Ga naar inhoud


veschil tussen beeld-en geluidkwaliteit van DM800 en DM8000.


Gast chachaji

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Wij willen een HD dreambox kopen, omdat we het willen aansluiten op onze plasma tv van pioneer type LX6090. Mijn vraag is of er veschillen zijn in de beeld-en geluidskwaliteit tussen beide HD dreamboxen als ik ze aansluit op mijn plasma tv. Voor ons is alleen beeld-en geluidskwaliteit van belang dus niet de andere functies.

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb ze een tijdje naast elkaar gehad en kon geen noemenswaardige verschillen ontdekken in de beeldkwaliteit.

De dm8000 leek wel wat "frisser" op kanalen met wat mindere kwaliteit uitzending.

 

voordeel van de 8000 is dat je er een kabeltuner in kan zetten, sommige kabelzenders zien er beter uit dan via de sat

(Maar ook hier blijken de meningen nogal over te verschillen).

 

De D/A converters in beide boxen zijn zeer matig, waardoor je beter een externe DAC kunt gebruiken als je voor echt goed geluid wilt gaan.

 

beleving van beeld en geluid blijven natuurlijk een erg persoonlijk iets..

DM8000 - DM500+ - Multytenne - triax 88cm - samsung 52"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de keuze tussen beide vooral over de mogelijkheden gaan tussen één of twee tuners (dus kunnen opnemen en tegelijk een andere zender kunnen kijken) en de mogelijkheid om er een héle grote schijf en een dvd speler/brander in te kunnen bouwen. Beeld en/of geluidskwaliteit is volgens mij niet zo'n item.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de 800 een tijd lang gehad en nu al een jaar de 8000.

Wat mij direct opviel (bij de zelfde img bakker) dat het beeld van een 8000 "rustiger" is.

Het is moeilijk uit te leggen maar net of de 800 op 50hz en de 8000 op 100hz (als ik hem vergelijk met een "oude" 100hz tv en gewone tv).

Vu duo2 met pli

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf geen verschil kunnen ontdekken. Als je de digitale uitgangen gebruikt, dan zou dat ook niet mogen, digitaal is digitaal en voor zover ik weet gebruiken ze dezelfde drivers.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik het slechts heb kunnen bekijken op een 32 inch scherm. Beeldkwaliteit wordt waarschijnlijk kritischer op groter formaat.

 

Maar als je kiest voor een LX6090 plasmascherm dan denk ik dat je op elk gebied kwaliteit belangrijker vindt dan prijs. In dat geval zou ik zonder meer gaan voor de DM8000. Ondanks dat het een prachtig klein doosje is, is de DM800 toch duidelijk de mindere. Binnen twee dagen was bij mij het klepje afgebroken. Ook is bijvoorbeeld het infrarood oog aanmerkelijk minder gevoelig. Verder is de processor van de DM8000 een stuk sneller, waardoor hij een stuk vlotter reageert. Dat zijn, naast de beeld- en geluidkwaliteit, dingen die toch meetellen.

 

Groeten,

harrie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chill
ik heb ze een tijdje naast elkaar gehad en kon geen noemenswaardige verschillen ontdekken in de beeldkwaliteit.
De dm8000 leek wel wat "frisser" op kanalen met wat mindere kwaliteit uitzending.

voordeel van de 8000 is dat je er een kabeltuner in kan zetten, sommige kabelzenders zien er beter uit dan via de sat
(Maar ook hier blijken de meningen nogal over te verschillen).

De D/A converters in beide boxen zijn zeer matig, waardoor je beter een externe DAC kunt gebruiken als je voor echt goed geluid wilt gaan.

Is het verschil met een externe DAC goed waarneembaar ? en zo ja, welke specifieke D/A converter is nodig voor de db800?
beleving van beeld en geluid blijven natuurlijk een erg persoonlijk iets..


Is het verschil met een externe DAC goed waarneembaar ? en zo ja, welke specifieke D/A converter is nodig voor de db800?

Samsung QE55Q90R

VU+ ULTIMO 4K

Sonos Arc - Sonos Sub

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: skippie1770
Origineel bericht van: chill
ik heb ze een tijdje naast elkaar gehad en kon geen noemenswaardige verschillen ontdekken in de beeldkwaliteit.
De dm8000 leek wel wat "frisser" op kanalen met wat mindere kwaliteit uitzending.

voordeel van de 8000 is dat je er een kabeltuner in kan zetten, sommige kabelzenders zien er beter uit dan via de sat
(Maar ook hier blijken de meningen nogal over te verschillen).

De D/A converters in beide boxen zijn zeer matig, waardoor je beter een externe DAC kunt gebruiken als je voor echt goed geluid wilt gaan.

Is het verschil met een externe DAC goed waarneembaar ? en zo ja, welke specifieke D/A converter is nodig voor de db800?
beleving van beeld en geluid blijven natuurlijk een erg persoonlijk iets..


Is het verschil met een externe DAC goed waarneembaar ? en zo ja, welke specifieke D/A converter is nodig voor de db800?


Afhankelijk van de kwaliteit van je verdere setup ( de ketting is zo sterk als de zwakste schakel...) en je eigen oren is dit zeer goed waarneembaar. Zelf luister ik veel naar hifi en gebruik de 8000 ook om mp3, flac en wav af te spelen. Ik gebruik daarvoor de (upsampling) DAC van mijn cambridge audio 840C. De DB is hiermee verbonden via een optische kabel en dit gaat dan via de gebalanceerde (XLR) uitgangen naar mijn voorversterker toe.

DACs zijn te koop vanaf een paar honderd tot vele duizenden euro's.

een aanrader qua prijs/kwaliteit is de DACMAGIC van cambridge audio. Deze kan je inmiddels voor een paar honderd euris op de kop tikken en je kunt er meerdere apparaten op aan sluiten met verbluffende resultaten.








DM8000 - DM500+ - Multytenne - triax 88cm - samsung 52"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook gewoon een versterker of TV met spdif-ingang nemen, is (in totaal) een stuk goedkoper ;-)

 

Dat zou ik zeker iedereen aanraden. Je geluid analoog overbrengen (van welk naar welk apparaat dan ook) is vragen om problemen (brom enzo) en in een versterker zit altijd een betere DAC dan in een sat-ontvanger.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...