5DB)

Huismerk demping 3.0dB

Johansson insertion loss 3dB max (ik vermoed dat dat hetzelfde is)

Spaun SAR 411F demping 2dB (ook niet goedkoop, 30 euro, maar lijkt op beste dempingwaarden)

Switch Master SDS411 demping 1dB (disecq 2.0, beste demping voor slechts 12 euro)

 

 

Aldus, ik kom nogal wat tegen.... waar moet je nou op letten bij aanschaf van iets dergelijks ? Kan je zomaar op de gegevens die de fabrikant opgeeft vertrouwen (vast niet natuurlijk) maar is het verschil tussen een demping van 1dB en 3dB (of de betrouwbaardere gegevens van Spaun met 2dB en Triax met 3dB) nou echt zo groot dat je daarvoor 2 to 3 keer zoveel geld uit moet geven ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Staar je niet blind op de doorgangsdemping.

Je LNB levert genoeg signaal om zelfs bij een verlies van 10 dB nog een goede ontvangst te hebben.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net in de electronicashop hier in de stad even een diseqc switch gekocht.

 

No name model, dB 3 voor 12,95

 

Daar heb ik mijn huidige switch mee vervangen (was een Emitor AB met volgens opgave fabrikant een insertion loss van 4dB ma en die reeds enkele jaren mee gaat)

 

Mijn SNR is op de Astra1 omhoog gegaan van 75 naar 76 en op de Astra2 van 76 naar 80

 

Een minimaal verschil.... ik vraag me sterk af of een echt merk switch hier nog wat aan zou veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bck

Triax is mij natuurlijk een bekend merk, maar na wat verder te zoeken (een_of_andere_veiling_site duitsland) kwam ik daar nogal wat disecq switches tegen die aanzienlijk goedkoper zijn. Het gaat zelfs zo ver dat daar al een huismerk switch te koop is voor 3,50 (natuurlijk komen daar nog verzendkosten bij maar voor het vergelijk en kwaliteit is dat even niet belangrijk)

Mijn vraag is dus eigenlijk, zit er zo veel verschil tussen deze switches dat het prijsverschil verantwoord is ?

De triax wordt voor die prijs compleet met buitenbehuizing geleverd. Geen exra spullen meer nodig.

Een andere eigenschap om op te letten is de scheiding tussen de kanalen. Als je switch op A staat, moet het signaal uit B niet of nauwelijks doorkomen. De demping op niet ingeschakelde kanalen moet zo hoog mogelijk zijn.
Sommige ontvangers hebben er last van als er teveel overspraak is.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Normaal is, dat wanneer je switch op A staat, er geen voedingsspanning op de B LNB staat, en er daardoor geen signaal uit de B LNB komt.

Daardoor kan er niets overspreken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Normaal is, dat wanneer je switch op A staat, er geen voedingsspanning op de B LNB staat, en er daardoor geen signaal uit de B LNB komt.
Daardoor kan er niets overspreken.

Dat kan wel als je meerdere ontvangers via meerdere switches hebt aangesloten. Beetje afhankelijk van hoe de LNB is opgebouwd.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...