Ga naar inhoud


ijs op schotel


steventje

Aanbevolen berichten

dat was die gekke duitser in brazillie toch die daar de Astra 1 (dat spul op 19E voor de grappenmakers onder ons) wil ontvangen? :P

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
Dat is onzin voor simpele "pretzender" ontvangst, dat doen ze alleen bij zonneruis metingen zoals in Dwingelo en bij hele grote telescopen


Dat is niet waar Sjaak(k), als ik de ontvangst bij mij vergelijk met bijvoorbeeld Nilesat in de zomer bij +30°C en -20°C in de winter is er een duidelijke verbetering in de ontvangst. Dat is een verschil van 50°C
Bij zeer koude vorst zoals we dit in januari hier hadden merkte ik wel degelijk een verbetering op Nilesat.
Inderdaad, op de pretzenders van Astra 19,2° oost zal het niet waarneembaar zijn.
Het verschil tussen 0°C en -10°C zal nauwelijks opvallen maar wel bij grotere verschillen.
En inderdaad, bij Dr.Dish was ooit eens een test waar iemand een LNB met vries-spray afkoelde naar -40°C. Het gaf een waarneembare verbetering in de ontvangst.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast raiden1985

Hallo,

 

Hier in de buurt van Rotterdam heeft het vannacht gesneeuwd. Vannochtend heb ik de sneeuw van de schotel geveegd en het ijs zoveel mogelijk weggehaald. Naar mijn idee is alles dus redelijk schoon.

 

Op dit moment ontvang ik helemaal niets meer db is 27,90 en ber is echt rampzalig.

 

Helaas heb ik op dit moment nog de inverto multiconnect lnb's(op een Wavefrontier T55) welke al niet goed bekend staan met regen.

 

Iemand nog tips ? Of komt het gewoon omdat er nog sneeuw in de lucht zit of iets dergelijks ? smirk

 

Alvast bedankt,

 

Jeffrey

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Toch altijd weer leuk om met Sjaak(k) in discussie te treden. :D :D

Het ekwivalente ruisvermogen Pn® dat geproduceerd wordt in de ingangstrap van de LNB kan berekend worden uit:

 

Pn® = K.Tr.BW

 

De systeemruis Pn(sys) van LNB plus antenne bedraagt:

 

Pn(sys) = K.(Tr+Ta).BW

 

in deze formule is:

K de konstante van Bolzmann: 1,38.10 -23 J/K

Tr de ekwivalente ruistemperatuur van de ontvanger eenheid: kelvin(K)

Ta de ekwivalente ruistemperatuur van de antenne, ook in K

BW de kleinste bandbreedte in het ontvangssysteem, tot aan de demodulator (eenheid: Hz)

 

Metingen aan ruisgetallen van antenne´s LNC´s worden altijd gerefereerd aan T0 = 290 K = 17°C

 

Google verder even naar --Boltzmann Konstante-- en je zult zien dat thermisches ruisen direkt proportional is met de temperatuur en niet ineens ophoudt bij 0 Kelvin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sjaak, het is al lang bekend, dat de electronen bij een hogere temeratuur meer bewegen. Elke graad temperatuur verandering zal een gerelateerde verandering van opgewekte ruis door het component veroorzaken.

Je kan niet staande houden, dat er geen verschil tussen de eigen ruis van een LNB is bij volle zonnenschijn in de zomer, waarbij de LNB met gemak 80 graden of meer kan halen, en in de winter bij -20 graden.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Met mijn waarneming zijn praktijkwaarnemingen die overeenkomen met de theorie.

Het geldt trouwens niet alleen voor de Nilesat situatie, maar met alle satellieten.

Ik merk altijd tijdens extreme koude periodes dat de ontvangst verbeterd.

