Ga naar inhoud


fritzbox net nieuw en wat een chaos in mijn LAN


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Hoi,

tja daar die oude SpeedTouch (ook een gegeven paard) wel vaker de VOIP kwijt was

heb ik de Fritzbox aangevraagd en gekregen

man man man wat een hoop werk

 

1) installeren en configureren is rete makkelijk

2) jammer dat ie zijn eigen vooringestelde network range gebruikt 192.168.178.xxx

3) als dat in de setup-wizard iets beter zou zijn uitgewerkt, met keuzes en waarschuwingen (helptekst) dan was ik nu 48 uur minder tijd kwijt geweest

 

door dat er ook uPnP default aan staat worden normale eerder ingestelde hostnames door de Fritzbox wel brutaal verkracht...

 

als je het niet kende dus niet gebruikte, let je er niet op

 

met het resultaat dat ik niet meer aan de NAS (qnap) kon komen per webinterface of mount

vanaf nog de dreambox, nog de linux-pc

 

na wel dertig verschillende tests en rechtevenredige uren werk met andere subnetmaskers heb ik de qnap toch maar gereset en kon alles overnieuw configureren + 4 uur

(gelukkig was niets aan data weg, je grootste nachtmerrie)

 

strekking van het verhaal, bereid je voor op een paar uurtjesknutselwerk, als je LAN complex geregeld is

 

ik dacht nog; never touch a runnng system, en ja hoor

 

maar ook daar ben ik doorheen gekomen... dan is de doorsnee consument toch echt wel in het nadeel als hij dat zelf moet doen.

 

ciao

 

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Proficiat, een Fritzbox is een prima apparaat. Welk type heb je?

Jammer dat het je zoveel werk heeft gekost, zou normaal snel op te zetten moeten zijn. Ik heb er al diverse (7270) her en der geïnstalleerd.

De IP range is inderdaad wel wat vreemd maar die kun je aanpassen via Network -> IP Settings -> IP adresses. Zelf heb ik deze op de standaardwaarde laten staan.

De netwerknamen die je ziet onder Network -> Devices and Users kun je zelf aanpassen via het "Edit" icoontje aan het einde van de regel. Daarna zijn deze netwerkgebruikers onder deze naam bereikbaar i.p.v. het IP adres. Bij mij bijvoorbeeld:

webinterface van Dreambox = dm800

webinterface van switch = slm2008

enz.

Succes! wink

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst nog een cisco router geconfigureerd, eerst met de crosscable (is niet perse nodig, maar die lag voor het grijpen) helemaal goed instellen, en dan pas erbij hangen.

Een raadzame tip voor iedereen dacht ik zo.

Azbox Premium HD (DVB-S2, DVB-T)

Wavefrontier T55 4xLNB ( 13-19-23-28 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

7170

ook weer een gegeven paard (bruikleen)

 

ja eenmaal de ingestelde ip-filter en netwerkmaskers verkeerd zijn... kom je in een "lus" van ellende in verband met authentificatie

terug naar andere subnetmask

herstarten en opnieuw instellen TCP/IP

alle overige programma's met relevante IP gegevens

en dan die uPnP hostname

 

natuurlijk ben ik blij dat het nu weer werkt

maar wat eerst SVR1 was is tussentijds NASa787.fritzbox.Dream

 

dat soort extreem vervelende onduidelijke namen voorzie je niet dus komt niet op het juiste adres om te mounten.

 

ciao

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja voor 75 euro heb je een router/firewall derbij, effe de wan zijde instellen voor wat je krijgt van de dsl manne, dmz instelle voor je eigen router(of bridge mode aanzette) en gaan met die banaan aangezien alles aan je lan zijde eender blijft.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet overdrijven Tonski, het kostte mij minder dan een 1/2 uurtje.

En ja, in mijn netwerk, meerdere Nassen, een dreambox, meerdere PC's en laptops, printserver, scanserver, FTP server en dan vergeet ik vast nog wat zoals Fritz!mini en een tweede router.

 

Waar ik echter wel gelijk mee begonnen was, was het instellen van de eigen IP instellingen en uitzetten van hetgeen in niet wilde.

 

Maar zoals gezegd, vervangen (van de vorige Fritz (dat wel) in een half uurtje klaar, inclusief de 4 VOIP nummers.

 

En RTFM blijft natuurlijk een gouwe ouwe. wink

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste satvet,

ik overdrijf principieel niet

wel als het om snelle antwoorden (platitude) te ontzenuwen gaat.

 

maar echt ik ben er zoals ik schreef bijna 48 uur mee bezig geweest.

dat je dat niet wlt geloven is ee andere kwestie dus off-topic.

 

dat is zoals ik al schreef deels mijn eigen stomme schuld, door onvoorbereid te zijn

de strekking is

wees voorbereid

 

doei

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het beruchte sneeuwbal effect. Nu zelf een Windows 7 PC in het netwerk, dus update van printservers nodig en ja hoor, ook de rest mag aangepast.

 

Maar bij het vervangen van een modem/router door een Fritz is het simpel een kwestie van de oude instellingen eerst in de Fritz zetten voor je 'm in je LAN hangt. Ik heb er 2, en ze bevallen prima.

 

(Alleen is het balen dat de internationale uitvoering achter loopt op de Duitse, ook qua functionaliteit.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...