Ga naar inhoud


ijs op schotel


steventje

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Deze morgen lag er een laagje ijs (nachtvorst) op mijn multytenne schotel met als gevolg blokkerig beeld op mijn sat tv (ttz op de zwakke ontvangers)

Nu de zon al enkele uren op de schotel schijnt is er nog niet echt enige verbetering merkbaar. Even het ijs weghalen is geen optie, schotel hangt te hoog smile

Het is hier wel -1° in Antwerpen.

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

Dat is de consequentie van een kleine schotel.

Misschien kan je de schotel nog iets beter uitrichten, anders is de enige oplossing, een grotere schotel met meer signaal reserve te plaatsen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik weet het.

Maar ben niet echt van plan snel van schotel te veranderen.

Ben er heel tevreden over. Alleen bij sneeuw en hevige regen krijg ik die ongemakjes. Wist wel niet dat dit met ijs ook zo zou zijn wat nu bewezen is.

Ik merk nu al dat de zon mijn signaal sterkte lichtjes laat stijgen smile

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn wok is ook wit maar die doet t nog wel ja smile

 

 

maar goed das appels met peren vergelijken denk ik laugh

 

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wanderer
denk toch dat de schotel niet helemaal optimaal is uitgericht, een beetje ijs-aanslag moet kunnen zonder dramatisch signaalverlies...


Ik kan toch vrijwel alle zenders ontvangen op de 4 sats.
Het is wel een multytenne Twin en die zijn misschien iets gevoeliger dan een gewone multytenne?

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

de blokkerige ontvangst kan ook veroorzaakt worden door je lnb , volgens je info is de ontvangst s'ochtens slecht na een nachtje vorst , heb zelf volgende ondervonden , de lnb koelt s'nachts af ( omdat er geen spanning op zit als je de decoder af zet ) doe de test eens en laat de decoder gewoon op staan , waarschijnlijk is je probleem dan opgelost , het kan ook zijn dat er zich een beetje rijm vormt op het kapje van de lnb , moest dat zo zijn , gewoon het kapje ( en je schotel ook als je kan ) goed poetsen met een goede autowax

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: iRuud
Gewoon even met de warm water straal erover...


Warm water zou ik niet gebruiken, dat vriest sneller terug aan dan koud water. Je schotel zal even ijsvrij zijn, maar doordat dat water dampt, koelt de schotel nog meer af. Dus nog meer ijs...

Koud water zal beter werken.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
als dit vocht bevriest kan het sluiting veroorzaken

Huh???
Als er vocht in de coax zit is dit al katastrofaal voor de ontvangst. Dat heeft met vorst niks te maken.

Citaat:
Het is wel een multytenne Twin en die zijn misschien iets gevoeliger dan een gewone multytenne?

Nee, maakt niets uit.

Citaat:
de blokkerige ontvangst kan ook veroorzaakt worden door je lnb , volgens je info is de ontvangst s'ochtens slecht na een nachtje vorst , heb zelf volgende ondervonden , de lnb koelt s'nachts af ( omdat er geen spanning op zit als je de decoder af zet )

Is ook een foute veronderstelling. Een koude LNB presteerd altijd beter dan een warme.
Hoe koude de buitentemperatuur, hoe lager het ruisgetal van de LNC en hoe beter de ontvangst.
Wat wel kan zijn is dat door de temperatuurverschillen, de LOF wat afwijkt. Dit krijg je met goedkope consumer LNC´s. Dit wordt doorgaans in de ontvanger gekorrigeerd.
Hoe kouder het is, hoe beter de ontvangst.

De reden dat bij jouw de ontvangs minder is, is de rijpvorming doordat de relatieve vochtigheidsgraad hoog schijnt te zijn. De schotel focusseerd minder en ook op de LNC zit rijp. Dan gaat de ontvangs bij een (te) kleine schotel onherroepelijk in de knieen. Remedie: een grotere schotel. 80 cm voldoet in 99% van de weersomstandigheden in ons klimaat zeer goed voor Astra 19,2°oost ontvangst.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...