En ik ben zeker niet de enigste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Sjaak(k)

De ektronen bewegen idd minder bij lagere temperatuur, maar dat houd ook in dat de versterking en werking van de andere componenten ook afneemt, dus waar schiet je nu het meest mee op, een laag ruisgetal of veel minder versterking. Met minder versterking zul je het signaal weer moeten opkrikken wat weer extra ruis geeft. sick
Bij bv moonbounce maakt het wel uit om te koelen, daar is het horen of niet horen omdat de traject ruis daar gigantisch groot is crazy


Volgens mij spreek je jezelf hier tegen.
Eerst zeg je dat naast de ruis ook de versterking afneemt, en daarna zeg je dat koelen wel uitmaakt, en hebt het dan plotseling niet meer over de afnemende versterking.

Ik ken overigens het begrip traject ruis niet, wel traject demping.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Het is geen aanname maar een waarneming.

Er staat nergens door mij geschreven dat ik wat aangenomen heb.

 

Dat dit verschijnsel niet bij FM ontvangst optreedt komt door het feit dat er daarvoor geen HEMT FET buiten in je FM antenne zit.

Die zit wel in je LNC buiten en is het element dat voor de ruis (ruisgetal) in overgrote mate bepalend is.

Hoe lager de temperatuur van deze FET, hoe minder ruis.

Dat moet jij (zeker als zendamateur) toch begrepen hebben? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

@ceesv:

 

Citaat:
Bij bv moonbounce maakt het wel uit om te koelen, daar is het horen of niet horen omdat de traject ruis daar gigantisch groot is

 

Met trajectruis wordt bedoelt: Uplink - Downlink budget.

Dit zijn 2 verschillende getallen PFD (positieve bijdrage door het zendstation (de maan) en Pn(sys) negatieve invloed door de systeemruis. Deze verhouding wordt uitgedrukt in C/N carrier-to-noise ratio. Voor CN wordt ook wel de term [s/N]i (input-signal-to-noise) gebruikt.

 

C/N = PFD-Pn(sys)

 

Alles eigenlijk helemaal niet moeilijk als Sjaak(k) maar eens niet zo eigenwijs was en het aan wil nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Sjaak(k)

Maar doordat geheel koelen van de lnb zullen de andere componenten ook minder werken waardoor de versterking weer afneemt


In deze aanname zit je fout in je redenering.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
Maar doordat geheel koelen van de lnb zullen de andere componenten ook minder werken


Kun je dat nader verklaren? Minder werken?
Als je met minder werken, minder versterken bedoelt, is dat onjuist.
De versterkingsfaktor van een versterkend element is niet afhankelijk van de temperatuur. Wel de ruis. Naar mate de temperatuur minder wordt, neemt de ruis af.
Daar komt bij dat de elektronische komponenten in de LNC door eigenbedrijf zichzelf op bedrijfstemperatuur houden.
Dat geldt eigenlijk ook voor de ingangs-HEMT. Maar dat onderdeel verbruikt minimale stroom en zal nauwelijks warm worden. Komt nog bij dat deze HEMT-FET met antenne aan de voorkant van de LNC zit waar hij de meeste buitentemperatuur zal ervaren.

Nee, Sjaak(k) ik ben het absoluut niet met je eens. :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Sjaak(k), als je zegt dat de LOF van een LNC door temperatuurveranderingen zal gaan driften, ben ik het onmiddelijk met je eens.

Daarom zit de oscilator van een werkelijk hoogwaardige professionele LNC in een kleine oven met constante temperatuur.

 

--HIER-- staat er nog meer over geschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mij hebben ze op school nog geleerd, versterkerschakelingen voor temperatuurverschillen te compenseren.

Je had daar vroeger onder meer ntc en ptc weerstanden voor.

 

Blijft er nog een discrepantie in je stelling over.

Waarom hebben we dan bij lagere temperaturen overwegend betere sat. ontvangst?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Citaat:
De echte ruiswinst haal je alleen maar bij je ingangstrap.!!!!

Daar had ik het dus de hele tijd over.

 

Citaat:
niet elektonische componenten zoals weerstanden die verlopen

Met de huidige schakelingen (OPAMPS etc.) zet dat geen zoden aan de dijk.

En wie zegt dat de versterking niet toeneemt bij afnemende temperatuur.

Afgezien daarvan Sjaak(k)..

 

Geef nou gewoon toe dat je weer goed op (temperatuur)drift was. Hehehehe...! :D :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...