Ga naar inhoud


Te hoge BER, reden?


lujo

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik ontvang 13E, 16E en 19E middels een 78 cm schotel en 3 Inverto Multiconnect LNB's.

 

Eutelsat W2 at 16.0°E staat in het midden en 13E en 19E staan daaromheen (logisch).

 

Die hoge BER heb ik alleen (tot nu toe gemerkt) op 16E terwijl ik mijn schotel juist op die satelliet uitgericht heb.

Wat ik zelf nog vreemder vind is dat ik voornamelijk hoge BER 20.000 of 40.000 of 60.000 op de zenders van Total TV heb op Eutel. Betaald zenders dus. Op sommige andere zenders heb ik geen last van te hoge BER.

 

Die hoge BER vertaalt zich bij mij in af en toe blokkerig beeld, beeldfouten enz. Op Hotbird of Astra heb ik er geen last van.

 

Als ik op Lyngsat kijk hoe groot mijn schotel voor Eutelsat W2 at 16.0°E zou moeten zijn dan is een schotel van 50cm al voldoende.

 

Iemand enig idee waarom ik op sommige zenders te hoge BER heb en op andere zenders bijna niet of zelfs 0?

Hoe zou ik die BER kunnen corrigeren?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kan het ook iets met LNB Skew te maken?

 

Ik mijn geval moet ik rekening houden met de volgende gegevens:

 

Motor Latitude: 52.4°

Declination Angle: 7.5°

Dish Elevation: °

Elevation: 29.1°

Azimuth (true): 166.0°

Azimuth (magn.): 166.1°

LNB Skew [?]: -8.5°

 

Maar wat wilt die -8.5° precies zeggen? Als ik "in" de schotel kijk moet ik dan LNB links of rechts draaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn inderdaad van die "draaidingen" maar die zitten bij mijn weten wel goed vast.

 

Wat vreemd is dat ik op dezelfde satelliet 16E zenders heb waarop BER 0 is.

Zou het kunnen dat het tijdelijk aan Total TV kan liggen? Misschien iemand die een draaibare opstelling heeft of met een vaste LNB 16E ontvangt (en het liefst ook een Dreambox heeft) even kan kijken (op meerdere zenders) of hij ook last heeft van te hoge BER.

 

Iemand die dat zou willen doen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ferrarisat, bedankt dat je dat wou doen. Was dat met een motor of "vaste" lnb?

 

Ik merk zelf namelijk dat mijn BER ook iets aan het zakken is, niet veel, maar toch lager dan gisteren of eergisteren. En dat zonder dat ik iets aan de schotel veranderd heb.

 

Als ik kijk op Kingofsat dan zie ik dat ze op 30-12-2009 codering aan het veranderen waren. Misschien dat het hierdoor foutgaat?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hvdh
Een 78 cm schotel is gewoon aan de krappe kant voor 16 oost.

Probleem is juist dat ik op andere zenders op 16E BER van 0 heb. Het gaat dus voornamelijk om de zenders van Total TV. Daarnaast heb je voor 16E aan een 50 cm schotel voldoende volgens LyngSat. Daarom denk ik niet dat een 78 cm schotel te klein is.

Er moet iets anders zijn. Ik denk nu zelf dat het misschien (hopelijk tijdelijk) aan Total TV ligt. Misschien dat meer mensen die een bewezen betrouwbaar opstelling hebben willen kijken wat voor BER jullie op 16E hebben en dan gaat het me voornamelijk om de zenders van Total TV. En graag ook even naar andere zenders op 16E kijken om zo BER te kunnen vergelijken. Wie o wie heeft zin om mee te doen? smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het tabelletje rechts op Lyngsat van dBW naar cm is er o.a. op gebaseerd dat er geen storende buur-satellieten zijn. Maar 16 oost zit ingeklemd tussen de nog sterkere Hotbird 13 oost en Astra 19 oost. Een te kleine schotel vangt nog teveel van deze buur-satellieten op.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

78 cm inruilen voor en 88 cm triax schotel als je m goed afstelt dan heb je 100% goed beeld.

AZbox elite HD,Wavefrontier T-90 28,2°o-26,0°o-23,5°o-19,2°o-16°o-13°o-10°o-9°o-7°o4,8°o-0,8°w-4°w-5°w-8°w-12,5°w Nu ook Ziggo

DM800HD dream elite,Triax 110cm draaibaar van 28 oost tot 30 west.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hvdh
Het tabelletje rechts op Lyngsat van dBW naar cm is er o.a. op gebaseerd dat er geen storende buur-satellieten zijn. Maar 16 oost zit ingeklemd tussen de nog sterkere Hotbird 13 oost en Astra 19 oost. Een te kleine schotel vangt nog teveel van deze buur-satellieten op.


Ok duidelijk. Die 13E en 19E zijn ook percies satellieten die ik naast 16E ook ontvang. Ik zie overigens dat je zowel een T90 als ene draaibare opstelling hebt. Zou je misschien willen kijken wat voor BER waarder jouw ontvangers op Total TV frequenties aangeven?
Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n C-Tech HD5000 C+ geeft alleen kwaliteit in procenten. Dus voor wat het waard is:

10892H 68%, 10911V 76%, 10930H 67%, 10972V 65%, 11014V 66%, 11095H 68%, 11138H 67%, 11178V 68%, 11324H 76%, 11428V 71%, 11554V 70%, 12726V 64%.

Met de aantekening dat ik de T-90 al jaren niet meer uitgericht heb: de schroeven zijn vastgeroest!

 

De ontvangst op alle (dus niet alleen Total TV) 16 oost transponders is blokvrij bij normaal weer. Zoals brotherlee al zei: één maatje groter zal genoeg zijn.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...